Daca nu ai ajuns saptamana asta la cinema sau nu ai internet si traiesti intr-o pestera, s-ar putea sa nu fi auzit despre scandalul cauzat de American Sniper. Asa ca iti spunem noi care e treaba cu el.
E sezon de premii la Hollywood, iar vedetele nu inceteaza sa defileze pe covoare rosii. Aceasta este perioada aceea a anului cand vorbim, mai mult decat oricand, despre filme. Bune, proaste, slabe, amuzante, de toate felurile. Insa rareori vorbim despre un film la modul la care se vorbeste acum despre cea mai recenta pelicula a lui Clint Eastwood.
American Sniper este un film biografic de razboi. Scenariul a fost scris de catre Jason Hall, urmand cartea American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in US Military History, scrisa de Chris Kyle. Din titlul cartii, ati inteles deja despre ce e vorba – povestea lunetistului american care a doborat, in mod oficial, cele mai multe victime. Departamentul Apararii i-a recunoscut acestuia 160 de victime, dar se pare ca numarul lor real se extinde pana pe la 255. Aceasta este povestea pe care a decis sa o puna Clint Eastwood intr-un film, in care Bradley Cooper joaca rolul lui Chris Kyle iar Sienna Miller pe cel al sotiei sale, Taya.
American Sniper vrea sa fie deci o poveste reala despre un adevarat erou american. Iar lumea, cel putin in Statele Unite, a reactionat corespunzator. Pana in acest moment, filmul detine recordul pentru cele mai mari incasari pentru un film lansat in luna ianuarie si este cel de-al doilea film de razboi ce a debutat in America in ceea ce priveste castigurile. Mai mult, pelicula lui Eastwood s-a pricopsit si cu sase nominalizari la Oscar, printre care una pentru cel mai bun film, una pentru scenariu adaptat si una pentru performanta actoriceasca a lui Bradley Cooper.
Ei bine, veti intreba, care e totusi problema cu acest film? The Hurt Locker sau mai recentul Zero Dark Thirty sunt, la fel, filme care portretizeaza ororile razboiului fara sa fi cauzat atata controversa. Da, asa e, va voi raspunde. Dar American Sniper are cateva probleme serioase.
Prima dintre ele este aceea ca filmul s-a lansat intr-o perioada in care lumea era deja cuprinsa de un val de ura impotriva comunitatilor musulmane. Atacul de la Charlie Hebdo si zilele de teama pe care le-a infruntat Europa au fost suficiente ca sa declanseze un trend pe care filmul doar l-a confirmat si l-a inrautatit. American-Arab Anti-Discrimination Committee a facut o sesizare privind numarul de amenintari pe care le-au primit membrii comunitatii in urma lansarii acestui film care ii portretizeaza pe arabi drept straini, fara ganduri, fara vieti, fara nici un fel de punct de vedere.
Filmul lui Eastwood ii vede pur si simplu ca pe ceilalti, victime sigure intr-o lupta in care americanii sunt convinsi ca au dreptate sa ii omoare dupa ce le-au invadat (istoria ne-a aratat ca pe nedrept) tara. American Sniper conecteaza atacurile de la 11 septembrie cu razboiul din Irak, dar, inca mai mult, pune violenta soldatilor americani intr-un loc in care poate fi doar admirata, nu si dezbatuta.
Si cum cei mai multi dintre noi stiu ca au existat, in vremuri recente, razboaie care nu trebuiau sa fie purtate, sunt de inteles opiniile criticilor, care spun ca Eastwood promoveaza razboiul si purtarea armelor. Desigur, regizorul s-a aparat de aceste critici, spunand ca, de fapt, filmul pe care l-a realizat este o declaratie impotriva razboiului. Regizorul a amintit de faptul ca el insusi s-a opus invaziei din Irak, ca si altor conflicte armate, pe parcursul carierei sale. Dar pe parcursul aceleiasi cariere Eastwood a avut vederi politice controversate. Iar aceasta este doar inca una, in care omorarea civililor care se apara de o invazie pare sa fie un fapt comun.
Eastwood a fost acuzat si pentru faptul ca a transformat, pentru marele ecran si marele public, intr-un erou, un personaj altfel extrem de controversat. Daca in film il vedem pe lunetistul Chris Kyle ezitand cand vine vorba sa omoare copii si framantandu-se datorita muncii pe care a ales sa o faca, in propria autobiografie Kyle declara ca razboiul este „fun' si ca s-ar intoarce oricand sa mai omoare. Kyle i-a numit „salbatici' pe adversarii sai, refuzand explicit sa ii vada drept fiinte umane.
O alta problema care a fost ridicata a fost cea a veteranilor. Se stie deja ca cei care au servit pentru tara lor in Statele Unite au probleme destul de grave. Foarte multi dintre ei nu au un adapost (se estimeaza ca exista in jur de 50 de mii de veterani homeless in SUA), multora le lipsesc membre si nu mai pot fi incadrati in munca si problemele psihice pe care le-au dobandit pe front nu isi gasesc rezolvare, mai ales in lipsa unui sistem care sa le asigure integrarea, odata intorsi acasa. Doar ca Kyle nu este un exemplu bun pentru aceasta situatie. El a fost dintotdeauna o legenda, o vedeta care a publicat o carte care s-a vandut intr-un numar imens de exemplare, care nu a fost nevoit sa stea pe strazi si sa cerseasca.
Inca un punct sensibil este acela ca Chris Kyle a fost omorat in 2013 de un alt fost veteran, care acum isi asteapta procesul ce va debuta in februarie. Dat fiind succesul filmului in a-l arata pe Kyle drept un erou, opinia publica nu mai poate fi acum considerata obiectiva in ceea ce priveste moartea acestuia si se ridica intrebari legate de cat de drept va fi acel proces.
Dar, pana la urma, toate aceste lucruri nu fac decat sa creasca vanzarile filmului. Si, cine stie, la ceremonia premiilor Academiei Americane, s-ar putea sa avem o surpriza. Caci, pana la urma, filmele sunt fictiuni!
Foto: PR