Iti doresti un post influent, dar stii ca nu e nevoie doar de multa munca, ci si de o inteligenta sclipitoare. Ai calitatile necesare unui membru in consiliul de administratie al unei companii profitabile? Elle iti dezvaluie reteta secreta a succesului.
Esti o femeie ambitioasa de 20-30 de ani si tocmai ai pus ochii pe un birou scump, elegant, din lemn de nuc. Visatoare, te si vezi asezata la birou, ascutindu-ti creioanele sau pregatindu-te pentru o sedinta a consiliului de administratie din care faci parte. Trezeste-te! Afla ca este nevoie de multa rabdare si experienta pentru a urca pe scara succesului.
Mai intai, trebuie sa reusesti sa te faci remarcata printre colegii de serviciu. Sefia nu este chiar pentru oricine. Dintre cei care aspira la varful ierarhiilor, nascuti pentru a fi sefi sunt, pana la urma, foarte putini. Pentru doritori, este bine de stiut ca, in general, marile companii organizeaza training-uri in care accentul este pus pe dezvoltarea abilitatilor de comunicare, de stabilire a relatiilor interpersonale care sa genereze respect si nu frica, pe insusirea tehnicilor ce ajuta la construirea unui discurs pe care publicul chiar sa-l asculte si pe care sa nu-l uite imediat ce paraseste sala de conferinte. Evident ca acestea nu sunt lucruri pe care sa le inveti la scoala sau la locul de munca, dar noi am reusit sa aflam pentru voi cateva secrete care, asimilate si puse in practica, garanteaza succesul.
Daca le porti de grija, subalternii se vor simti apreciati. Astfel le vei castiga increderea, lucru esential pentru un manager.
Ai un „ambalaj corespunzator?
Probabil ca printre noi mai sunt foarte putini aceia care raman insensibili la farmecul unui „ambalaj atractiv, fie el o sticla ingenioasa de sampon sau doar punga cu un logo inspirat in care fata de la supermarket iti pune cumparaturile. Comparatia poate parea fortata, dar de fapt te ajuta sa intelegi ca intr-o firma in care competitia pe plan profesional este serioasa, si tu esti un produs.
Sara Dean, expert in imagine, este senior trainer la Dale Carnegie Training din Singapore. „Sunt foarte putini cei care mai cred, in zilele noastre, ca hainele nu isi au si ele rostul lor. 90 de secunde sunt suficiente ca sa-ti creezi o impresie despre cei din jur doar privindu-i. Nu cred ca cineva ar vrea ca oamenii cu care lucreaza sa-l subaprecieze doar pentru ca nu isi alege corect hainele. Fiecare firma, in functie de profilul ei, are un cod vestimentar pe care n-ar fi bine sa-l ignori. De exemplu, daca lucrezi intr-o firma de avocatura, unde majoritatea se imbraca sobru, la costum, n-ar fi indicat sa apari intr-o rochie vaporoasa de la Mango, cu o esarfa rasucita in jurul gatului. Poti parea usor sexy si sofisticata chiar si intr-un taior, la care asortezi o camasa alba, scrobita. Rochia vaporoasa pastreaz-o pentru cand se va organiza o petrecere in firma, eveniment care-ti permite sa te faci remarcata si altfel decat prin calitatile profesionale.
In filmul „What Women Want' este o secventa in care Mel Gibson, reincarnat, merge la apartamentul unei angajate sinucigase sa vada daca este in regula. Bine, filmul este o comedie, dar tot avem de-a face cu o lectie importanta. Grija pentru subalterni ii face pe acestia sa se simta apreciati si astfel le castigi increderea, absolut esentiala pentru un manager.
Intr-o carte care s-a bucurat de un mare succes, „Lucruri pe care nu le inveti la Harvard, Mark H. McCormack vorbeste despre cea mai de succes femeie manager pe care o cunoaste, dezvaluindu-ne calitatile acesteia. Nu doar ambitia, inteligenta si creativitatea sunt importante, ci si colaborarea cu subalternii. „Oricine ai fi, cand te afli in birou cu aceasta femeie, pe care o consider mai mult decat un simplu exemplu de urmat, ea se poarta ca si cum ai fi singura persoana care conteaza in momentul acela. Te face sa te simti egalul ei. Ii pasa de parerile tale si-ti urmareste propunerile cu rabdare. Chiar daca mai sunt si alti angajati prezenti si tu esti doar secretara sau un angajat lipsit de importanta din punct de vedere ierarhic, ea te trateaza ca si cum ai fi presedintele consiliului de administratie. Sa acorzi incredere si sa incurajezi initiativele subalternilor iti consolideaza pozitia atat in relatia cu acestia cat si cu superiorii si vei fi tratata ca un leader de echipa care si-a castigat respectul.
Daca lucrezi in departamentul de resurse umane al unei companii si te ocupi de angajari, asigura-te ca cei pe care-i intervievezi sunt la fel de destepti, daca nu chiar mai destepti decat tine. Sigur ca „instinctul de aparare impotriva posibilei concurente te poate obliga sa faci exact pe dos, dar te asigur ca, procedand asa, nu faci decat sa condamni compania la mediocritate.
Tot McCormack este cel care ne povesteste cum David Ogilvy, fondatorul agentiei de publicitate Ogilvy & Mather, intr-o sedinta a consiliului director al agentiei pe care o conducea le-a aratat directorilor lui celebra papusa ruseasca, Matrioska. Le-a spus ca papusa cea mare ar putea fi, de fapt, fiecare dintre ei; iar daca directorii angajeaza oameni mai „scunzi decit ei, atunci agentia va ajunge, intr-o buna zi, o agentie de pitici. Este o analogie interesanta si foarte explicita: managerii trebuie sa gandeasca in linii mari, global.
Tu știi ce job ți se potrivește? Fă acest test de carieră și vezi ce meserie ai putea avea!
Cand lucrezi contra cronometru la un proiect ti se poate parea firesc sa-l termini singura pentru ca stii ca in mai putin de doua ore ar fi gata. Ai putea sa i-l dai Ioanei (subalterna ta), pe care un proiect reusit ar ajuta-o sa avanseze, dar ea ar avea nevoie cam de o zi intreaga ca sa-l incheie. Alegerea de a face singura proiectul pare aproape definitiva. Nu ceda totusi acestei tentatii!
Inspira adanc inainte de a o ruga totusi pe Ioana sa se ocupe de proiect. Cand se va intoarce cu materialul terminat si vei vedea ca nu este chiar impecabil, arata-i cum sa-l perfectioneze. S-ar putea sa pierzi cateva ore pretioase astazi, dar economisesti sute de alte ore in viitor. Cand se va afla ca esti un bun instructor, toti tinerii angajati ai companiei vor dori sa lucreze cu tine si, in curand, vei conduce cea mai productiva echipa din firma. Vei reusi astfel sa castigi si simpatia sefului.
Sa fii mascota firmei sau regina barfelor este calea cea mai scurta spre popularitate, dar nu si spre respect si admiratie.
Sa comiti doar greseli „corecte
McCormack precizeza ca exista doua tipuri de greseli: cele care se dovedesc constructive si cele iremediabile. Sa ne imaginam ca esti redactor-sef al unei reviste de moda. Stii ca, daca pui pe coperta o fotografie cu Jennifer Aniston sau Gwyneth Paltrow, revista s-ar vinde cu siguranta. Totusi, aceasta poate fi o alegere conventionala si poti avea surpriza ca la stand sa vezi langa revista ta una editata de o companie concurenta care are aceeasi coperta ca a revistei tale. Decizi sa faci ceva cu totul diferit decat competitorii tai si alegi pentru coperta o fotografie cu Jenna Elfman sau Ashley Judd.
Surprize pot aparea, cu siguranta. Mai ales atunci cand afli numarul exemplarelor vandute. Se prea poate sa fii dezamagita pe moment, dar poate ca in timp alegerea ta se va dovedi inspirata, caci nu stii niciodata cum poate evolua cariera unei actrite pana mai ieri aproape obscura. Iar sefii s-ar putea chiar sa-ti admire curajul. Pe de alta parte, o greseala grava este atunci cand nu ai nici o idee pentru coperta si revista trebuie sa „plece in tipografie sau sa distrugi potentialul unei fotografii exceptionale cu niste titluri de coperta neinspirate. Greselile nascute din initiative se uita mult mai usor decat cele cauzate de incompetenta.
Birourile in care se lucreaza in stres pot deveni posibile campuri de batalie atunci cand temperamentele incinse explodeaza. Nu este nimic gresit in a-ti exprima… pasnic dezacordul in legatura cu o problema care este pusa pe tapet, dar nu te exterioriza prea mult. Daca incepi sa arunci pe fereastra scaunele din birou sau trantesti telefonul pe jos, iti vei crea reputatia unei persoane lipsite de echilibru si pe care nu se poate conta, ceea ce nu are cum sa te ajute in cariera. Nu mai este nevoie sa adaug ca o persoana cu un temperament ca al tau nu i-ar interesa niciodata pe membrii consiliului de administratie ai unei companii de renume, oricit de experta ai fi in meseria ta. Nu te supara, nu e nimic personal la mijloc; discutam doar despre afaceri!
Imboldul de a iscodi, cleveti, unelti, instiga s-a dovedit ca este strans legat de cromozomul Y din genele noastre feminine si ca, din cand in cand, in ciuda educatiei sau a pozitiei sociale, nu se poate sa nu iasa la iveala. Sfatul nostru este sa nu lasi asemenea porniri sa te domine la serviciu pentru ca ti-ar dauna rau de tot imaginii. Mai bine le-ai pastra pentru acasa. Si ai grija sa nu intri intr-un conflict feminin cu cineva care ti-e sef, caci iti poti lua adio de la promovare. Cel putin in viata asta.
Nu le cere niciodata subalternilor tai sa faca lucruri pe care tu insati nu stii sa le faci. Este valabil pentru orice tip de activitate, de la a inlocui tonerul fotocopiatorului de la birou, pana la a propune o idee de afacere si de a o si incheia. Sa conduci dand exemplul personal este cheia pentru a castiga respect si autoritate. Trupele tale simt nevoia sa vada si sa simta ca esti pe campul de lupta alaturi de ele.
Sa fii mascota firmei sau regina birfelor este calea cea mai scurta spre popularitate, dar nu si spre respect si admiratie. Daca aspiri sa devii sef intr-o buna zi, e bine de stiut ca nu intotdeauna trebuie sa fii placut, ci, mai degraba, trebuie sa fii intotdeauna stimat, sa contribui cu valoarea ta la eforturile celorlalti. Nu accepta sa se barfeasca in biroul tau si nu dezvalui informatiile care ti s-au dat cu titlu de confidentialitate. Nu uita, daca vei fi sef intr-o zi, nu inseamna ca trebuie sa fii amica cu toata lumea, ci sa inspiri un aer prietenos, care sa-ti deconspire disponibilitatea pentru comunicare.
Flexibilitate in conversatie, claritate, concizie, umor – si toata lumea te va asculta cu gura cascata.
Daca nu-ti poti articula ideile intr-o maniera limpede, concisa, atractiva, proiectele tale vizionare vor fi considerate irelevante si nu vor reusi sa-si gaseasca sustinatori. Cei care pot comunica cu usurinta, bunii vorbitori, culeg roadele abilitatilor lor in fiecare moment al zilei, fie ca prezinta un proiect in fata a 30 de persoane din comitetul director, fie ca-si renegociaza salariul.
„In ciuda faptului ca din ce in ce mai multe femei contribuie la dezvoltarea economica, ne spune instructorul Sara Dean, „realitatea este ca majoritatea deciziilor-cheie le iau tot barbatii. La un moment dat, femeile de succes sunt obligate sa intre in contact si sa colaboreze cu barbatii. Sa-ti petreci week-end-ul documentandu-te despre ultimele noutati in materie de jocuri video si sa discuti cu seful tau despre fineturile tehnicii de lupta a nu stiu carui personaj ar fi un pic cam deplasat, dar n-ar fi rau sa te tii la curent in permanenta cu noutatile din industrie, tehnologia informatica, politica si afaceri sau cu cele din domenii care au legatura cu hobby-urile colegilor tai. „A fi informat in legatura cu o paleta cat mai larga de subiecte te ajuta sa fii un partener flexibil de discutie – o calitate fundamentala, daca-ti doresti sa fii acceptata in cercurile inalte ale managementului.
„Consideram ca n-ar trebui sa existe deosebiri majore in diferitele tipuri de comunicare. O intalnire informala, o convorbire telefonica, un speech pregatit pentru o conferinta ar trebui sa necesite acelasi volum de informatie actualizata, spune Ed West, consultant al The Kingstree Group, din Asia, companie care pregateste directori pentru companii din Singapore, ca DBS, dar si internationale, cum ar fi reputatele British Airways, IBM, JP Morgan, KPMG, Merrill Lynch, Morgan Stanley International si Reuters. „Vrei ca ceilalti sa perceapa mesajul tau si ca auditoriul sa-si faca o idee despre cum esti tu cu adevarat.
Nu divaga de la subiect. „Orice expert ar putea turui la nesfarsit despre domeniul in care este specializat, spune Ed West. „Dar atentia auditoriului poate fi captata pentru maxim 18 minute. Daca te lungesti prea mult, cei care te asculta, bombardati cu prea multa informatie, nu-si vor mai aminti nimic, ne explica Lee Bowman, presedinte al London Kingstree Group, in cartea sa „Prezentarile cu impact mare. „Daca subiectul ce urmeaza sa fie prezentat are nevoie de mai mult de 18 minute, atunci ar fi mai intelept ca datele esentiale sa fie distribuite si prin intermediul unor materiale scrise.
Sigur, tu esti experta, dar nu este nimic mai plictisitor decat… „limbajul de specialitate.
Daca cifrele sunt totusi relevante pentru discursul tau, ofera-le auditoriului in forma scrisa in timpul sau la sfarsitul conferintei.
„Imaginea publica a unei companii este foarte importanta, dar la sfarsitul unei zile de munca, oamenii vor sa faca afaceri cu alti oameni, nu cu institutii, sustine Ed West. „Multi dintre noi comunicam mai eficient intr-un mediu relaxat, neoficial. Daca lucram sub presiune, riscam sa nu ne indeplinim misiunea. Nu citi un text daca nu a fost scris sa sune exact ca atunci cand vorbesti spontan. Vorbeste asa cum o faci in general, folosind clisee, propozitii neterminate si pauze ca sa-ti aduni gandurile.
„Folosirea incorecta a trucurilor de comunicare este intalnita frecvent in Singapore, spune in incheiere Ed West. „Elementul care ajuta foarte mult, de exemplu intr-o conferinta, la aducerea la cunostinta auditoriului a unui volum insemnat de informatie este cel vizual. Insa, atentie! Imediat ce o imagine este proiectata pe un ecran, publicul nu-ti mai urmareste discursul, caci este cu totul absorbit de ceea ce vede. Aminteste-ti: elementul vizual te ajuta sa-ti ilustrezi discursul. Poti folosi fotografii si grafice realizate cu ajutorul computerului.
Daca vrei sa ilustrezi o idee ajutandu-te de un element vizual, formuleaza mai intai ideea, apoi proiecteaza diapozitivul. Opreste-te din vorbit cat publicul este concentrat asupra imaginii. Cand simti ca a studiat imaginea suficient, opreste proiectia si continua-ti discursul. Foloseste cat mai putin posibil imagini pe care sa ai text inscriptionat. Daca nu ai incotro, lasa-i timp publicului sa citeasca textul de pe ecran inainte ca tu sa reincepi comunicarea. Niciodata sa nu spui celor care te asculta doar ce este scris pe ecran: s-ar putea simti ofensati. La urma urmei, toata lumea stie sa citeasca.
Arhiva revistei Elle
Foto: Shutterstock