„Trebuie să faci școală ca să ajungi cineva” Vizita lui Horia Tecău și UNICEF în comunitățile defavorizate din județul Bacău

Ne aflăm în cel de-al treilea an în care UNICEF testează proiectul pilot „Servicii comunitare pentru copii” în județul Bacău. Horia Tecău, Ambasador Național pentru UNICEF în România, a însoțit echipa comunitară în vizita la familia Bălătescu din Motoșeni și la Baza Sportivă din comuna Răchitoasa, iar noi am fost până acolo, alături de ei, ca să vedem rezultatele proiectului.

Comunele Motoșeni și Răchitoasa sunt două dintre cele 45 de comunități în care UNICEF testează proiectul pilot „Servicii comunitare pentru copii’. În Motoșeni, Bacău, trăiesc în jur de două mii de oameni, iar alți o mie sunt plecați la muncă în străinătate. Aici, copiii sunt lăsați în grija unuia dintre părinți, a bunicilor sau chiar a fraților mai mari, cum se întâmplă în multe dintre comunitățile românești defavorizate în care singura soluție pentru a trăi mai bine este dislocarea unei părți din populație. După cercetările UNICEF, în județul Bacău trăiesc cele mai multe familii defavorizate care au nevoie de intervenția echipei comunitare; aici sunt nevoie de măsuri care să descurajeze abandonul școlar, de acte de identitate pentru copii și de acces la servicii de sănătate.


De când a ajuns UNICEF aici, părinții și copiii din Motoșeni au urmat sfaturile din partea unui asistent social, pentru a împiedica separarea copiilor de familie, a unui mediator școlar, care i-a motivat pe elevi să-și continue cursurile și pe părinți, de asemenea, să-i înscrie pe cei mici la grădiniță, și a unui asistent medical, la care comunitatea să apeleze oricând e nevoie.

Am ajuns la Motoşeni într-o dimineaţă călduroasă de iulie. Comuna se află în partea vestică a Bacăului, chiar la limita cu județul Vaslui, iar drumul până acolo nu îl voi uita prea curând. Gropile de pe șosea, o adevărată provocare pentru șoferi, m-au împiedicat să închid ochii câteva minute.


Strada principală străbate casele sătenilor care se uită mirați din poartă, de pe băncile din lemn, cu o mână dusă la frunte să se protejeze de soare și să-i vadă mai bine pe cei care trec. Vorbesc între ei și încearcă să ghicească unde s-ar putea îndrepta vreo cinci mașini într-o dimineață de marți, la ora nouă. Privirile lor rămân ațintite spre șoseaua care, acum, aproape că nici nu se mai observă de praful care s-a ridicat de la sol. În porțile altor case văd găini, cai și vaci, care își așteaptă stăpânul să înceapă treburile gospodărești. Deși satele sunt sărace, oamenii par fericiți. Majoritatea zâmbesc către mașini, sprijiniți în baston cu o mână, iar cu cealaltă salutând-ne. Copiii aleargă după boboci de rață și sar prin iarbă cu mâinile deasupra capului. Profită de vacanță și de vremea frumoasă ca să se joace cu prietenii și cu animalele din curte.

Corneliu Constantin Ghelase-Armencea, primarul comunei, și Adrian Mihăilescu, directorul școlii din Motoșeni, ne-au întâmpinat cu zâmbete și strângeri de mâini entuziaste în fața Casei satului și tradițiilor, un loc în care copiii fac spectacole, interpretează cântece și dansuri populare, organizează expoziții de obiecte tradiționale realizate chiar de ei și joacă în piese de teatru. Aici, ne-am întâlnit și cu echipa comunitară și profesorii de la Școala „Gheorghe Nechita’, Motoșeni. În ora în care am stat de vorbă cu cei prezenți, am aflat că, în cei trei ani de proiect, abandonul școlar a ajuns la zero, copiii merg la școală și grădiniță, iar absențele de la ore sunt mai puține.


Am întrebat primarul despre schimbările care s-au produs de când echipa UNICEF a intervenit în comuna Motoșeni pentru a-i informa, conștientiza și educa atât pe copii, cât și pe părinți, despre importanța continuării studiilor, despre cum ar trebui să se îngrijească și despre cum să comunice între ei, fără un ton ridicat sau violență în limbaj.

Primarul a enumerat rezultatele apărute, însă, răspunsul despre scăderea ratei abandonului școlar a fost cel mai articulat. „Rata abandonului școlar este zero; se datorează mediatorului școlar, care, împreună cu echipa comunitară și câteodată, împreună cu mine și cu domnul director, ne-am deplasat la familii, am încercat să-i conștientizăm atât pe copii, cât și pe părinți, că fără a învăța și fără a merge la școală, nu te poți integra în societate, nu o să ai un viitor. O societate trebuie să aibă oameni învățați’.


Tot el a subliniat cât de important este ca fiecare primar să se ocupe de problemele sociale din comunitate, să comunice cu familiile și să găsească soluții la problemele cu care se confruntă. „Eu cred că orice primar trebuie să aibă grijă de comunitate, de problemele sociale pe care le avem. Astăzi, orice comunitate din țară are probleme sociale, pe care ar trebui să nu le ignorăm. Dacă noi, ca și conducători de comunități, nu o să avem o deschidere maximă asupra acestor probleme, nu cred că altcineva poate să le rezolve’. Sunt cuvintele unui primar care crede în schimbare, un om pe ajutorul căruia se bazează două mii de adulți și copii. Corneliu Constantin Ghelase-Armencea a primit cu mult entuziasm proiectul pilot „Servicii comunitare pentru copii’, în speranța că familiile de aici vor deveni mai încrezătoare în visurile copiilor lor și îi vor sprijini să-și termine studiile. Ceea ce s-a și întâmplat.

Page: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle