Sunt unele adevaruri care nu pot fi contestate. Unul dintre ele este ca oricare dintre noi va ajunge la un moment dat sa isi urasca munca. Mi s-a intamplat si mie, asa cum sunt convinsa ca li s-a intamplat, de-a lungul vremii, si celor care fac munca umanitara (si care se simt, probabil, mai utili decat mine) si chiar celor care lucreaza pentru Google, unul dintre locurile in care toti angajatii viseaza sa ajunga la un moment dat.
Ce sa va mai spun, e clar ca celor mai multi dintre noi nu o sa ne mai convina, candva, sa facem ceea ce facem – o spune clar un studiu Gallup realizat anul trecut in Statele Unite, care arata ca doar 30% din angajati sunt implicati si se simt inspirati la munca. Si asta dupa ce realizatorii studiului au vorbit cu peste 150 de mii de oameni care lucreaza full sau part-time. Si nu doar ca atator oameni nu le mai place munca lor. Nu, ceea ce e cu adevarat ingrijorator este faptul ca procentul celor nefericiti la job a crescut cu 28 de procente in ultimii trei ani.
Deci putem conchide ca, intr-o vreme in care nu mai suntem atat de constransi sa facem o meserie care nu ne place, cand antreprenoriatul este in floare si fiecare a decis sa isi urmeze visele, nu suntem inca prea fericiti muncind. Desigur, se poate spune ca oamenii, fortati sa ramana pe timpul crizei la locuri de munca pe care nu le iubeau, au devenit inca mai frustrati. In Romania, spre exemplu, conform unui studiu publicat de BestJobs, doar 5% din angajati sunt foarte multumiti de job-urile lor, in timp ce 13% sunt destul de multumiti. Restul, mai putin.
Oamenii care au format esantionul studiului au multe nemultumiri care le justifica atitudinea fata de munca, iar dintre ele cea cu ponderea cea mai mare este nerecunoasterea meritelor. Beneficiile, relatia cu managerul sau cu colegii si siguranta locului de munca urmeaza pe lista. Pentru cei mai multi dintre noi, toate acestea sunt motive serioase sa nu ne mai trezim dimineata cu aceeasi tragere de inima cu care obisnuiam sa o facem. Dar, daca e sa vorbim pe sleau, exista si alte motive, cel putin la fel de importante.
Și acum, sa va fac o marturisire. Ma aflu si eu, deseori, in situatia celor despre care va povestesc. Sunt momente in care imi vine sa nu mai cobor din tramvaiul 16 atunci cand acesta ajunge in statia din Pipera. Asta dupa ce imi ia ceva timp sa ma ridic din pat dimineata, sa imi fumez cele cinci tigari la cafea si sa ma hotarasc sa plec de acasa. Stiu ca am un job pentru care multe persoane ma invidiaza si pentru care cel putin cateva ar face moarte de om. Stiu ca e un privilegiu sa vad mereu ultimele noutati, sa fiu invitata la cele mai cool evenimente, sa scriu ce imi trece prin cap – pentru ca asta mi-am dorit dintotdeauna –, sa barfesc impreuna cu colegii mei absolut adorabili ultimele colectii. Dar sunt mereu si acele momente in care toate aceste lucruri nu mai au atata importanta, in care sunt mai relevante alte lucruri – un deadline depasit, o predare cu peripetii, in care nervii nostri par mai tensionati decat cei ai unor neurochirurgi in mijlocul unor operatii importante – si in care ni se pare ca orice facem si orice obstacol pe care il intampinam sunt probleme de care tine viata cuiva.
Vorbesc serios: oricat de relaxante si creative ar parea job-urile noastre, ne aflam mai des decat s-ar crede in situatii extrem de incomode, in care fiecare mic detaliu gresit pare o chestiune de viata si de moarte. Tonurile care se ascut in redactie in serile tarzii de predare nu sunt cu nimic mai prejos fata de certurile care trebuie sa se iste intre oamenii care lucreaza in domenii mult mai putin creative sau relaxate. Si oricat de mult ar semana munca noastra cu ceea ce altii numesc distractie, avem aceleasi griji si aceeasi nevoie de feedback.
Ei, si pentru toate aceste momente in care dragostea de munca scade dramatic, exista nenumarate retete. La o prima cautare pe Internet apar cu duiumul, dar nu stiu cati le iau in serios si incearca sa le aplice pas cu pas in tentativa lor de a se indragosti ca in prima zi de munca lor. Lucru total de inteles, pentru ca, pana la urma, este mult mai simplu sa te plangi la o tigara ca esti prost platit, neinteles si ca vina intreaga pentru starea in care te afli apartine sefilor, decat sa-ti pui gandurile in ordine si sa incerci sa urmezi cateva reguli de bun-simt care chiar ar putea sa te ajute. Ei bine, am cautat indelung cele mai bune trucuri care sa-ti redea cheful de munca si am ajuns la cateva care chiar functioneaza.
1. Nu te plange
Primul dintre ele, daca e sa ma intrebati, e sa nu ne mai plangem de mila si sa incercam sa gasim solutii. V-as putea insira foarte multe povesti despre nesfarsitele discutii legate de mici probleme de birou pe care le port cu colegele mele. Uneori, conversatiile noastre animate conduc la concluzii pozitive, dar trebuie sa va spun ca, cel mai des, nu fac decat sa ma amarasca mai tare. Fireste ca exista si o placere in aceste discutii, care deseori seamana mai mult cu niste barfe decat cu brainstorming-uri pentru gasirea unor solutii. Doar ca, odata ce ne-am pornit sa dam drumul nemultumirilor (foarte diverse si de multe ori neintemeiate) legate de munca noastra, nu ne mai oprim. Iar cand auzi in jur atatea lucruri negative, e foarte usor sa cazi in capcana de a crede ca nu mai e nimic de facut.
Page: 1 2