E sezon de premii la Hollywood, iar vedetele nu inceteaza sa defileze pe covoare rosii. Aceasta este perioada aceea a anului cand vorbim, mai mult decat oricand, despre filme. Bune, proaste, slabe, amuzante, de toate felurile. Insa rareori vorbim despre un film la modul la care se vorbeste acum despre cea mai recenta pelicula a lui Clint Eastwood.
American Sniper este un film biografic de razboi. Scenariul a fost scris de catre Jason Hall, urmand cartea American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in US Military History, scrisa de Chris Kyle. Din titlul cartii, ati inteles deja despre ce e vorba – povestea lunetistului american care a doborat, in mod oficial, cele mai multe victime. Departamentul Apararii i-a recunoscut acestuia 160 de victime, dar se pare ca numarul lor real se extinde pana pe la 255. Aceasta este povestea pe care a decis sa o puna Clint Eastwood intr-un film, in care Bradley Cooper joaca rolul lui Chris Kyle iar Sienna Miller pe cel al sotiei sale, Taya.
American Sniper vrea sa fie deci o poveste reala despre un adevarat erou american. Iar lumea, cel putin in Statele Unite, a reactionat corespunzator. Pana in acest moment, filmul detine recordul pentru cele mai mari incasari pentru un film lansat in luna ianuarie si este cel de-al doilea film de razboi ce a debutat in America in ceea ce priveste castigurile. Mai mult, pelicula lui Eastwood s-a pricopsit si cu sase nominalizari la Oscar, printre care una pentru cel mai bun film, una pentru scenariu adaptat si una pentru performanta actoriceasca a lui Bradley Cooper.
Ei bine, veti intreba, care e totusi problema cu acest film? The Hurt Locker sau mai recentul Zero Dark Thirty sunt, la fel, filme care portretizeaza ororile razboiului fara sa fi cauzat atata controversa. Da, asa e, va voi raspunde. Dar American Sniper are cateva probleme serioase.
Prima dintre ele este aceea ca filmul s-a lansat intr-o perioada in care lumea era deja cuprinsa de un val de ura impotriva comunitatilor musulmane. Atacul de la Charlie Hebdo si zilele de teama pe care le-a infruntat Europa au fost suficiente ca sa declanseze un trend pe care filmul doar l-a confirmat si l-a inrautatit. American-Arab Anti-Discrimination Committee a facut o sesizare privind numarul de amenintari pe care le-au primit membrii comunitatii in urma lansarii acestui film care ii portretizeaza pe arabi drept straini, fara ganduri, fara vieti, fara nici un fel de punct de vedere.
Filmul lui Eastwood ii vede pur si simplu ca pe ceilalti, victime sigure intr-o lupta in care americanii sunt convinsi ca au dreptate sa ii omoare dupa ce le-au invadat (istoria ne-a aratat ca pe nedrept) tara. American Sniper conecteaza atacurile de la 11 septembrie cu razboiul din Irak, dar, inca mai mult, pune violenta soldatilor americani intr-un loc in care poate fi doar admirata, nu si dezbatuta.
Page: 1 2