Corina Șuteu, președinta fARAD, despre expoziția-eveniment Milton Glaser: Art is Work: „Este o demonstrație instantanee a valorii designului”

Corina Șuteu a vorbit pentru ELLE despre expoziția Milton Glaser: Art is Work și I ❤ DOC, o extensie specială a Festivalului Internațional de Film Documentar fARAD, evenimente pe care te îndemnăm să le adaugi în agenda ta.

Corina Șuteu, președinta fARAD, despre expoziția-eveniment Milton Glaser: Art is Work: "Este o demonstrație instantanee a valorii designului"

În perioada 16 mai-2 iunie, ai ocazia să vezi la galeria Amzei – Creative Corner expoziția Milton Glaser: Art is Work, produsă de Insula 42 și curatoriată de graphic designerul timișorean Ovidiu Hrin. Vei descoperi aproape 50 de afișe originale din opera lui Glaser, creatorul celebrului logo I ❤ NY, co-fondatorul revistei New York Magazine și realizatorul posterului psihedelic cu profilul lui Bob Dylan.

Expoziția Milton Glaser: Art is Work este inclusă în proiectul interdisciplinar I ❤ DOC, un spin-off al celei de-a zecea ediții a Festivalului Internațional de Film Documentar fARAD. Proiectul include expoziția, dar și seria de proiecții și discuții I ❤ DOC – Top 10 cele mai bune documentare românești post-1989, care se va desfășura între 18-20 mai la ARCUB  Hanul Gabroveni, Sala Mare. Corina Șuteu, președinta fARAD, ne-a împărtășit câteva gânduri despre aceste evenimente pe care nu trebuie să le ratezi. 

ELLE: Expoziția Milton Glaser: Art is Work reunește un număr impresionant de postere. Ce anume considerați că ar trebui să știe publicul despre tipul de artă pe care l-a practicat Milton Glaser?

Corina Șuteu: Milton Glaser este un foarte important designer american, ale cărui lucrări și, mai ales, abordare a designului au influențat major felul în care disciplina a evoluat de-a lungul timpului. În expoziția de la București din Amzei Creative Corner, curatoriată de Ovidiu Hrin (la rândul său, un extraordinar designer) avem norocul să îl avem prezent pe Mirko Ilić, foarte apropiat colaborator al lui Glaser; la vernisaj, cei doi vor oferi câteva chei de citire ale modului în care Glaser comunică prin design. De altfel, genericul Art is Work este un tag-line al lui Glaser și el conține o dublă semnificație. Pe de o parte, arta este inclusă în categoria de activități umane pe care, în mod banal, o numim „muncă” – pentru că este expresia dorinței omului de a crea o legătură intimă, activă și cuprinzătoare cu lumea, cu obiectele și formele existenței. Pe de altă parte, designul comportă o foarte laborioasă activitate de sinteză și reformulare a lumii înconjurătoare, simplificând pentru privitor mesaje complexe și ajutându-l, în același timp, să îmblânzească obiectele. Arta designului e un in-between activ între om și mediul său.

ELLE: Povestiți-ne, vă rog, mai multe detalii despre expoziție. De ce ar trebui oamenii să vadă creațiile lui Milton Glaser?

Corina Șuteu: Eu i-aș invita să vadă și expoziția, și filmul despre Glaser din expoziție, și să participe și la dialogul între Ovidiu Hrin și Mirko Ilić de la UNArte, fiindcă designul este o disciplină puțin cunoscută și, mai ales, slab legitimată în România la scară largă. Nu înțelegem încă faptul că TOTUL este design – de la felul în care sunt semnalizate străzile, la etichetele de la Mega Image și până la afișele electorale…

Așadar designul influențează viziunea noastră despre lume și despre spațiul în care trăim. Este desenul interior al acestui spațiu.

Să ne amintim de enorma dezbatere legată de brandul pentru turism al României făcut în perioada în care Elena Udrea era ministru. Acea frunză verde urma să devină o imagine a României turistice – era vorba despre design! Să ne uităm la cum arată pliantele oficiale, extrem de învechit ca mod de prezentare și, de aceea, neatractiv pentru un public care stă pe Instagram – iarăși, este o chestiune de design. Exemplele sunt multe.

Expoziția Glaser de postere este, practic, o demonstrație instantanee a valorii designului în comunicare și reprezentare.

ELLE: Care este gândul pe care v-ar plăcea să-l ducă publicul mai departe după ce se întâlnește cu expoziția?

Corina Șuteu: Aș dori ca publicul să descopere un mare creator care a lăsat în urmă o adevărată școală de soft power, prin design. Glaser a influențat major felul în care imaginea se leagă de obiect atunci când îl prezinți publicului. Pentru el arta era muncă, iar designul era expresia unei filozofii de viață. 

ELLE: Expoziția afișelor lui Milton Glaser este adusă la București de către Insula 42, un spațiu pe care l-ați fondat, un loc de întâlnire și dezvoltare al inițiativelor culturale. Când a pornit povestea Insula 42 și care a fost misiunea pe care v-ați dorit-o de la început? 

Corina Șuteu: Spațiul Insula 42 este co-fondat, din 2015, de către mine împreună cu Oana Radu, Elvira Lupșa, Cristian Neagoe, Mihai Chirilov, iar asociația Insula 42 îl are drept co-fondator pe Andi Vasluianu.
Cheia acestui spațiu-platformă este colaborarea cu oameni și cu proiecte variate, cu alte instituții. De asemenea, aici își au sediul fARAD și Making Waves, dar și UNICAT.

Insula a conceput Saloanele Insula 42, dar colaborează și la studii dedicate domeniului cultural, la inițierea și desfășurarea unor programe de formare. Este o idee, o insulă reală și virtuală, una de pe care sunt generate proiecte, conexiuni și direcții.

Nu ne-am gândit la o misiune, ne-am gândit doar că e întotdeauna nevoie de un loc pe care să te refugiezi când lumea din jur pare în furtună. Din când în când, inviți pe această insulă pe cei care, ca și tine, caută un sens. Așa că ceea ce numești „misiune” se auto-generează constant.

Numele este inspirat din Houellebecq (Posibilitatea unei insule) și Douglas Adamns, Ghidul călătorului intergalactic, în care numărul 42 este răspunsul la toate întrebările.

Iar casa unde se află Insula e la numărul 42, pe Theodor Aman.

În ce privește expoziția Milton Glaser: Art is Work, trebuie spus că ea reprezintă o excelentă colaborare cu Typopassage din Timișoara, un alt spațiu generator și intens, inițiat de Ovidiu și Silvia Hrin. Partenerii noștri sunt cei de la The Institute, iar susținerea financiară o avem printr-un program AFCN.

ELLE: Ce ne puteți spune despre I ❤ DOC, extensia specială a Festivalului Internațional de Film Documentar fARAD, co-produs de Insula 42, și despre filmele pe care publicul va avea ocazia să le vizioneze la ARCUB – Hanul Gabroveni?

Corina Șuteu: Aș menționa că anul trecut s-au împlinit 10 ani de fARAD – Festivalul Internațional de Film Documentar de la Arad. E un festival care, în fiecare an, propune publicului filme documentare, hibride și experimentale, recunoscute în marile festivaluri internaționale, e un festival al conversațiilor și dezbaterilor, dar și al laboratorului dedicat tinerilor documentariști – cu sesiuni de feedback pe proiectele în dezvoltare ale participanților și ateliere practice.

Cu prilejul aniversar al ediției din 2023, am organizat o gală cu cele 10 documentare românești votate de comunitatea noastră (cineaști, participanți, mentori) ca fiind cele mai bune de după 1989. Iar acum, în 18, 19 și 20 mai, le aducem spre vizionare la București, la Hanul Gabroveni, cu sprijin ARCUB.

Sunt, printre ele, documentare ca Decrețeii lui Florin Iepan sau Asta e al lui Thomas Ciulei, sau Ouăle lui Tarzan (Alexandru Solomon), Țara moartă (Radu Jude) și Timebox (Nora Agapi), pe care este imposibil să le vezi, altfel, acum. Crulic (Anca Damian) și Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (Andrei Ujica/ Dana Bunescu) completează această serie, filmul lui Andrei Ujică plasându-se pe primul loc în topul fARAD.

E o bună ocazie, deci, ca publicul să vadă documentare românești, chiar dacă această selecție este ad-hoc. În general, documentarul nu se bucură de o atenție importantă la noi, așadar e o modalitate prin care încercăm să generăm și întreținem această atenție.

Ca momente speciale, sesiunile de întrebări și răspunsuri după proiecții cu Vlad Ivanov (Crulic), Radu Jude (Țara moartă), Alexandru Solomon (Ouăle lui Tarzan), Nora Agapi, Laurențiu Damian (Timebox) vor fi, cu siguranță, extrem de interesante.

ELLE: În ceea ce privește aceste filme, care fac parte din top 10 cele mai bune documentare românești post-1989 și care au fost votate de comunitatea fARAD, au vreun punct de intersecție comun? Ce spun ele despre societate, despre lume în general? 

Corina Șuteu: Ceea ce este foarte interesant e faptul că fiecare dintre aceste documentare imortalizează o tematică anume, caracteristică momentului sau preocupărilor regizorului. Există în filme un puternic sens al timpului în care au fost realizate și cred că varietatea subiectelor e o dovadă de vitalitate a documentarului românesc. Dacă există un lucru care le unește, acela e preocuparea etică: ce este binele… dar răul?!

Chiar și documentare ca cel al Ancăi Damian, al lui Radu Jude sau Andrei Ujică, care tratează subiecte de interes general și din perspectivă istorică asupra unui moment, substratul rămâne unul de natură etică: raportul între ceea ce numim bine sau rău într-o situație dată.

E o dilemă, cred, esențială, pentru vemurile pe care le trăim. E o posibilitate de a constata că istoria se repetă și că fiecare avem responsabilitatea individuală de a construi rezistențe inteligente și eficiente față de asta.

Detalii despre expoziția Milton Glaser: Art is Work pot fi consultate aici. Biletele la seria de proiecții a Top 10 documentare românești post-1989 pot fi achiziționate aici.

I ❤ DOC este produs de Insula 42 în colaborare cu TypopassageTM și în parteneriat cu ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, The Institute și Universitatea Națională de Arte București. Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Cu sprijinul Dacin Sara.

Citește și:
DAN PERJOVSCHI: „Am încă utopia artistului cetățean'

Foto: ilustrație de Matei Branea

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle