De-a lungul istoriei, modelele au fost mereu unul dintre pilonii centrali in industria modei. Fiind considerate idealuri de frumusete, feminitate si stil, imaginea si mesajul transmis de ele nu a fost niciodata pus la indoiala gratie sanselor limitate de a ajunge in pozitia lor.
A fi model este un job full time, care implica sacrificii si chinuri specifice, iar intr-o lume plina de femei frumoase doar cele cu adevarat speciale se fac remarcate in domeniul modellingului. Sau cel putin asa erau lucrururile pana sa apara noua generatie, millennials.
Generatia care s-a luptat si lupta in continuare impotriva normelor traditionale, care forteaza limitele si care vrea sa iasa din tipar si-a lasat amprenta si asupra modei, in special asupra modelelor. Generatia Y a reusit, prin retelele de socializare si moduri inovative de a se face ascultati, sa revolutioneze criteriile dupa care sunt alese modelele. Daca pe vremuri, modelele erau descoperite de la o varsta frageda de un agent sau o casa de modelling, in ziua de azi aproape oricine poate fi model. Instagramul a devenit platforma de socializare care domina lumea modei prin accentul pus asupra postarilor modelelor si prin dezvaluirile din zona de fashion. De asemenea, popularitatea pe retelele de socializare, in special numarul de followers de pe Instagram, influenteaza mult imaginea unui model, chiar daca numarul urmaritorilor nu se datoreaza neaparat unei cariere de modelling remarcanta, unei frumuseti aparte sau unei personalitati interesante. Este la fel de important ca numarul urmaritorilor si al likeurilor sa creasca permanent cum este sa te descurci bine pe catwalk, la shootinguri sau sa te mentii in forma.
Modelele respective devin mai cautate pentru ca sunt mai influente. De exemplu, Vogue America i-a dedicat un numar intreg in Aprilie 2016 modelului Kendall Jenner. Revista contine informatii doar despre model si a fost trimisa unor abonati din New York si Los Angeles. Kendall se numara printre putinele care au avut aceasta sansa. Chiar daca ea nu este ceva nemaintalnit in lumea modei, are un renume puternic in lumea internetului.
De asemenea, Dolce&Gabbana a imbratisat noua schimbare de directie in alegerea modelelor pentru colectia toamna/iarna 2017. Alegand sa le dea o pauza modelelor consacrate, brandul a optat sa umple podiumul cu mileniali populari – copiii unor vedete, cantareti si actori, bloggeri, youtuberi, in principiu vedete ale retelelor de socializare – numind campania #DGMillennials. Rezultatul: o imagine de ansamblu dominata de varietate si fete proaspete, fiecare cu un mesaj propriu.
Este greu de anticipat in ce fel vor mai modifica milennialii lumea modei, in special viata modelelor. Pana acum se poate observa ca i-au daruit diversitate, oferind sansa de a intra in modelling mult mai multor fete decat in perioada de glorie a anilor 90, dar si deschidere, prin promovarea pe retelele de socializare.
Cu toate acestea, schimbarile trebuie privite pozitiv, ca raspuns la lupta clasica impotriva tiparelor dure si consacrate care definesc un model si astfel, frumusetea. Milenialii ne arata ca oricine este indeajuns de frumos pentru a deveni un ideal', indiferent de tip, si ca retelele de socializare trebuie folosite, pe langa modalitate de destindere si interactionare, in avantajul nostru, pentru a transmite ceea ce simtim si pentru a ne expune spre a fi ascultati, priviti, admirati, urmati. Nu stii niciodata cand vei fi descoperit.
Text: Ioana Rotileanu
Foto: Imaxtree