Coperta Vogue ce ii portretizeaza pe Kim Kardashian si Kanye West, cel mai notoriu cuplu al momentului, a starnit tot felul de controverse si reactii, care de care mai picante. Normal ca spiritele s-au aprins si in redactia ELLE.
Dar sa o luam metodic. De ce ne-ar deranja ca un cuplu atat de mediatizat ajunge si pe coperta uneia dintre cele mai prestigioase publicatii din moda?
Pentru ca este evident ca sunt si lucruri bune de notat aici: ca un cuplu interrasial se afla pe coperta unei reviste fara ca persoana de culoare sa fie portretizata negativ. Ca o revista precum Vogue arata ca vrea sa tina pasul cu timpurile si sa isi updateze viziunea, recompensand notorietatea unor persoane printr-o astfel de aparitie. Ca acea coperta despre care vorbim este una cuminte si care arata civilizat. Ca eroina nu are dimensiunile modelelor pe care ne-am obisnuit sa le vedem si sa le criticam.
Pe de alta parte, e si o mare parte negativa: oricat de deschisi la minte am incerca sa fim, e greu de acceptat ca faima castigata cu orice pret si prin mijloace indoielnice e la fel de digerabila precum cea castigata prin munca sau talent. Acestea fiind zise, sa curga argumentele.
#TeamKim: Intr-o lume in care amorul vine pe fast-forward, cred ca Kim si Kanye traiesc o poveste de dragoste care respecta canoanele traditionale. El a curtat-o (a se citi „vanat-o') ca un cavaler timp de noua ani. Si chiar a marturisit prin versurile unui cantec ca s-a indragostit de ea atunci cand ea era intr-o alta relatie. Dar a asteptat-o rabdator sa ii acorde prietenia si a reusit sa o cucereasca. Si i-a acordat timpul si atentia pe care orice femeie le merita, chiar daca Kim a devenit celebra in urma unui sex tape. Cred ca acest cuplu are cu adevarat chimie veritabila (si nu ma refer doar la versurile lui Kanye din remix-ul piesei „Drunk In Love'), iar Anna Wintour a observat prospetimea si pasiunea legaturii lor.
#AntiKim: In acest caz ar fi fost fireasca aparitia lor pe coperta unei reviste dedicate mireselor sau nuntilor, sau chiar pe Vanity Fair, acolo sunt celebrate povestile de dragoste atat de aspirationale. Vorbim, totusi, despre Vogue, un reper in materie de moda.
#TeamKim: De acord, insa, dupa cum spuneam, Anna Wintour era o apropiata a cuplului, de le-a observat relatia. Insa de ce ii cunostea? Pentru ca ei sunt pasionati de moda, ambii au lansat linii vestimentare, pe langa faptul ca el e un mogul in lumea hip-hop-ului, iar ea, un star de reality-show. Unde mai pui ca sunt invitati in primul rand la toate show-urile de moda, sunt trend-setter-i pentru nisele carora li se adreseaza. In plus, Riccardo Tisci a declarat despre Kim ca ar fi o Marilyn Monroe a zilelor noastre.
#AntiKim: Relatia lor cu moda este tangentiala. Kanye a scos o linie care a primit critici dezastruoase si nu cred ca Vogue a publicat vreodata vreo piesa din colectiile lui Kim. Ei sunt la fel de legati de lumea modei ca oricare alta celebritate care frecventeaza Fashion Week-urile lumii. Iar prietenia presupusa dintre un redactor sef si un personaj public (de unde si presupusa cunoastere a relatiei lor) nu inseamna ca personajul respectiv este relevant pentru o revista si publicul ei.
#TeamKim: De acord, insa ei, atat individual cat si separat, sunt relevanti pentru lumea www, Instagram si hashtag. Sunt deschisi cu orice aspect al vietii lor si isi afiseaza stilul de viata (sau vestimentar) extravagant cu fiecare ocazie, ca-n vitrina. In acest moment ei reprezinta The American Dream. Ascensiunea ei de la statutul de socialite si star porno, la style icon versus ascensiunea lui de la un hip-hopper cu gura mare la un formator de opinie. Cu sau fara coperta Vogue, ei ar fi la fel de influenti. Dar sunt acolo din acelasi motiv pentru care pe coperta apare un hashtag. Pentru ca revista vrea sa tina pasul cu aceste noi platforme de informare si socializare, nu invers. Asta e fresh acum, chiar daca, poate, se violeaza regulile clasice ale printului. Revista Vogue nu face decat sa arate ca se conformeaza cu vremurile, ofera publicului ce-si doreste. Bineinteles, multi ii detesta.
#AntiKim: Eu credeam ca Vogue si-a castigat prestigiul punand pe coperta, atunci cand a incetat sa portretizeze doar modele, personaje cheie care aveau lucruri de spus. Vorbim de Hillary Clinton, Michelle Obama, actrite care isi promovau filmele sau cantarete cu rezultate si talent. Daca pot sa accept ideea ca el este influent cultural datorita muncii lui, nu pot sa nu cred in acelasi timp ca a promova modelul ei – o femeie ajunsa celebra tocmai pentru ca nu a ezitat sa isi publice intimitatea – inseamna sa legitimezi felul in care ea a ales sa isi castige faima.
#TeamKim: Vezi, poate Vogue a promovat mereu pur si simplu persoane influente si nu neaparat modele. Nu stiu exact criteriile de selectie ale redactorului sef (chiar tu spuneai ca Meryl Streep a aparut doar o data, la 62 de ani, dupa 3 Oscaruri, good one!). Insa cei doi, Kim si Kanye, sunt buni la ceea ce fac, trezesc multa simpatie, dar si antagonisme. Pe scurt, nu lasa pe nimeni indiferent. Pe de alta parte, nu stim sigur daca sex tape-ul lui Kim a fost facut public intentionat, mi se pare greu de imaginat asa ceva. Mai ales ca mai degraba am auzit de iubiti razbunatori la despartire decat de mame care si-ar vinde fetele, in special ca familia lui Kim avea o situatie financiara decenta. Nu cred ca sta in picioare aceasta teorie. Pe scurt, e o coperta reusita au unui cuplu controversat, interrasial si care pare atat de… fresh! Gandeste-te ca Beyonce si Jay-Z sunt mult mai influenti, dar nici pe de parte la fel de populari. Oamenii banuiesc ca relatia lor e un aranjament de business. N-am auzit niciodata un astfel de comentariu despre Kim si Kanye.
#AntiKim: Da, poate ca sunt buni la ce fac daca lucrul pe care il fac este marketingul. Si eu cred ca e o idee fericita sa pui un cuplu interrasial pe coperta – Kanye e al patrulea barbat care apare pe Vogue US, iar ultima situatie in care aparea un barbat de culoare nu facea cinste revistei. Dar, din nou, faptul e ca parte a unui cuplu interrasial in care barbatul e celebru datorita muncii lui nu justifica prezenta lui Kim. Iar aparitia ei nu face decat sa legitimeze metodele prin care si-a castigat celebritatea. Apoi, coperta nici nu este neaparat reusita – styling-ul este minimal si potrivit mai degraba, cum mai spuneam, unei reviste despre nunti.
In cele din urma, nu am reusit sa ne impacam punctele de vedere. Cert este ca lumea revistelor glossy nu va mai fi la fel dupa aparitia lui Kim Kardashian si Kanye West pe o coperta cu un profil atat de prestigios. Portretizarea lor e un act radical, poate in aceeasi masura in care prima coperta a Annei Wintour la Vogue US a fost radicala, pentru ca modelul Michaela Bercu purta jeansi alaturi de o creatie Christian Lacroix. Poate ca e doar un semn ca vremurile s-au schimbat si e timpul sa ne schimbam si noi odata cu ele.
Ioana Ulmeanu si Lavinia Gogu