Descoperind Ungaria cu BOTANIQ Collection

Prima mea călătorie în Ungaria vecină a avut loc la invitația BOTANIQ Collection, un concept ce reunește hoteluri, restaurante și spa-uri pentru a oferi experiențe memorabile și cu aromă locală oaspeților de pretutindeni.

Nu știam neapărat la ce să mă aștept când am ajuns pentru prima dată în Budapesta, la lansarea internațională a BOTANIQ Collection, un brand de ospitalitate ce reunește hoteluri, spa-uri și restaurante. Însă mi-am făcut o idee în zilele care au urmat, trecând prin mai multe dintre locurile reunite sub acest concept și potolindu-mi setea de cunoaștere în plimbări ce m-au purtat de la clădirea neogotică impresionantă a Parlamentului, văzută dintr-o barcă istorică plutind pe Dunăre, și până la Bastionul Pescarilor din Pesta, de la Bazilica Sfântului Ștefan până la impozanta clădire a Operei; coborând la metroul plin de șarm și cutreierând prin vechiul cartier evreiesc. Toate acestea și încă multe altele merită mai mult decât o simplă plimbare, iar dacă ar fi să fac o recomandare, admirația mea se îndreaptă mai ales către Centrul pentru Fotografie Contemporană Robert Capa, care găzduiește atât expoziții temporare, cât și o expoziție permanentă a unora dintre cele mai cutremurătoare imagini surprinse de probabil cel mai mare fotograf de război al tuturor timpurilor. În egală măsură un artist și un martor la istoria mare, Capa a redat în imagini uluitoare cele mai aprige conflicte ale vremurilor sale, iar acestea ne pot servi și azi drept aducere aminte, dar și avertisment. Și ce loc mai bun să îi vezi munca decât Budapesta natală?

Dincolo de căile bătute de turiști, o mare surpriză (ba chiar mai multe) a venit din partea gazdelor mele. Ajunsă aici să descopăr o serie de locuri pregătite anume să-i întâmpine pe vizitatori, am petrecut prima noapte la Verno House, un hotel confortabil de 5 stele situat chiar în centrul orașului, cu 50 de camere și suite șic, și cu un restaurant pe măsură. Flava Kitchen & More – nume inspirat de arome sau flavours – este genul de loc frecventat nu doar de cei cazați în hotel, ci și de localnicii care apreciază gastronomia internațională, ingredientele proaspete și vinurile bune.

Chiar vinurilor le-a fost dedicată cea de-a doua zi petrecută în Ungaria, pentru că ne-am îndreptat în grup spre regiunea Tokaj, unde aveam să degustăm mai întâi savorile locale în podgoria Patricius, la un picnic în vie, unde am și văzut crama în care se produc feluritele soiuri de vin, de la cele dulci, care au adus faima zonei, până la cele spumante. Aș fi zis că acesta a fost punctul central al unei zile pline, însă o plimbare pe dealul de deasupra satului Tarcal, până la o statuie uriașă ce înfățișează un Iisus binecuvântând zona, a concurat serios experiența precedentă. Mai cu seamă că din vârful dealului aveam și perspectiva unui lac turcoaz ce ocupă acum locul unei foste cariere de piatră. Tot în Tarcal se află Andrássy Mansion, un conac în stil baroc construit în secolul al XVIII-lea, devenit astăzi Andrássy Kúria & Spa, locul în care am înnoptat. Cu spații comune, dar și camere elegante, confortabile, și concepute în perfectă armonie cu atmosfera rurală, locul mai beneficiază și de un spa – cu piscine la interior și exterior, jacuzzi, saună și tot ce trebuie pentru relaxare. Și, cum ziua încă îmi rezervase surprize, cina la restaurantul Bobajka din cadrul complexului a fost încheierea perfectă pentru această escapadă la țară. Cu preparate gourmet inspirate de specificul local și cu o selecție de vinuri, evident, tot locale, a fost o experiență fabuloasă, mai ales pentru cât de multe dezvăluia despre specificul zonei.

Ziua ce a urmat a însemnat o nouă călătorie și o nouă oprire, de data aceasta către Castelul Tura, un spațiu de basm, central pentru universul BOTANIQ Collection. Restaurat recent, a fost construit de baronul Sigmund Schossberger, în stil neorenascentist și neobaroc, ca un cadou pentru soția sa. După ce a servit drept spital și școală și a ajuns extrem de degradat, castelul, dar și grădina fermecătoare care îl înconjoară au revenit la splendoarea inițială și reprezintă acum un hotel de lux, cu 12 camere și 7 apartamente, dar și cu două restaurante spectaculoase (Clarisse, pentru fine dining, și Palmhouse, un bistro superb). O masă aici va fi invariabil însoțită de selecția de vinuri realizată de Tamás Langó, somelierul anului în 2022 în Ungaria, conform ghidului Michelin – în fapt, Castelul Tura a fost numit ambasadă Krug în Europa Centrală și de Est. În plus, aici se regăsește și SPA Island, cu piscină exterioară și un centru de fitness outdoor, cu o terasă pentru yoga.

Pe scurt, un loc cu adevărat special, despre care am aflat mai multe de la Ráhel Orbán, Creative Director al BDPST Group. „A fost primul meu proiect, am început lucrul la el în 2015, și era într-o stare foarte proastă, inundat în subsol. Am renovat întreaga clădire, dar am și salvat parcul care o înconjoară; ne-am documentat în legătură cu felul în care arăta, ce funcții avea, cine l-a construit. Am angajat istorici, restauratori, și am început să lucrăm la concept: câte camere ar trebui să aibă, cui ne adresăm, ce funcții va avea, dacă va fi destinat evenimentelor sau cazării, sau va fi închiriat. A fost un proces lung și apoi a venit și pandemia. L-am deschis în 2020, a fost destul de dificil. A trebuit să aleg și designerul, și să ajut echipa să înțeleagă cultura locală. Pentru că a fost primul nostru proiect, am făcut și greșeli, am fost nevoiți să regândim camerele astfel încât să fie mai primitoare, am învățat din asta. Și a trebuit să creăm și brand-ul, bazat pe natură, pe frumusețea locului, pe parc, pe un stil de viață. Am creat o întreagă experiență care pare una de basm. L-am adus înapoi pe unchiul Laszlo, care a fost elev în castel, iar acum îi ghidează pe oaspeți și le spune cum a reînviat locul și odată cu el întregul sat. Pentru că Tura e un motiv de mândrie. Soția lui Laszlo făcea aceste nuci coapte ca rețetă de familie, iar acum au devenit parte dintre gustările noastre. Îmi place că putem să colecționăm aceste tradiții locale și să le arătăm altora, sunt o parte importantă a experienței pe care o poți avea aici.”

Pentru că era prima mea discuție cu un Creative Director al unui astfel de business, care a avut loc în Budapesta chiar înainte de evenimentul de lansare, am fost curioasă să aflu mai multe despre ce presupune acest job. Am aflat astfel că Ráhel, care a studiat domeniul ospitalității și turismului, e responsabilă, alături de echipa ei, de găsirea conceptului potrivit și a brand-ului adecvat pentru fiecare loc dezvoltat de grup, fie că este vorba despre cele gestionate de companii internaționale, fie de cele din colecția BOTANIQ. Tot ea găsește oamenii potriviți cu care să lucreze și supervizează întregul proces – asta și pentru că are un background în marketing, mi-a povestit, și gândește în acești termeni. Ajută grupul și cu poziționarea pe piață a diferitelor hoteluri: „Nu facem doar branding și grafică și logo-uri, ci întregul proces. De la cercetare până la a defini target-ul, care sunt punctele noastre unice de vânzare, care sunt valorile centrale ale brand-ului, cine suntem, ce vindem și cui. Pot să mă conectez cu echipele de la primii pași, încă din etapa de design, iar apoi să îi ghidez astfel încât să implice mai mult în proiect cultura locală, valorile ei; pentru că în acest fel localnicii vor simți și ei conexiunea cu locul. Cred că e important, pentru că Europa centrală este diferită decât restul Europei. Toată lumea știe Roma sau Londra, nu trebuie să le vinzi turiștilor, dar trebuie să vinzi Ungaria sau România sau Polonia, pentru că nu sunt atât de evidente. Situația devină mai bună, dar sunt încă nestemate ascunse. Jobul meu este să fac vandabile aceste destinații. Nu doar hotelurile sau restaurantele, ci destinațiile.”

Evenimentul de lansare ce a reunit toate brand-urile sub umbrela BOTANIQ Collection, la Pesti Vigadó, a reluat sub același impozant acoperiș descoperirile pe care le făcusem în zilele trecute despre fiecare dintre locuri, dar și altele, pe care încă nu am apucat să le vizitez. Am întrebat-o pe directoarea creativă Ráhel Orbán ce diferențiază, în cele din urmă, locurile la a căror creație a contribuit de altele cu scopuri similare. „Cred că frumusețea naturală a locurilor și eleganța. Oamenii sunt mereu atrași de frumusețe, și nu e neapărat vorba despre ceva costisitor. Frumusețea naturală e suficientă. Dar și eleganța este importantă; este despre aprecierea celuilalt, despre respect. Ea dă alt aer întregii experiențe. Iar când vine vorba despre asta, când mergi în Tokaj sau la Tura, toți vizitatorii ar trebui să aibă parte de o experiență, să fie parte dintr-o poveste. Să lase un pic realitatea în urmă. Și partea culinară e foarte importantă: nu o să servim fructe de mare în Tokaj, fiind atât de departe de mare, e mai bine să descoperi gastronomia, tradițiile și ingredientele locale. Ne place că salvăm moștenirea construită, dar și creăm valoare. Pentru că nu mă refer doar la clădiri, ci și la localnici, la istorie, la rădăcinile culturale.”

Citește și:
Dorina Stănescu și broderiile ei luptă împotriva stereotipurilor despre corpuri, gen și societate

Foto: prin amabilitatea BOTANIQ Collection

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din turism