E feminismul la moda sau e doar o miscare de marketing?

Moda este o industrie, iar asta inseamna ca, dincolo de creativitate, inovatie si viziune, orice brand, casa de moda sau designer trebuie sa se impuna intr-un fel sau altul pe piata.

Daca pana acum ceva timp o colectie buna era suficienta pentru a face ca bloggerii, editorii revistelor glossy sau pur si simplu pasionatele de moda sa vorbeasca cat mai mult despre un show sau despre o anumita piesa vestimentara, se pare ca in prezent este nevoie de show-uri si decoruri speciale pentru a atrage mai usor atentia.


De data aceasta, se pare ca in lumea modei a patruns un curent al implicarii sociale. Feminismul (sau, pur si simplu, activismul) a fost mai prezent ca niciodata la Saptamanile Modei.

Pentru colectia Dior, Maria Grazia Chiuri a ales sa foloseasca titlul unui eseu scris de Chimamanda Ngozi Adichie, We should all be feminists’ pe tricouri (acestea au fost lansate pentru prima data in colectia SS17). Singura problema in acest caz este faptul ca s-ar putea aceste piese vestimentare sa nu aiba, de fapt, un fond. Ce se intampla, pana la urma, daca alegi sa achizitionezi un tricou cu un astfel de mesaj? Ajuti in mod direct sau esti pur si simplu cool ca aparenta?


Noile tendinte vorbesc despre tocurile patrate sau jeansi franjurati, insa nu cumva si activismul a devenit un trend? Este la moda’ sa porti haine cu diferite mesaje chiar daca tu nu faci nimic concret pentru o cauza pe care doar teoretic o reprezinti? Oare nu ar trebui sa alegem noi, ca femei, sa luptam cu adevarat pentru drepturi egale, in loc sa ne dorim un tricou vandut pentru o suma mult prea mare?

Initial am vazut in prezentarea de moda Chanel SS15 (imaginata ca un protest feminin in toata regula) si in tricoul Dior doar modalitati de a aduce mai multa notorietate unor case de moda. Insa e posibil ca in exploatarea acestui mesaj sa existe si un lucru bun – si nu doar din punct de vedere al vanzarilor.

Tricoul creat de Maria Grazia Chiuri s-a bucurat de o popularitate atat de mare, incat pana si brandurile mass-market, de exemplu Bershka si Stradivarius, au scos pe piata piese vestimentare similare. Recunosc, initial nu mi-au placut deloc aceste tricouri, deoarece am vazut in lansarea lor doar o miscare de marketing.


Citeste si:
Tricoul feminist de la Dior – celebritatile care l-au purtat si ce trebuie sa stii despre el!

Surprinzator a fost insa sa vad ca in scurt timp, cel putin pe site-uri, aceste tricouri au fost sold out, iar acest lucru m-a facut sa ma gandesc mai bine la intregul fenomen. Oare am devenit noi, femeile din Romania (dar si din intreaga lume), dornice sa luptam pentru drepturile noastre?

Oare am invatat ce inseamna, de fapt, feminismul si suntem atat de determinate sa il promovam, astfel incat am inlocuit tricourile cu formatiile preferate cu cele cu mesaje politice?


Mi-as dori sa ofer un raspuns afirmativ, insa studiile sau articole stiintifice pe aceasta tema lipsesc momentan, asa ca nu putem decat sa discutam pe baza a ceea ce vedem in social media. La o simpla cautare pe Instagram, tag-ul feminism’ este folosit in aproape 5 milioane de postari din intreaga lume, iar asta arata ca fenomenul a luat amploare in ultimul timp, un lucru imbucurator din punctul meu de vedere.

De ce? Ei bine, cu cat vom vorbi mai mult despre acest subiect, cu atat mai mult vom intelege mai bine ce inseamna si cu atat vom sti sa luptam mai bine pentru egalitatea in drepturi. Totodata, s-ar putea sa descoperim ca, intelegand ce inseamna acest termen, sustinem feminismul.


Daca si tu crezi ca diferenta de salarizare/ierarhizare pe baza de gen nu ar trebui sa existe, daca ai vrea sa iei intotdeauna singura decizii pentru corpul tau si crezi ca ar trebui sa ai aceleasi drepturi ca un barbat, felicitari, esti o feminista!

In ceea ce priveste lumea modei, lucrurile incep sa se schimbe – in functiile de conducere ale caselor istorice au fost numite femei (Maria Grazia Chiuri – Dior, Clare Waight Keller – Givenchy si Bouchra Jarrar – Lanvin), iar acest lucru nu poate fi decat un semn bun, pentru toate industriile!


Cat despre tricourile vandute de brandurile de mass-market, indiferent de scopul real cu care au fost create, acestea au facut fete si femei din intreaga lume sa poarte un mesaj important, despre un termen pe care poate, pana in urma cu cativa ani, nici macar nu-l cunosteau.

Citeste si:
Saptamana Modei la New York, Prabal Gurung, feminism si alti demoni

Si, pana la urma, daca ne gandim sincer, este chiar atat de rau ca brandurile s-au gandit sa se implice mai mult in diferite miscari sociale? Cred ca de departe aceasta este cea mai buna strategie de vanzari, insa ce nu trebuie sa uitam este ca, dincolo de un tricou si un citat, actiunile noastre sunt cele care conteaza cu adevarat.

Foto: Instagram, Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle