Calendarul Pirelli, supranumit deja de multa vreme The Cal, un obiect dezirabil realizat an de an de cate un fotograf de succes care are mana libera pentru orice demers artistic ar vrea sa intreprinda, a devenit cu timpul o adevarata institutie. Si avea si motive sa fie astfel. De la aerul de exclusivitate generat de evenimentul de lansare, la care brandul spune ca invita presa, celebritati si membri ai aristocratiei, la faptul ca sunt lansate doar 20 de mii de astfel de calendare, care nu sunt niciodata vandute, ci oferite unor personalitati, totul este inconjurat de un aer de mister. Totul, mai putin protagonistele paginilor calendarului in sine, care, de-a lungul anilor, au aparut in posturi care mai de care mai provocatoare si mai… nude.
Asta pana acum. Anul acesta, cei de la Pirelli declara o schimbare majora de directie, iar calendarul cel nou, fotografiat de Annie Leibovitz (cea care a mai fotografiat inca o data celebrul calendar, in 2000), se lauda acum cu faptul ca a imortalizat o multime de femei celebre pentru altceva in afara de look-ul lor. Cea de-a 43-a editie a calendarului a fost fotografiata anul acesta la New York, si include portretele a 13 femei ale caror victorii in profesie (fie ca vorbim despre sport sau cultura, chiar filantropie) sunt cu adevarat iesite din comun.
Improbabilele icon-uri pe care le-a fotografiat Leibovitz sunt urmatoarele: Yao Chen, actrita, activista si prima ambasadoare a bunavointei UNHCR din China; producatoarea Kathleen Kennedy, presedintele Lucasfilm; colectionara de arta si presedintele emerit al MOMA New York Agnes Gund, portretizata alaturi de nepoata ei; jucatoarea de tenis Serena Williams, aflata de ani buni in fruntea clasamentului mondial; top-modelul Natalia Vodianova, fondatoare, printre altele, a organizatiei Naked Heart Rusia; scriitoarea Fran Lebowitz; Mellody Hobson, presedinta Ariel Investments; regizoarea Ava DuVernay (al carei proiect, Selma, a facut furori anii trecuti); jurnalista si actrita Tavi Gevinson, fondatoarea revistei pentru adolescenti Rookie; artista iraniana Shirin Neshat; Yoko Ono; Patti Smith si, in cele din urma, Amy Schumer.
Toate aceste femei, deja celebre si respectate pentru munca lor, vin din zone diferite, au cariere diferite, iar acum, adunate in acest calendar, par sa ajute la conturarea unei idei. Si acea idee, atat de curioasa pentru a fi luata in brate de celebrul brand, ar fi cea de celebrare a puterii feminine.
Caci despre putere vorbim atunci cand o vedem pe Yoko Ono, la un moment dat cea mai detestata figura feminina a lumii, pozand in ciorapi plasa la varsta de 82 de ani. Sau pe Serena Williams, un simbol absolut al fortei fizice feminine, indraznind sa isi arate corpul calit de multi ani de antrenamente asidue, un corp aproape gol care, in contextul actual al publicatiei, e cu mult mai mult decat un nud – e o celebrare a fortei.
Tot despre forta este vorba si atunci cand ajungem la Amy Schumer, actrita care intruchipeaza luna decembrie, singura care a fost fotografiata intr-o ipostaza ce aduce aminte de clasicele poze ale calendarului – in lenjerie intima, dar aratandu-si cu mandrie cei cativa colacei din jurul taliei, intr-o fotografie care pare sa pretinda ca nu a fost retusata defel.
Iar Annie Leibovitz, fotografa care a imortalizat pana astazi cele mai celebre nume ale planetei, nu vede nici o contradictie intre nudurile ce caracterizau pana anul trecut calendarul si portretele simple pe care le-a realizat ea acum. Si asta, daca stam sa ne gandim ca editia de anul trecut a fost dedicata fetisurilor, e cel putin curios. „Cand m-au abordat cei de la Pirelli’, a spus ea, „mi-au spus ca vor sa se rupa de trecut. Au sugerat ideea de a fotografia femei care s-au distins prin ceva’, a declarat Leibovitz, care a avut libertate absoluta de creatie si a invitat protagonistele in studioul ei.
Atat de simpla pare ideea care a stat in spatele acestui calendar. Dar, dupa aproape 50 de ani in care publicatia a fost inchinata obiectificarii femeilor, demersul lor pare cel putin straniu. Caci, pana la urma, care pot sa fie motivatiile din spatele acestei decizii? E oare cazul, cum sugera Vanessa Friedman in New York Times, ca liderii brandului sa isi doreasca o repozitionare fata de femeile care, acum, ca au ajuns sa castige mai mult, au devenit si mari cumparatoare de masini de lux? Sau este o incercare de a se alatura trendului feminist care pare sa se extinda cu viteza din ce in ce mai mare? Vor cei de la Pirelli sa faca o declaratie politica? Si ce ar implica asta? Si, mai ales, dupa o astfel de editie pe care Pirelli o marcheteaza drept curajoasa, se mai pot intoarce, oare, ei, catre nudurile senzuale care i-au consacrat? Toate aceste lucruri raman, pana la urma, de vazut, caci ce a facut calendarul pentru 2016 pana acum a fost doar sa starneasca niste discutii. Daca e vorba de un angajament deplin, asta se va vedea de acum inainte.