Industria modei are o multime de probleme. Sunt prea multe modele albe si slabe pe podiumuri, lasand la o parte diversitatea si corectitudinea politica. Prea multe haine sunt facute in sweatshop-uri sau in tari defavorizate, unde lucratorii sunt platiti mult sub munca pe care o presteaza si lucreaza in conditii greu de imaginat. Iar femeile sunt sexualizate constant in imagini, dand impresia ca standardele impuse de industrie sunt unele nu doar nerealiste, dar uneori de-a dreptul jignitoare.
In plus, o problema cu adevarat importanta este angajarea modelelor minore, fara ca acestora sa le fie respectate drepturile de minore. Despre toate acestea am incercat sa vorbim in multiple randuri, insa acum, iata, a aparut o noua problema la orizont. Iata care este situatia.
In Marea Britanie, autoritatea care controleaza continutul publicitar, si anume Advertising Standards Authority, tocmai a interzis o reclama a brandului Miu Miu, detinut de compania Prada. Imaginea, fotografiata de celebrul fotograf Steven Meisel, o infatiseaza pe actrita Mia Goth asezata pe un pat, imbracata intr-o tinuta din colectia de primavara-vara a brandului cu pricina, si vazuta printr-o usa intredeschisa. Toata aceasta poveste a determinat institutia despre care va vorbeam sa interzica reclama, dupa ce a primit o plangere. Cei de la ASA sustin ca reclama incalca codurile privind responsabilitatea sociala: „Consideram ca cearsafurile dezordonate si gura partial deschisa a modelului conduc catre o fotografie sugestiva sexual. Iar infatisarea tanara a modelului, impreuna cu decorul si cu felul in care pozeaza, dau impresia ca reclama prezinta un copil intr-o postura sexualizata. De aceea am decis ca reclama este iresponsabila si ca poate cauza ofense serioase.’
Nu este pentru prima oara cand brandul Miu Miu o pateste. O imagine realizata de Bruce Weber cu cativa ani in urma, care o avea in centru pe actrita Hailee Steinfeld asezata pe niste sine de cale ferata, a fost, la randul sau, interzisa in 2011, pentru ca arata un copil intr-o postura periculoasa. Numai ca Hailee Steinfeld avea 14 ani la vremea la care a pozat pentru Miu Miu, in vreme ce Mia Goth, protagonista de astazi a campaniei, are 22. Evident, ea arata tanara, pentru ca este, iar lipsa unui machiaj o face sa para inca mai proaspata. Dar nu o face minora. Cei de la ASA au motivat si ca hainele usor largi intaresc impresia ca Goth ar fi un copil, dar lucrul acesta poate fi subiectiv. Pana la urma, si hainele prea stramte pot sa dea la fel de tare impresia de sexualizare.
Prada a dat un comunicat oficial, spunand ca respectiva campanie a folosit trei modele si ca fotografiile le arata pe acestea in posturi misterioase, pozate de dupa usi, plasand astfel privitorul intr-o poveste multidimensionala. Si, desigur, reprezentantii companiei au declarat inca o data varsta modelului – 22 de ani. Si Vogue UK, revista care a publicat reclama, a luat pozitie, declarand ca cititorii publicatiei sunt suficient de educati incat sa poata aprecia o fotografie reusita si un model bun. Mai mult, revista nu a primit vreo plangere de la cititori legata de respectiva imagine.
Si atunci, in vreme ce postere uriase cu femei de-a dreptul goale acopera cladiri imense din toate orasele mari ale lumii, in vreme ce imagini hiper-sexualizate ale unor femei (uneori chiar fete, minore) sunt raspandite pe tot internetul, de ce deranjeaza tocmai o astfel de imagine? Desigur, nimeni nu si-ar dori sa vada copii exploatati si pusi in posturi sexuale (sau nimeni intreg la minte). Dar, atunci cand nu este vorba de copii, de ce judecam aparenta unui model si nu varsta lui reala? Si cum de aceasta izbucnire de corectitudine politica si aceasta grija ca privitorii sa nu fie ofensati apare acum, cand vorbim despre o persoana adulta, complet imbracata? Sunt, intr-adevar, multe probleme in industria modei, dar aceasta nu este una dintre ele.
Foto: Instagram