Cele mai recente comentarii ale lui Kanye West, dar și hainele prezentate în show-ul pentru casa pe care a fondat-o, arată că rapper-ul folosește moda doar pentru a atrage susținători pentru ideile sale toxice.
Ye, cunoscut mai degrabă drept Kanye West, nu este doar un muzician cu ambiții de geniu creativ multilateral dezvoltat, este și un personaj toxic, așa cum au demonstrat-o de-a lungul ultimilor ani numeroase dintre acțiunile lui, de la amenințările la adresa fostei sale soții, Kim Kardashian, sau cele către fostul partener al acesteia, Pete Davidson, până la declarațiile sale politice care au născut dezbateri… precum aceea care susținea că sclavia a fost o alegere sau alegerea de a purta steagul Statelor Confederate ale Americii, un simbol al rasismului și al opoziției față de revendicările comunității de culoare.
Este complicat să alegi, dintre toate lucrurile pe care le-a făcut rapper-ul, cele mai controversate și mai dubioase acțiuni, dar cele mai recente pot fi puse, fără urmă de îndoială, în topul toxicității acestui personaj ale cărui creativitate discutabilă și popularitate uriașă au determinat aproape toată lumea modei mari să i se alăture în cele mai felurite demersuri. Cu doar câteva zile în urmă, de pildă, Kanye deschidea, ca model, show-ul Balenciaga, casă cu care are legături apropiate.
Pe scurt, Kanye West și-a prezentat luni cea mai recentă colecție la Săptămâna Modei de la Paris, iar hainele au fost, în parte, tricouri purtând sloganul White Lives Matter. Pentru oricine a privit, fie și superficial, dezvoltarea mișcării Black Lives Matter, care militează împotriva folosirii discriminatorii a forței, de către poliție, împotriva comunității negre din America, e clar deja că sloganul folosit de West (și de o mulțime de conservatori albi) e un afront adus mișcării, o dezaprobare vădită a idealurilor acesteia.
Ca să-și întărească spusele, Kanye West a participat la prezentare alături de Candace Owens, una dintre vocile extremiste negre proeminente din SUA. Owens, printre alte declarații șocante, o numea pe Kim Kardashian, cu doar puțin timp în urmă, prostituată. Show-ul lui West a inclus modele precum nepoata lui Bob Marley (și fiica lui Lauryn Hill), care au afișat tricourile pe care era inscripționat sloganul rasist. Rasist nu pentru că viețile albilor nu ar conta, ci pentru că a fost dintotdeauna folosit ca să contracareze mișcarea BLM, să contrazică, mai exact, chiar crezul principal și scopul acesteia.
O parte dintre cei prezenți la show și-au exprimat dezaprobarea față de statement-ul făcut de West, printre aceștia și editoarea Vogue Gabriella Karefa-Johnson, una dintre cele mai influente persoane de culoare din industria modei. Aceasta a scris pe contul personal de Instagram că folosirea de către West a sloganului este un gest „violent, periculos și ofensator”, dar și că tipul de comportament afișat de West nu poate fi apărat, descriind experiența vizionării prezentării colecției drept una traumatizantă.
În modul său obișnuit, Kanye West a început să o jignească pe contul său de Instagram pe Karefa-Johnson, postând o imagine cu aceasta, îmbrăcată în stilul său eclectic caracteristic, însoțită de textul: „Aceasta nu este o persoană din modă. Vorbești despre Ye, am să vorbesc despre tine. Întreabă-l pe Trevor Noah” – făcând referire la atacurile rasiste lansate asupra prezentatorului când acesta s-a declarat terifiat de declarațiile lui West la adresa lui Kim Kardashian. West a continuat apoi, într-o altă postare, să vorbească despre ghetele purtate de editoare în imagine, scriind: „știu că Anna (Wintour, n.red.) urăște aceste ghete”.
Gabriella Karefa-Johnson mai postase pe contul său de Instagram capturi de ecran ale unor mesaje trimise către un prieten, căruia îi explica de ce show-ul lui West a tulburat-o atât de tare, făcând referire la un incident precedent, cel în care West purtase o șapcă utilizată de susținătorii lui Donald Trump:
„Simt că el nu este suficient de conștient de diferența dintre a apropria mișcarea Black Lives Matter și de subminarea reprezentată de purtarea șepcii cu Make America Great Again. Deși nu sunt de acord cu teza lui aici. Îi înțeleg ideea că șapca fusese un obiect care exista deja și că valoarea ei era intrinsecă contextului – semnătura artistului. Când era purtată de Trump, era rasistă, dar când era purtată de Kanye, vorbea despre eliberare. Dar a neglijat importanța obiectului atunci când a încercat să extindă același tip de subversivitate către sloganul BLM. Unul este un obiect, celălalt este un etos. Știu ce încerca să facă. Încerca să ilustreze o lume distopică din viitor în care albii ar putea dispărea sau ar fi, cel puțin, în suficient de mare pericol încât să ceară să fie apărați. Dar pericolul constă chiar în această idee, cea că supremația albilor ar fi în pericol. Pentru că ea justifică încarcerările în masă, chiar și renașterea sclaviei.”
Karefa-Johnson a continuat să explice că o astfel de ficțiune este iresponsabilă și că îi alimentează pe cei mai periculoși dintre extremiști, „…Iar stratul adăugat de copiii de la școala Donda cântând pe fundal. S-a simțit ca și cum linia de demarcație între îndoctrinare și educare nu a fost nicicând mai fină.”
În urmă atacurilor lui Kanye West la adresa editoarei, acesteia i-a sărit în apărare Gigi Hadid, care a comentat pe Instagram la una dintre postările rapper-ului:
„Ți-ai dori să ai măcar un procent din intelectul ei. Nu ai idee haha… Dacă ar exista vreo idee în spatele rahaturilor tale, ea ar fi singura persoană care ar putea să te salveze. De parcă ‘onoarea’ de a fi fost invitată la show-ul tău ar însemna că nu trebuie să-și exprime opiniile…? lol. Ești un bully și o glumă”, a scris supermodelul.
Și actrița Jodie Turner-Smith a luat poziție, comentând pe propriul său cont de Instagram că West este „fals și dezgustător și jenant”.
Vogue a condamnat acțiunile lui Kanye la adresa angajatei publicației.
„Vogue este alături de Gabriella Karefa-Johnson, editorul nostru global și colaboratoare pe termen lung. A fost atacată personal și agresată. Este inacceptabil.”
Dar Vogue a și confirmat, apoi, că West s-a întâlnit cu editoarea, lucru afirmat și de rapper. „Gabby este sora mea”, a scris West pe Instagram, declarând și că întâlnirea a fost filmată de regizorul Baz Luhrmann, la cererea Annei Wintour.
„Ne-am cerut scuze unul altuia pentru felul în care ne-am făcut reciproc să ne simțim de fapt chiar ne-am înțeles și amândoi știm cum este lupta pentru acceptare într-o lume care nu este a noastră.” Mesajul lui Kanye West s-a încheiat transmițând: „Ea nu a fost de acord eu nu am fost de acord nu am fost de acord.”
Ca și cum controversa nu ar fi fost suficient de toxică și complicată, Kanye West l-a acuzat pe directorul grupului LVMH (care deține unele dintre cele mai proeminente brand-uri de lux ale lumii, precum Fendi, Pucci, Givenchy, Loewe, Celine, Louis Vuitton etc.) că l-ar fi omorât pe „cel mai bun prieten al meu”, adică Virgil Abloh, fostul designer al liniei pentru bărbați de la Vuitton.
Deși scandalul tricourilor rasiste și declarațiile agresive la adresa editoarei Vogue au stârnit mai multă rumoare, Tremaine Emory, designerul brand-ului Supreme, a ținut să adreseze și aceste declarații:
„Trebuie să trag o linie atunci când folosești moartea lui Virgil în campania ta de victimizare (…) Cel mai bun prieten al tău (…) când chiar anul trecut pe vremea asta spuneai că designurile lui sunt o rușine pentru comunitatea neagră, în fața tuturor angajaților tăi de la yeezy (…) spune-le oamenilor de ce nu ai fost invitat la înmormântarea lui Virgil, înainte de ceremonia publică de la muzeu (și de ce nu ți s-a permis să vorbești la înmormântarea publică). Știai că Virgil are cancer în stadiu terminal și tot ai vorbit de rău despre el în grupuri, la yeezy, în interviuri, în melodii… Ești atât de distrus.”, a scris acesta.
Sunt deja mulți ani de când Kanye West este o prezență constantă în modă, cu toate că, atunci când vorbim despre contribuțiile sale, acestea sunt mai mult decât modeste. Încercând să imite în repetate rânduri concepte inovatoare preluate de la designeri și case care au făcut pionierat, precum Martin Margiela, Rick Owens și alții, Kanye West a conturat o estetică comună, preluată la scară largă de o mulțime de personaje fashionable. Acestea au preferat să se alăture valului de popularitate și de atenție către domeniu pe care îl aducea artistul, decât să vadă exact care este valoarea creațiilor lui. Moda este, într-adevăr, un business mai degrabă decât o artă, și poate de aceea prezența lui Kanye în domeniu a fost nu doar tolerată, ci și încurajată. Când Kanye atacă, însă, moda din interior și atunci când o folosește pentru a răspândi rasism, pentru a ataca puținele persoane de culoare din industrie care se întâmplă să nu fie de acord cu el și când lansează acuzații grave doar pentru a-și apăra pielea, e vremea ca industria să răspundă ferm. Vom vedea dacă o va face.
Foto: Profimedia, Instagram