Exista zile in care ni se pare ca vorbim mai mult pe e-mail decat in persoana. Fie ca ii raspunzi unui coleg apropiat sau ii scrii sefului, felul in care te exprimi spune cateva lucruri despre tine destinatarului. Citeste in continuare pentru a afla cele 5 greseli care ar putea sa iti scada gradul de profesionalism.
Folosesti o formula de salut prea informala
Cum incepi un e-mail? Daca salutul este prea informal, iti faci un deserviciu. „Hei’ este un salut foarte informal, si nu ar trebui folosit la locul de munca. Cel mai bine ar fi sa folosesti „Buna’ sau „Buna ziua’, depinzand de persoana. Daca ai dubii, incepe conversatia cu un salut mai formal si lasa-l pe destinatar sa seteze tonul prin raspunsul sau.
Tratezi e-mail-ul ca pe un SMS
Daca iti petreci ziua schimband diverse forme de tehnologie (computer, smartphone, tableta), gramatica si punctuatia ar putea sa o ia razna la un moment dat. Rezerva-ti 30 de secunde pentru a-ti verifica e-mail-ul, chiar si daca il adresezi unui prieten din birou. Ar putea sa nu para nenecesar, dar daca iti vei crea acest obicei, ar putea sa te ajute sa nu faci o greseala cand scrii un e-mail catre clienti sau catre sef. Limbajul foarte relaxat pe care il folosesti in mesajele de pe telefon ar putea sa iti creeze o imagine neprofesionista si ar trebui evitat – ai putea fi chiar judecata pentru asta.
Apesi „trimite’ prea devreme
Esti ocupata sa scrii si deodata apesi „send’ mult prea devreme, atunci cand e-mail-ul este incomplet – este o greseala comuna. Un e-mail explicativ pe care sa il trimiti dupa aceea poate repara situatia, insa o mica schimbare in obiceiurile tale ar putea sa previna acest lucru. Ocupa-te de subiect si de corpul textului prima data, iar apoi adauga destinatarii. Simplu.
Folosesti umorul
E-mail-ul nu este locul potrivit pentru a folosi umorul. In persoana, avem limbajul corpului si tonul la dispozitie pentru a putea exprima niste nuante subtile, insa pe e-mail, mesajul se poate pierde. Daca ai dubii despre un lucru, mai bine nu il scrie.
Nu te gandesti la diferentele culturale
Fara o interactiune fata in fata, poate fi usor sa uiti contextul conversatiei. O greseala comuna, dar problematica, este sa uiti de diferentele culturale. Culturi precum cea japoneza, cea araba sau cea chinezi pot avea moduri diferite de a face afaceri si de a forma relatii de business, asa ca aminteste-ti asta atunci cand scrii un e-mail.
Foto: Imaxtree