Dacă nu ești toată luna în vacanță, avem pentru tine câteva sugestii pentru a-ți petrece cât mai interesant timpul, fie că mergi la film, vezi o expoziție sau chiar călătorești către un festival.
Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL a ajuns la cea de-a 20-a ediție, iar 12 scurtmetraje românești, dintre care opt realizate de femei, se confruntă în competiție. Ar fi simpatic, deci, să mergi în Delta Dunării, la Sfântu Gheorghe, între 14 și 20 august, pentru a vedea scurt și lungmetraje și pentru a asista la întâlniri și dialoguri cu cineaști. Și în afara competiției sunt anunțate proiecte interesante, de văzut înaintea premierei oficiale din țară: Mammalia, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut premiera mondială la Berlin; Tigru, de Andrei Tănase, despre o femeie care lucrează ca veterinar la grădina zoologică a unui oraș de provincie; Spre Nord, al lui Mihai Mincan, Arsenie. Viața de apoi, în regia lui Alexandru Solomon (despre, evident, cultul lui Arsenie Boca) sau De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin, documentarul anticipat al Carlei Maria Teaha despre Nora Iuga, scriitoarea interzisă cu decenii în urmă pentru „erotism morbid”.
Un alt proiect valoros a ajuns la maturitate: Festivalul Național de Teatru Tânăr Ideo Ideis, care aniversează 18 ani între 11 și 18 august, la Alexandria. Aici vin nouă trupe de teatru de liceeni care vor constitui miezul ediției din acest an, cu mesajul Faci lumea să semene cu tine. Trupele din toată țara, alături de alți 20 de adolescenți selectați prin intermediul proiectului #experiențaIdeoIdeis, își vor explora preocuparea pentru artă într-un proces de învățare, prin ateliere de teatru, dans, film, scriere creativă, muzică, make-up, costume sau multimedia, iar trupele vor juca spectacolele cu care au fost selectate – totul în cadrul unui eveniment de o săptămână care aduce un suflu nou și necesar în comunitatea locală.
Din 10 august, pe Netflix poți vedea miniseria regizată de Peter Berg care a pornit de la cartea cu același nume a lui Barry Meier și, totodată, de la articolul lui Patrick Radden Keefe din New York Magazine, The Family That Build the Empire of Pain (Familia care a construit un imperiu al durerii, n.red.). După cum probabil ți-ai dat deja seama, este vorba despre criza opioidelor care face încă ravagii în SUA, mai exact, despre cei care au împins pe piață medicamentul OxyContin, despre victimele dependenței de acesta și despre cei care au căutat adevărul despre felul în care substanța a fost aprobată și promovată în Statele Unite. O poveste necesară despre moralitate și responsabilitate, cu Uzo Aduba, Matthew Broderick, Taylor Kitsch, Dina Shihabi și West Duchovny în rolurile principale.
Pe Prime Video, din 11 august, ai de văzut o comedie simpatică în regia lui Matthew Lopez, despre relația dintre Alex Claremont-Diaz (Taylor Zakhar Perez), fiul președintei Statelor Unite (Uma Thurman) și prințul britanic Henry (Nicholas Galitzine). Cei doi au multe în comun: sunt chipeși, charismatici și se bucură de popularitate, însă nu se suportă unul pe celălalt, iar o altercație foarte publică în cadrul unui eveniment îi aduce în centrul atenției tabloidelor, punând în pericol relațiile diplomatice dintre cele două țări în cel mai nepotrivit moment posibil. Familiile celor doi se văd nevoite să-i împace, iar ce rezultă de aici e delicios.
Cinefilii știu că e greu să găsești un film spaniol plictisitor, și această regulă se aplică și celui mai recent proiect al lui Cesc Gay, care a imaginat o comedie în care se întretaie cinci povești ce înfățișează situații ridicole sau absurde, emoționante sau neașteptate, care reflectă, cu empatie, dar și cu o notă acidă, natura umană și (in)capacitatea noastră de a ne gestiona propriile sentimente. Premiera în România are loc pe 25 august.
Proiectul demarat de Galeria Posibilă, de a arăta și a promova lucrări ale tinerilor artiști, continuă și anul acesta, cu o expoziție ce a rezultat în urma unui proces de jurizare și care e dedicată artistelor Delia Andrada Prodan și Irina Motroc. Prodan își concentrează practica asupra obiectelor uzuale și a materialelor brute, surprinse în momente de fragilitate, în contexte în care acestea sunt vii și spun povești, în vreme ce Irina Motroc este interesată de explorarea spațiului social și de teme din sfera psiho-afectivă, documentând, cu această ocazie, reconstituirea unui spațiu – o casă – prin filtrul memoriei, care se contaminează odată cu trecerea timpului. De vizitat până pe 11 august.
Numele explicit al acestei expoziții găzduite de Muzeul Colecțiilor de Artă până la final de septembrie e lămuritor pentru intenția curatorilor, aceea de a prezenta grupuri artistice semnificative în istoria artei locale. Astfel, este explorată acum formarea grupului celor trei pictori, alături de sculptorul Oscar Han, care s-au alăturat pentru a putea expune conform propriilor crezuri și direcții, dorindu-și o prezentare modernă, într-un spațiu adecvat. Aproximativ o sută de lucrări, parte din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României, reconstituie acum manifestările organizate de grup și le cimentează rolul în istorie.
Proiectul lui Tom Harper, de văzut de pe 11 august pe Netflix, este un film de acțiune care ne pune în față istoria unui femei – agenta Rachel Stone, interpretată de Gal Gadot –, care pornește într-o misiune periculoasă pentru a proteja un misterios obiect numit The Heart, care nu trebuie să cadă în mâini inamice, sarcină care i-a fost încredințată de o operațiune de menținere a păcii.
Filmul lui Neill Blomkamp, cu Orlando Bloom, David Harbour și Archie Madekwe, pornește de la o poveste reală – cea a lui Jann Mardenborough, un tânăr care are ocazia de a-și împlini un vis aparent de neatins. Foarte pasionat de jocul video Gran Turismo, Jann câștigă o serie de competiții organizate de un producător de automobile și ajunge astfel să aibă șansa de a conduce o mașină de curse reală, în curse oficiale. De văzut din 11 august.
Până pe 12 august, la galeria Ivan din cadrul Atelierelor Malmaison te așteaptă expoziția 1:1, un show ce prezintă perspectivele artistice interconectate pe alocuri ale celor doi artiști. Gavril Pop utilizează acțiuni repetitive pentru a explora potențialul transformator al proceselor gestuale, tânărul artist timișorean fiind preocupat de experiențele subiective și de felul în care este generată cunoașterea prin mecanisme seriale; în vreme ce Giulia Crețulescu își materializează abordarea interdisciplinară în obiecte hibride, entități disruptive ce nu pot fi încadrate într-o categorie clară, creând astfel lucrări ce invită la descifrare.
Fatih Akin revine cu o dramă biografică cu Mona Pirzad, Kardo Razzazi și Emilio Sakraya în rolurile principale, pentru a spune povestea lui Giwar Hajabi alias Xatar, un rapper controversat din Bonn care, la un moment dat, plănuiește să jefuiască un camion cu aur pentru a-și plăti datoriile. Tocmai pentru că evenimentele sunt atât de neverosimile încât publicul ar putea accepta cu greu că e vorba de un film inspirat puternic din realitate, proiectul lui Akin merită vizionat, mai cu seamă că până acum criticii l-au lăudat aproape fără rezerve. În cinematografe din 4 august.
Până pe 9 septembrie, galeria Suprainfinit din București (strada Mântuleasa 22) găzduiește un show cu lucrări semnate de Peles Duo și Peter Jacobi. Și dacă munca lui Peter Jacobi e greu să nu îți fie cunoscută, fie și pentru lucrările sale din spațiul public, precum Monumentul Holocaustului din București, atunci trebuie să afli mai multe despre Peles Duo, o colaborare între artistele Katharina Stöver și Barbara Wolff, care s-au întâlnit în vreme ce studiau la Städelschule din Frankfurt cu Wolfgang Tillmans și Michael Krebber, și care și-au luat numele (și inspirația) de la Castelul Peleș și iluziile și copiile arhitecturale pe care acesta le reprezintă, de la care pornind duoul creează obiecte hibride și instalații. De văzut!
Regizoarea Rebecca Zlotowski i-a adus împreună pe Virginie Efira, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni, Yamée Couture și Callie Ferreira-Goncalves pentru această comedie cu note tragice, în care facem cunoștință cu Rachel, o profesoară de 40 de ani care începe o relație cu Ali, moment în care devine foarte apropiată de fiica acestuia în vârstă de 4 ani, Leila. Ce consecințe are această apropiere rămâne să vezi din 25 august în sala de cinematograf.
Foto: PR