Balenciaga – cât dai, atât face?

„Ăștia își bat joc de noi!” – exclama, nervoasă, o tânără pasionată de modă și frumos, în timp ce își alcătuia, pe iPAD, o listă de piese esențiale pentru toamnă.

Aflată într-o cafenea bucureșteană, împreună cu o prietenă ce îi împărtășea aceleași pasiuni, tânăra bâțâia nervoasă din picior și făcea calcule: „păi dacă pe Triple S am dat 900 de euro, atunci când au apărut prima oară, nu mă mai prostesc ăștia din nou să dau 9.000 de euro pentru o jachetă!’


Dar despre ce e vorba, poate vă întrebați? Păi despre una dintre cele mai așteptate & controversate piese ale sezonului, semnată Balenciaga – o jachetă supradimensionată, un fel de parka-palton, formată din diverse straturi – o jachetă din denim, câteva hanorace din fleece, o altă jachetă mai lungă, dintr-un material tehnologic, și lista continuă până la 7 piese suprapuse (care includ chiar și o haină din blană ecologică, cu imprimeu leopard), pentru a crea acel efect de layering, atât de promovat de însuși directorul de creație al casei, Demna Gvasalia.


Nu este pentru prima oară când cei de la Balenciaga sunt apostrofați, mai ales în mediul online, pe contul lor de Instagram – se întâmplă din ce în ce mai des, mai ales atunci când propun diverse styling-uri alternative, cum ar fi bărbați androgini care poartă rochii și cercei cu perle, din colecția pentru femei, sau când anunță lansarea unor viitoare articole, la prețuri prohibitive.

Pentru că o jachetă recognoscibilă, care va ajunge să fie considerată passe în martie anul viitor, nu își justifică, totuși, prețul de 9.000 de euro. Asta mai ales în contextul actual și cu atât mai mult în cazul Balenciaga care promovează anti-staruri, își alege modelele din cluburi underground și propune piese inspirate de ceea ce poartă oamenii străzii – un alt motiv de controversă, pentru care au fost aspru criticați.


E de înțeles – pe de o parte, dezvolți o estetică anti-capitalistă, idealizezi imagini cu care est-europenii sunt foarte obișnuiți, pentru că așa au trăit, iar pe de cealaltă parte nu ai nicio reținere în a taxa sume enorme pentru, să spunem, un hanorac.


Există tot mai multe voci care afirmă că aceste mișcări perverse de marketing nu vor mai prinde la publicul larg. Dacă în cazul bascheților Triple S au avut succes, și lumea s-a bătut pentru a obține o pereche, acum aceeași bascheți sunt disponibili pe mai multe site-uri, la o sumă mai mică.

Dar, totuși, 9.000 de euro pentru o jachetă nu par dispuși să plătească nici cei care chiar și-ar permite să facă asta fără un efort considerabil. Una este să îți cumperi un palton din cașmir de la Loro Piana, pe care îl poți lăsa moștenire, și alta e să investești într-o haină care costă cât o mașină, și care se va demoda cât ai clipi.


Această direcție a casei Balenciaga, o direcție considerată prea cool de unii, depășită de alții, dar, în orice caz una controversată, se regășește mai mult în maniera de a comunica, în campanii, și mai puțin în selecția de piese – tot la Balenciaga poți găsi blazere impecabile, clasice, cu un cut superb, la prețul corect. Și acestea sunt piese nemuritoare, care nu au legătură cu tendințele sau cu piesele-hit, acele piese pe care le vezi purtate de absolut toate fashionistele momentului.


Indiferent de tipul de analiză pe care o facem, înrebarea rămâne aceeași – ați plăti 9.000 de euro pentru o astfel de haină? Eu nu!

Citește și:
Ce a fost mai întâi, oul sau găina? Jean-Charles de Castelbajac sau Jacquemus?

Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle