Lady Gaga, mediatizata la nivel planetar, este virful revolutiei din industria de imagine muzicala. Artistii underground din catunele suedeze, precum Karin Dreijer Andersson (Fever Ray) sau surorile incestuoase Coco Rosie, au facut posibil, prin curaj si spirit de avangarda, un astfel de fenomen, nemaiintilnit in peisajul artistic din perioada tinerilor furiosi ai anilor ‘70.
Au pornit de la muzica si au sfirsit in outfit-uri surprinzatoare. Vorbim despre femeile din muzica internationala, filiforme sau supraponderale, predispuse consumului de droguri sau, de ce nu, filosofiilor sincretice light-mood. Substanta lucrurilor sta chiar in aceste mici emancipari, in puterea de a-ti construi un look surprinzator si rece, eclectic sau subtil, trashy sau chiar haute-couture. De la veteranele Björk, Allison Goldfrapp, Chicks on Speed, Peaches sau Roisin Murphy si pina la noile figuri pline de verva precum Coco Rosie, Amy Winehouse, Fever Ray, Beth Ditto, Florence and the Machine sau Angelina Germanotta alias Lady Gaga, industria de imagine a trecut prin multe si interesante transformari.
Fiecare dintre aceste nume sonore din muzica actuala a inteles repede si eficient ca imaginea este poate mai mult de cincizeci la suta din succesul unui produs. Astfel, toate acestea au apelat la cel putin un designer sau un artist care sa le completeze viziunea artistica sau, in unele cazuri… nebunia. In cazul poeticei Björk, colaborarea cu Alexander McQueen a avut un real impact asupra directiilor fashion ale anilor ‘90 – rochii din materiale neconventionale si un videoclip surprinzator (Why is it), in care artista poarta o rochie sub forma de clopot construita din mii de clopotei. Oare cite kilograme avea acea rochie?!
Regretatul Alexander McQueen a creat outfit-uri la fel de spectaculoase ca acelea pentru „extraterestra Björk si pentru mult mediatizata Lady Gaga, cel mai de succes produs muzical din America la ora actuala. Lady Gaga a stiut foarte bine ce look isi doreste, dovada fiind chiar colaborarea ei cu designeri celebri: Viktor&Rolf, Gareth Pugh, Maison Martin Margiela, dar si artisti in afirmare sau chiar arhitecti. Outfit-urile sale au de fiecare data o poveste, spusa explicit sau nu, care te intriga, te bulverseaza sau pur si simplu te socheaza. Chicks on Speed, Peaches sau Coco Rosie, domnisoarele enervate si epice ale muzicii neconventionale, isi spun povestea pe scena, fara urma de rezerve sau teama de penibil ori hilar. Vestimentatiile lor nu au nici o limita, iar piesele patchwork sint de un eclectism nemaiintilnit in istoria imaginii. Peaches – eternul copil rebel din muzica electronica berlineza – a urmat directia predecesoarelor sale, precum Grace Jones sau Cindy Lauper, si a expus privirilor publicului o imagine ambigua de sporty-porn-lesbi-glam. Ea a apelat fara ezitare la obiecte ciudate, precum instrumente muzicale fosforescente, care sa-i potenteze show-urile. Aceasta directie live-compact-show a fost preluata si de Lady Gaga in concertele sale.
Alison Goldfrapp, englezoaica indragostita de natura in schimbare, a mers intotdeauna pe imbinarea dintre imaginile sau sunetele din natura si temele principalelor povesti pentru copii, toate acestea mixate cu putina efervescenta sexuala. Divele sau anti-divele din muzica actuala au jonglat la un moment sau altul cu o sexualitate incerta sau pur si simplu au intretinut o ambiguitate in ceea ce priveste propria orientare sexuala. Karin Dreijer Andersson, suedeza de la Fever Ray, s-a folosit de energia strinsa din colaborarea cu fratele ei in band-ul de succes The Knife si a expus o imagine teatrala, cu elemente tribale, masti si extensii, dublata de o muzica fantomatica si o voce ampla. Sursele ei de inspiratie sint sumbre, terifiante, aflate la granita grotescului. David Lynch, Aki Kaurismaki si Jim Jarmusch par a fi principalii mentori ai artistei suedeze.
Amy Winehouse a vrut sa reinterpreteze imaginea de fata sexy si rea, tatuata si machiata strident, impovarata de o coafura dramatica si surprinzator de consistenta vizual. Dupa aparitiile timide si fragile de la inceputurile carierei sale, aparitii ce mimau sedarea si empatizarea cu oamenii deprimati si traumatizati de pacatul iubirii, Amy Winehouse a inteles ca nu e suficient. Asa ca a mers pe mina altor genii vizuale, precum Karl Lagerfeld, si se pare ca a meritat. Coafura 60s domina, rochiile minuscule si silueta ei osoasa au readus stilul pin-up girl pe firmamentul modei, influentind fetele singure si predispuse la microbul skinny-look.
Pentru Beth Ditto, gurmanda de la The Gossip, muzica inseamna destindere si extrema expunere, imaginea ei fiind construita pe masura talentului si emanciparii ei: elemente cool stuff, rochii negre mulate sau cu aplicatii-surpriza, tunsori deep-cut sau nuante de par dintre cele mai electrice.
Toate fetele rele din muzica actuala au povestea lor, plina de neprevazut si spectaculos. Designeri de avangarda precum Viktor&Rolf, Gareth Pugh, Alexander McQueen, Bernhard Willhelm etc., dar si armata de stilisti din spatele acestor dive au avut un rol definitoriu in evolutia lor.
Elegante sau nonsalante, timide sau extravagante, enervante sau pur si simplu amuzante si ironice, fetele din muzica actuala au inca vie dorinta de a schimba lumea si perceptia asupra actului artistic.
Marian Palie
Foto:Hepta