Arhitectura in alb si negru

Daca au inceput sa va irite din ce in ce in mai tare discutiile despre tendinte, n-ar fi rau sa migrati catre zone ceva mai putin superficiale. Pun pariu ca aprofundarea stilurilor contemporane de arhitectura o sa va faca o pofta nebuna de shopping.

Nu stiu ce parere aveti despre Auditoriul Congresului National din Brazilia, proiectat de arhitectul Oscar Niemeyer, educat in cel mai pur stil Le Corbusier. Imaginati-va cum ar arata un templu budist SF, cu o adresa necunoscuta pe Marte, si veti reusi sa va faceti o vaga parere. Sunt absolut sigur ca Olivier Rousteing, maestrul de ceremonii de la Balmain, nu s-a gandit nici macar o secunda la edificiul hiper-spatial din Brazilia in momentul in care a lansat pe orbita modei colectia de primavara-vara.


Dar ce trebuie sa retinem din acest joc al intereselor este faptul ca designerii tin cu tot dinadinsul sa ne provoace sa descoperim si alte laturi ale modei. Sau, cel putin, sa ne catapulteze din sfera superficialului intr-o dimensiune paralela.

Nu intamplator am ales drept exemplu colectia Balmain. Daca vara trecuta umorul era o tendinta in sine, in lunile care urmeaza, fie ca vrem, fie ca nu vrem, vom fi obligati sa ne gandim si la alte aspecte: grafica, arhitectura, sculptura etc.

Imprimeul Arlechino, de care s-a abuzat intr-o maniera extrema in acest sezon, este prin excelenta un model retro. Te duce cu gandul la lumea circului sau la o nuvela fantastica. Dar, in acelasi timp, nu ii poti nega dimensiunea pur arhitecturala. Acesta a fost si scopul designerilor: sa isi transforme colectiile, sa impuna si un alt tip de mesaje, sa problematizeze, sa intelectualizeze.


Colectia Balmain are un numar impresionant de directii stilistice. Vorbeste, in acelasi timp, despre euforia anilor 90, despre piesele clasice purtate de toreadori, despre glamour-ul absolut al anilor 60, despre curentele moderniste din arhitectura etc. Desi extrem de unitara, propune elemente mai mult decat paradoxale: umeri supradimensionati, topuri minuscule, pantaloni Capri, blazere masculine sau ecouri ale culturii cubaneze contemporane.

Marc Jacobs a pariat pe celebrul imprimeu Damier si a transformat colectia Vuitton intr-o… plansa atipica de arhitectura. Inovatia consta tocmai in acest joc pervers de nou si vechi, de retro si modern. Exact ca intr-un proiect alternativ de arhitectura sau ca un program de grafica pentru calculator. Asadar, ar trebui sa uitam pentru o secunda de importanta hainelor si sa ne concentram mai mult pe varietatea mesajelor.

Desi romantica, colectia Vuitton degaja un puternic aer futurist. Optimist, dar teribil de SF, in ciuda cliseelor retro precum rochiile in forma de A, pantofii cu varful ascutit, mini-sacourile cambrate sau fustele plisate. In plus, decorul pare desprins dintr-o scenografie extraterestra. Ce vreti mai mult?

Page: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle