Olimpiada modei: momente fashion remarcabile în deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris

Deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris nu a fost un spectacol neapărat sportiv, pentru că o mulțime de alte domenii care au făcut Franța celebră au strălucit pe parcursul ceremoniei.

Spectacolul prilejuit de deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris ne-a oferit o seară fabuloasă, una în care am putut să fim vreme de câteva ore mesmerizați de creativitate, de momente muzicale inspirate, de triumfuri atletice etalate pe barjele care au traversat Sena prin ploaie, dar și de modă. În ciuda faptului că olimpiada reprezintă, poate, unul dintre cele mai politice dintre evenimentele vizibile ale lumii, ceremonia care a deschis-o, imaginată de Thomas Jolly, a pledat pentru incluziune, diversitate, a celebrat și alte valori față de cele obișnuite pentru discursul public francez, a pus în lumina reflectoarelor femei, inclusiv intelectuale, a oferit un parcurs prin istoria țării gazdă și a domeniilor de activitate în care excelează, și și-a permis și mici glumițe – referințe culturale care nu aveau cum să scape comentatorilor și fanilor evenimentului.


Și, pentru că nici o olimpiadă nu poate să scape de controverse, și acestea le-a avut din plin, chiar dinainte de deschiderea oficială. De la faptul că președintele francez nu a mai înotat, cum promisese, în Sena pentru a demonstra că râul nu este toxic pentru cei care vor susține probele de înot, la bugetul cheltuit; de la faptul că atleții din Rusia și Belarus nu au participat la defilare sub propriul steag în vreme ce celor din Israel le-a fost permis să o facă; de la zvonurile privind eventuale performance-uri până la scandalul rasist iscat de anunțarea recitalului Ayei Nakamura (artista originară din Mali a primit un îngrozitor bullying public), deschiderea Jocurilor Olimpice din 2024 a prilejuit o sumedenie de discuții. Printre ele, și comentariile legate de faptul că LVMH se numără printre sponsori, lucru care a făcut ca creațiile caselor lor să fie, firesc, printre cele mai vizibile la eveniment.


Însă Dior, casa-fanion a conglomeratului de lux, este la fel de francez ca Franța însăși. Au fost chiar momente istorice, după război, când exporturile Dior ajungeau să constituie 75% dintre exporturile de modă ale capitalei modei, și 5% din totalitatea exporturilor țării, un mic detaliu care poate să demonstreze cum celebrul brand a contribuit la reputația și veniturile industriei de modă din țară. Nu e de mirare, deci, că o mulțime dintre cei mai vizibile performeri de la deschiderea Jocurilor Olimpice au purtat ținute realizate de venerabila casă de modă.

Cea mai triumfătoare apariție a fost cea a lui Celine Dion. La patru ani de când cântase ultima dată live, aceasta a revenit pentru un moment spectaculos, cântând de pe Tour Eiffel Hymne à lAmour a lui Edith Piaf, într-o rochie haute couture creată pentru ea de Maria Grazia Chiuri. Rochia din mătase georgette brodată cu paiete și ornamentată cu franjuri a strălucit printre cercurile olimpice, și a necesitat peste o mie de ore de muncă în atelierele casei.


Momentul susținut de Lady Gaga a stârnit mai multe discuții – inițiate de designerul casei Yves Saint Laurent, Anthony Vaccarello, și asta pentru că Gaga a adus, prin performance-ul ei, un tribut artistei Zizi Jeanmaire, muza lui Saint Laurent, care i-a și creat ținutele iconice. Însă și Gaga a purtat Dior pentru acest moment susținut pe Ile Saint Louis. Dior însuși, ce e drept, crease ținute pentru coregraful care a conceput inițial dansul pentru Mon Truc en Plumes, Roland Petit, iar Maria Grazia Chiuri a văzut crearea bustierei din satin, a jachetei și a fustei din pene (obținute în urma năpârlirii, deci fără cruzime) purtate de Gaga drept un dialog peste timp între diverse limbaje clasice ale modei franceze. Pălăriile pentru momentul lui Lady Gaga au fost realizate de Stephen Jones, iar ținutele dansatorilor și ale muzicienilor care i-au fost alături au fost inspirate de dansatorii din filmul Sabrina, din 1954.


Și Aya Nakamura a cântat îmbrăcată tot în Dior, alături de 60 de muzicieni din Garda republicană, dar și de 36 de coriști ai Armatei Franceze. Ținuta Ayei, realizată dintr-un corset, pantaloni scurți și o rochie asimetrică, a fost realizată cu pene brodate de mână de artizanii casei Lemarié. Asta în vreme ce Axelle Saint-Cirel, care a cântat imnul pe Grand Palais, a purtat o rochie inspirată de drapelul Franței, realizată dintr-o bustieră din tul de mătase și o fustă din mătase, cu o trenă roșie care devenea un steag. Iar Juliette Armanet, care a cântat Imagine pe Sena, a ales, și ea, tot o ținută Dior: un top din piele neagră și pantaloni, realizată în colaborare cu specialista în broderie Clara Daguin, răspundea la diversele momente ale recitalului, având lumini încorporate.


Citește și:
Lotul olimpic al României e mai șic ca oricând, indiferent ce spun criticii din social media

Foto: Sophie Carre pentru Dior, Getty Images/Dior, DIOR – Aya Nakamura @AFP

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle