O stea a lui David aici, o zvastica dincolo, o inscriptie ofensatoare… Greu de crezut ca astfel de lucruri au ce sa caute pe hainele noastre. Dar, cum astfel de haine se intalnesc la tot pasul, problema e cum sa le evitam.
Mereu spunem ca ne imbracam dupa cum simtim in ziua respectiva, in haine care sa ne reprezinte personalitatea, in tinute care spun cate ceva despre noi. Si mereu alegem, dintre toate optiunile pe care le avem la indemana, si produse ale unor branduri consacrate de retail care sunt, credem noi, cool, la zi cu tendintele, in trend. Stiti despre ce vorbesc, sunt toate acele branduri mass market pe care le cautam cand plecam in vreo calatorie sau pe care ne-am bucurat sa le vedem sosind, in cele din urma, si in Romania. Dar ce se intampla cand chiar aceste branduri, probabil din viteza cu care scot la rafturi colectie dupa colectie, ne propun modele de haine care pot fi ofensatoare pentru unele categorii sociale, discriminatoare sau pur si simplu jignitoare pentru bunul simt al oricarui om? Le mai cumparam atunci? Si le mai purtam? Si de ce am face-o?
Sa va explic despre ce vorbesc. Chiar saptamana aceasta brandul Urban Outfitters a scos pe rafturi un tricou cu maneci lungi purtand inscriptia Kent State si patat, aparent, cu sange. Pentru cei dintre noi care nu cunosc istoria recenta, si marturisesc ca si eu sunt printre acestia, trebuie spus ca in mai 1970 patru studenti au fost ucisi in campusul universitatii Kent State dupa ce trupele Garzii Nationale au deschis focul asupra unui grup de protestatari care manifestau impotriva razboiului din Vietnam. Dupa ce tricoul despre care va vorbeam a ajuns o senzatie pe internet, Universitatea a declarat ca brandul a intreprins o actiune care este dincolo de limita prostului gust si care trivializeaza pierderea unor vieti intr-un incident care inca ii mai marcheaza pe cei din comunitatea Kent State si astazi.
Cum se intampla in astfel de cazuri, brandul a retras imediat tricoul cu pricina de la vanzare, iar declaratia oficiala facuta de purtatoarea de cuvant Crystal Carroll a subliniat faptul ca obiectul a fost unul singur, parte din colectia vintage vanduta de brand, ca nu a fost, deci, produs sau achizitionat in masa. Tot cei de la Urban Outfitters au declarat ca tricoul va fi distrus. Poate ca asta insemna titlul de sold out' care insotea, cateva ore mai tarziu, fotografia produsului pe site-ul brandului.
Numai ca brandul nu se afla la prima abatere. Este cazul sa va mai amintesc de celebrul lor tricou pro-anorexie din 2010, ce avea inscriptionat textul Eat less'? Desigur, pe site-ul companiei, tricoul era descris de titlul Eat less or more or however much youd like in this seriously soft knit tee cut long and topped with a v-neck', numai ca textul integral nu a avut, se pare, loc pe tricou. Si, in inca un exemplu de prost gust, acelasi brand a vandut si tricouri inscriptionate cu Depression'. Hmmm…
Ce sa mai spunem, atunci, de isprava din 2012 a aceluiasi brand, care a pus pe tricouri insigne galbene in forma de stea care semanau izbitor de tare cu cele purtate de detinutii evrei in timpul Holocaustului? Se pare ca, in cele din urma, tricourile respective nici nu au mai ajuns in magazine, pentru ca o organizatie anti-defaimare a avut grija sa le deturneze intentia. Dar in cazul altor branduri, hainele cu mesaje jignitoare au stat bine-mersi pe rafturi.
Cu cateva luni in urma, un alt gigant retail a propus in colectia pentru copii o pijama de serif care era, de fapt, o bluza in dungi cu o stea in sase colturi – deci, un obiect de imbracaminte suprinzator de asemanator cu tinutele purtate de evrei in lagarele de concentrare. Si cine, te intrebi, si-ar dori sa isi adoarma copilul intr-o pijama care aminteste de Auschwitz? Brandul respectiv a scos obiectele de la vanzare si si-a cerut scuze, dar tot ramane bizara intentia lor de a vinde astfel de simboluri dureroase.
Unde mai punem faptul ca acelasi brand a promovat, intr-o vreme, niste genti inflorate care aveau brodate pe ele mici zvastici? Si cum ar putea companiile sa fie pedepsite pentru astfel de scapari.
Se stie ca in Romania exista o legislatie in acest sens. Conform Legii 107/2006, a fost aprobata o ordonanta de urgenta privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob. Iar articolul 4 al legii afirma: confectionarea, vanzarea, raspandirea precum si detinerea in vederea raspandirii de simboluri fasciste, rasiste ori xenofobe se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani si interzicerea unor drepturi'. Doar ca nu am auzit inca de vreun proces intentat companiilor despre care va vorbeam.
Iar daca pentru astfel de simboluri de prost gust exista, totusi, reglementari legale, la altele nu s-a gandit nimeni prea serios. Pentru ca, nu-i asa, oricat de nesuferit ne-ar fi un tricou cu un mesaj misogin, noi continuam sa credem ca nu e mare lucru daca cineva il poarta. Ganditi-va numai la toate acele tricouri imprimate pe care le gasiti in orice bazar, pe care sintagma Just Married' este insotita de imaginea unui mire incatusat. E o gluma sau este o declaratie sexista?
Iar femeile sunt deseori tinta acestor inscriptii. J.C.Penney a dat-o in bara in 2011 cu un tricou care le invata pe fete ca, daca sunt suficient de dragute, nu mai trebuie sa fie si inteligente. Im too pretty to do my homework so my brother has to do it for me' va suna jignitor in vreun fel? Sau, cumva, poate ca tricoul Allergic to Algebra', lansat de Forever 21, va pare o gluma inofensiva? Cei de la Abercrombie & Fitch au, si ei, o istorie speciala cand vine vorba de mesaje ofensatoare pentru femei. Sintagmele Available for parties', I had a nightmare I was a brunette' si Who needs brains when you have these', plasate strategic pe piept, ne arata cum ar trebui sa fie, in viziunea uriasei companii, femeile. Iar daca si aceste lucruri va par inofensive, va spun doar ca ele deschid calea spre mesaje inca mai periculoase.
Cel lansat de Topman in 2011 este un bun exemplu, pentru ca inscriptia lui nu facea decat sa insire o lista de scuze pentru violenta domestica: Im sorry but… You provoked me, I was drunk, I was having a bad day, I hate you, I didnt mean it, I couldnt help it'. Ca sa nu mai vorbim despre cel lansat de Amazon, din celebra serie Keep calm', care spunea Keep calm and rape on'.
Deci, care-i treaba cu aceste mesaje jignitoare? Treaba este ca ele exista, ca sunt aici, ca de multe ori le ignoram pentru ca le consideram nesemnificative sau pentru ca avem impresia ca nu ne privesc. Dar am avea nevoie de un plus de atentie ca sa vedem cu adevarat ce spun ele despre noi. Si de-abia dupa, daca decidem ca asta dorim, le putem purta. Dar cel mai bine ar fi sa nu. Si sa ii amendam pe cei care le comercializeaza, boicotandu-le colectiile prin care cred ca, de dragul trendurilor, pot spune orice.