"Cel mai mare act de curaj este să gândești pentru tine. Cu voce tare." - Coco Chanel
Deși o asociem pe Coco Chanel cu tot ce înseamnă glamour, a fost totuși o perioadă când viața ei nu era sub nicio formă elegantă sau fermecătoare. A crescut în orfelinat înconjurată de sărăcie, dar a ajuns una dintre cele mai de succes femei din toate timpurile, fiind responsabilă de ascensiunea uneia dintre cele mai mari case de modă. Iată câteva lecții de viață de la însăși Coco Chanel.
Coco Chanel s-a născut într-o familie foarte săracă în 1883. Mama ei a murit pe când Chanel avea doar 12 ani, ceea ce l-a determinat pe tatăl ei să o trimită atât pe ea cât și pe sora ei la orfelinat. În tinerețe, Chanel a încercat să își facă o carieră în teatru, dansând și cântând în spectacole de cabaret. Știa însă să coasă din orfelinat și își petrecea timpul liber făcând piese vestimentare.
În jurul verii lui 1907, Chanel devenise amanta fostului ofițer de cavalerie francez Étienne Balsan, ceea ce i-a oferit acces la societatea selectă din Franța, și a determinat-o să experimenteze cu design-ul. În 1910 Chanel a devenit un producător de pălării licențiat, și cu puțin ajutor financiar din partea prietenilor ei, și-a deschis propriul magazine la 21 rue Cambon sub numele de Chanel Modes. Magazinul a fost un succes ceea ce a dus la deschiderea unui alt magazin în Biarritz. De aici înainte imperiul ei a continuat să se extindă.
Femeile erau oprimate din punct de vedere vestimentar. Corsetele, fustele lungi, bluzele cu nasturi până la gât făceau aproape imposibil pentru femei să se miște. Toate acestea s-au schimbat odată cu Chanel, ea fiind prima femeie care a creat pantaloni pentru femei. „Am vrut să ofer tuturor femeilor un simț al libertății, le-am dăruit corpul înapoi”.
Cine ar fi crezut că 2 de C ar putea să însemne atât? Dar branding-ul lui Chanel era mult mai mult decât logo-ul ei emblematic. Conform Forbes.com, Chanel studia comportamentul cumpărătorilor și știa exact ce voiau aceștia, și era și purtătorul de cuvânt al brand-ului, conferind lumii modei un vocabular nou.
Conform PNC Financial, odată cu lansarea faimosului parfum „Chanel No.5”, Coco Chanel a fundamentat bazele marilor case de modă și a brandurilor de lux: Compania ei se bucura de încasări extraordinare prin vânzarea accesoriilor și a parfumurilor de calitate superioară, dar la prețuri accesibile, și prin vânzarea pieselor de îmbrăcăminte de high fashion care au ridicat statutul brandului.
Nu e niciodată prea târziu să îți faci o revenire dacă ai ce trebuie. În 1954, 15 ani după ce nu se mai auzise nimic de Coco Chanel, aceasta a luat iarăși cu asalt lumea modei și s-a bucurat de un succes enorm atât în Europa, cât și în America. Când a murit ,la vârsta de 71 de ani, era considerată una dintre cele mai mari creatoare de modă din lume.
Text: Catinca Sulea
Foto: Instagram