Cum vede viitorul Radu Gologan, profesorul care șlefuiește genii

Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic național de matematică, apreciază că sistemul de învățământ românesc ar trebui să pună mai mult accentul pe utilizarea tehnologiei.

Profesorului Radu Gologan, care de peste 15 ani coordonează lotul olimpic național de matematică, i-ar fi plăcut să fie student în 2017. Consideră că studenții din prezent au o inteligență aplicată mult mai ridicată față de cei din generațiile anterioare. De asemenea, el apreciază că sistemul de învățământ românesc ar trebui să se concentreze pe furnizarea de absolvenți care să acopere deficitul de personal din anumite domenii, cum ar fi IT&C.


Lotul olimpic lărgit coordonat de Radu Gologan cuprinde, în fiecare an, 25 de elevi de liceu, iar șase dintre ei sunt aleși să participe la olimpiadele internaționale de matematică. Pe lângă lotul olimpic național de matematică, Gologan îi coordonează, anual, și pe cei aproximativ 700 de elevi (clasele 5-12) finaliști la olimpiadele naționale de informatică.

Marius Brabete, un copil de 13 ani din Giurgiu, se numără printre cei 700 de finaliști ai olimpiadelor naționale de informatică. El a obținut, anul trecut, pe când era în clasa a șasea, medalia de argint la Olimpiada Națională de Informatică. Pentru el, dar și pentru alți doi copii excepționali, eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România, derulează campania Povestea unui CV magic. Între 20 decembrie 2016 și 31 ianuarie 2017, pentru fiecare CV pe care utilizatorii platformei de recrutare îl completează 90%, eJobs donează trei euro pentru ca trei copii cu performanțe excepționale, dar fără posibilități materiale, să-și dezvolte mai departe talentul și să-și urmeze pasiunile.


Radu Gologan, care predă la Facultatea de Automatică și Calculatoare de la Universitatea Politehnică București, a acordat un interviu, pentru eJobs, în care vorbește atât despre cum se construiesc elevii olimpici, cât și despre particularitățile generației actuale de studenți.
eJobs: Ce set de calități este nevoie să ai ca să ajungi un olimpic internațional de matematică?

Radu Gologan: Cel mai important lucru este să îți descoperi asta ca pasiune. Ăsta este un dar pe care trebuie să îl ai, un anumit tip de talent, de a-ți face plăcere să te joci, la început cu cifrele și, apoi, cu concepțiile și judecățile. Bineînțeles că, la început, niciun copil nu face matematică doar de dragul de a face matematică, ci din dorința de a concura cu alții.
eJobs: Care este diferența dintre un elev bun la matematică și un olimpic național la matematică? Care este diferența dintre un olimpic național la matematică și un olimpic internațional la matematică?



Radu Gologan: Matematica de concurs înseamnă să rezolvi într-un timp dat – un timp scurt, în general – un număr de probleme. Matematica adevărată, de cercetare, nu are limită de timp. O problemă de matematică poți să o rezolvi și în 20 de ani. Important este să o rezolvi ca să devii celebru, dacă problema respectivă e celebră. Din cauza timpului scurt în care trebuie să rezolvi probleme la concursuri, există copii care nu acceptă, cărora nu le place să facă rapid lucrurile sau care au trac.


Ca să rezolvi problemele care se dau la olimpiadele internaționale de matematică, îți trebuie antrenament. Dacă, de exemplu, ne puneți pe noi, profesorii, să concurăm cu copiii, în preajma olimpiadei internaționale, veți observa că ei sunt mult mai iuți. Ei au deprins niște tehnici ușoare, pe care le aplică în rezolvarea problemelor. Noi, ca matematicieni, funcționăm mai încet. Sigur, mai profund, poate.

Olimpiada internațională este ceva de genul șahului rapid. Trebuie ca, în patru ore, să rezolvi patru probleme. Inițial, la două dintre ele nu ai nicio idee. Dacă pierzi vremea cu ele, nu mai ai timp de celelalte două. Problemele care se dau la olimpiadele de tip național sunt adaptate programei școlare din momentul respectiv. În schimb, problemele pentru olimpiada internațională sunt generale. Acestea sunt probleme care implică o gândire combinatorică, perspicacitate, o geometrie mai specială, mai grea, cu raționamente dificile. De aceea, un copil care câștigă olimpiada națională de matematică la clasa a 11-a, de exemplu, nu are, neapărat, 99% șanse să intre în lotul de șase pentru olimpiada internațională de matematică.

Citeste continuarea AICI.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle