Începând cu 1 septembrie, cele trei colecții ale Elsei Exarhu, Magnificent Romania, Royal Heritage si Botany, vor fi putea admirate pe Riviera Franceza, în Cap D’Ail.
Elsa Exarhu și-a descoperit pasiunea pentru artă în Algeria, unde a locuit de la 10 la 14 ani. A început să deseneze la îndemnul tatălui său, iar apoi a trecut printr-o perioadă de maturizare artistică în Qatar. Toate aceste experiențe și influențe i-au permis să sintetizeze realitatea înconjurătoare cu lejeritate și prospețime, creând un univers atemporal. Astăzi, pasiunea sa pentru artă se concretizează în cele trei colecții, Magnificent Romania, Royal Heritage și Botany, ce vor putea fi admirate începând cu 1 septembrie pe Riviera Franceza, în Cap DAil.
În primul proiect, artista prezintă România sub forma unor desene de linie vibrante. De la ia tradițională, simbol al culturii autentice, până la dansul călușarilor și designul inconfundabil al covorului oltenesc, fiecare trăsătură păstrează esența și bogăția culturală a țării.
Royal Heritage este o călătorie în timp, ilustrată prin linii grațioase. Lucrările dezvăluie coroana și safirul Reginei Maria, smaraldele Marthei Bibescu și diadema Reginei Elena.
În seria Botany florile prind viață pe hârtie, fiecare trăsătură dezvăluind esența și farmecul lor.
Am stat de vorbă cu Elsa Exarhu pentru a afla mai multe despre această expoziție, despre pasiunea ei pentru artă, dar și despre planurile sale viitor!
ELLE: Cum și când a apărut pasiunea pentru artă?
Elsa Exarhu: Nu m-am gândit niciodată la asta, dar dacă încerc să aflu, răspunsul îmi apare în Algeria copilăriei mele, când părinții mei m-au înscris la o clasă de arte. Culmea e că, după multele mele călătorii, aventuri și case schimbate, încă păstrez câteva din acele picturi. E interesant de urmărit cum unele sunt pe un carton negru, și arată similar cu preferințele mele de acum. Am chiar și un buchet de maci roșii pe un fundal negru.
ELLE: Îți aduci aminte care a fost prima expoziție pe care ai văzut-o și care a avut un impact puternic asupra ta?
E.E: Cecilia Cuțescu-Storck, picturile ei, casa, grădina. O emoție interesantă și un feeling mereu intens în acest loc în care atmosfera, frescele, sculpturile, curtea se completează cu detaliile sobelor și filosofia unei grădini și a unori simboluri misterios plasate. Îmi plac mult picturile ei și legendele care spun că invita țigăncușe frumoase să pozeze nud pentru ea. Avea un coș plin cu eșarfe când le invita să îi fie modele. Preferata ei, care apare în multe lucrări, era Maria. S-a întâmplat să aducă și un cal în salonul de la parterul casei-atelier, iar armăsarul agitat necheza așa de tare când poza încât ea îi striga încontinuu: „Stai nebunuleee, stai cuminte!'.
ELLE: Care au fost de-a lungul timpului pictorii care te-au inspirat cel mai mult?
E.E: Originalitatea este o mare valoare pentru mine, așa că inspirația îmi vine din realitate, din vis, nu de la alți artiști. Am însă un ghidaj, valoros pentru mine, și formator, în prietenii mei Aspasia Pania și Michail Popovits care îmi deschid ochii cu estetica lor înaltă. Privirea lor educată reușește cele mai constructive aprecieri și pentru asta le sunt foarte recunoscătoare. Nu aș exagera dacă aș spune că sunt mentorii mei estetici.
Despre artiști, aș putea doar să numesc câțiva dintre favoriții mei. Iubesc mult și pictura și sculptura, am o slăbiciune pentru arta interbelică, ador Pallady, Șirato, îmi place arta lui Chagall, Matisse, Giacometti, dar și contemporanii, Richard Serra, Jeff Koons, și Gorzo.
ELLE: De la o simplă pasiune, la propria expoziție pe Riviera Franceză. Cum a fost toată această călătorie?
E.E: Îmi place un vers, și cred în filosofia lui: „Cel ce te atrage, el vine spre tine'. Faptul că expoziția mea, EE_Sophistiquee, are loc în Cap dAil îmi apare ca o consecință a admirațiilor mele. Și pentru că în cele trei colecții pe care le expun am Magnificent Romania, Royal Heritage și Botany, a fost firesc să promovez subiecte despre România în interpretarea mea. Sunt nu numai schițe, dar și subiecte care reflectă o istorie și valori pe care oamenii le aplaudă.
ELLE: Și fiindcă am pomenit de expoziția ta, ne poți oferi mai multe detalii despre cele trei colecții pe care publicul le va putea admira toamna aceasta în Cap dAil?
E.E: Magnificent Romania ilustrează ia (La Blouse Roumaine, 2 Perne Țărănești), portrete El și Ea, călușarii, covorul oltenesc.
În Royal Heritage am schițat bijuterii regale și princiare. Safirul Reginei Maria (Cartier, 478 de carate), dar și coroana ei. Celebrele smaralde ale Marthei Bibescu, cele cu care s-a garantat chiar și un credit al României în interbelic.
Botany cuprinde Narcisa și Narcisele, Hortensiile Roz și Bleu, Un Ciuline, Flori de Câmp, Macul.
Un cocktail care să mă bucure mult, ar conține cu siguranță suma frumuseților mediteraneene, spiritul relaxat și elegant, spectaculosul coastei, palmierii, leandrul, pinii, oamenii în vacanță și o extravaganță practicată mai relaxat.
Această întâlnire din Cap dAil este efervescentă și revelatoare. Când am început să pictez mai mult nu m-am gândit niciodată că o voi face și pentru alții, că voi expune public, că voi vinde. M-am rezumat la bucuria de mâzgăli, la o satisfacție pur personală.
ELLE: Care au fost provocările principale cu care te-ai confruntat de-a lungul timpului?
E.E: Cel mai dificil a fost să fac o selecție și să aleg din portofoliul meu lucrările potrivite pentru întâlnirea cu un public cvasi necunoscut.
ELLE: Care este opera cu care rezonezi cel mai tare, care are o semnificație aparte pentru tine?
E.E: Safirul Cartier al Reginei Maria este favoritul meu. Istoria lui se intersectează cu oameni și locuri foarte dragi mie. După ce a fost plătit în patru tranșe, vreme de patru ani, de către Regele Ferdinand al României, Safirul Reginei Maria a trecut prin mai multe mâini. El se află actualmente în colecția privată a sheikhului Saud Al Thani, și este expus la Muzeul de Artă Islamică din Doha.
ELLE: De cât timp ai nevoie pentru a realiza un tablou? De unde pornește totul, de unde îți găsești inspirația?
E.E: Îmi vine uneori o poftă nebună să schițez ceva. Tema se rotunjește în timp în capul meu și mă preocupă delicios, ca o joacă. Prinde un contur și se tot construiește, până când vine momentul să o aștern pe hârtie. Timpii de creație pot fi foarte lungi, poate dura luni, dar tehnica mea presupune o descărcare rapidă a gândului bine reprezentat.
ELLE: Deși distincte, toate cele trei colecții, Magnificent România, Royal Heritage și Botany se învârt în jurul tradiției, culturii românești. Ce te-a motivat să faci această alegere?
E.E: În ceea ce privește Magnificent Romania, găsesc o armonie și multă genialitate în arta populară românească. Este onorant pentru mine să am acces la această resursă, o bogăție nelimitată, care se încântă să fie accesată și promovată. Este o misiune frumoasă și plină de satisfacție să reușești să promovezi ceea ce iubești. Este valabil și pentru Royal Heritage, moștenirea istorică și temele bijuteriilor cu pietre excepționale, prețioase și rare. Botany este tot un teritoriu al fascinațiilor mele, plantele, florile, vegetalul căruia îi datorez chiar și numele meu, Excelsa.
ELLE: Royal Heritage are în prim plan personalități feminine remarcabile, precum Regina Maria, Martha Bibescu sau Regina Elena. În ce manieră ai fost inspirată de poveștile lor? De ce ai considerat că e important să le aduci în atenția publicului?
E.E: România a avut șansa de a se bucura de prezența unor personalități feminine foarte carismatice. Timpul nu a estompat forța lor de a inspira, dimpotrivă. Realizăm astăzi că prin puterea exemplului au ridicat standardele culturale, și au făcut-o la un nivel universal. Nu e doar o chestiune de mândrie locală, este aprecierea pentru valoarea autentică.
ELLE: Care este gândul cu care ți-ar plăcea ca publicul să rămână după ce părăsește expoziția?
E.E: Să reușesc să ofer publicului emoție este cea mai înalta misiune. Am instalat recent două simeze într-un birou de companie și reacția spontană și entuziastă a celor care treceau succesiv pe lângă tablourile mele m-a încântat foarte tare. Aș vrea ca arta mea să bucure.
În relație cu cele trei colecții, și expoziția de pe Riviera Franceză, e posibil să mă motiveze și mai mult să promovez o carte de vizită a României frumoase, să se afle că suntem un popor cu un patrimoniu spectaculos și interesant.
ELLE: Pregătești o expoziție și în România? Unde te va putea vedea publicul în perioada următoare?
E.E: Pregătesc o expoziție mai amplă în România, va fi și o tema dedicată cailor și lumii ecvestre.
Citește și: