Priveste urmatoarele reguli ca un ghid pentru viitor.
1. Spune ,,da’
O atitudine pozitiva este intotdeauna o trasatura importanta intr-o companie. Persoanele care privesc lucrurile in acest fel pot prelua orice fel de sarcina, chiar si pe cele mai banale si plictisitoare si sunt foarte increzatoare. La finalul zilei ai prefera sa fii in echipa celui care spune ,,nu’ oricarei idei sau in echipa celui care crede ca exista o cale sa rezolve sau sa imbunatateasca orice situatie?
2. Fii inventiva
Unul din cele mai importante lucruri este sa stii sa gandesti intotdeauna intr-un mod inventiv. Cheia este sa privesti intotdeauna toate modalitatile in care poti rezolva o problema. Indiferent daca esti la inceput sau deja lucrezi de cativa ani, invata sa indeplinesti sarcinile cu grija si sa le rezolvi intr-un mod creativ chiar si pe cele mai dificile.
3. Comunica in asa fel incat informatia sa ajunga si la sef si la colegi
Nimanui nu-i place sa alerge dupa informatii, indiferent daca este vorba de seful tau care intreaba despre o sarcina pe care a delegat-o sau despre ceilalti colegi care vor sa afle ce este nou in proiectul la care lucrati impreuna. Fa o favoare tuturor si informeaza-i cat de repede poti. Oamenii se intreaba des daca ar trebui sa anunte doar atunci cand sarcina s-a finalizat sau cand sunt siguri de o informatie. Asta poate fi o greseala uriasa. Poate te gandesti ca nu ar trebui sa irosesti timpul celorlalti daca nu sunt schimbari, dar adevarul este ca daca ii informezi permanent de situatia proiectului, acestia vor sti cum sa isi organizeze munca.
4. Gandeste inaintea celorlalti
Daca esti asistenta sau cea mai noua si tanara membra a echipei, abilitatea de a anticipa nevoile sefului –sa stii ca intotdeauna trimite unui client o sticla de sampanie dupa incheierea unui proiect si tu ii sugerezi sa faca asta inainte de sa iti zica – este de nepretuit. Sa poti gandi cu un pas inaintea tuturor te va ajuta in cariera. Fii intotdeauna atenta la oameni si la obiceiurile lor. Daca esti un angajat cu experienta, atentia te va ajuta sa gestionezi totul, de la oameni la proiecte. S-ar putea sa observi, de exemplu, ca o persoana din echipa ta are nevoie de feedback pozitiv pentru a fi fericita si productiva, asa ca este bine sa ii oferi recunoasterea verbala de care au nevoie. Sau, daca observi ca un anumit aspect al unui proiect necesita mai mult timp, poti schimba programul preventiv pentru a acorda un spatiu suplimentar, evitand ratarea deadline-ului. Partea cea mai buna este ca ai nevoie doar de atentie. Oamenii sunt atat de ocupati in ziua de astazi, incat nu mai observa toate detaliile.
5. Nu impartasi prea mult – chiar daca seful sau colegii tai o fac
Unul din lucrurile cele mai ciudate pe care le inveti fiind asistenta, este ca vei afla o multime de lucruri despre viata personala a sefului tau. Chiar daca job-ul tau nu este neaparat de asistent personal, tot vei afla o multime de lucruri intime. Din aceasta cauza, este bine sa nu impartasesti nimanui ce afli. La discutiile intre colegi, nu pomeni niciodata ce afli de la seful tau si in acelasi timp nici despre viata ta personala. Pastreaza intotdeauna o limita in conversatiile de la locul de munca.
6. Pune intrebari eficiente
La locul de munca este intotdeauna normal sa poti adresa intrebari. Cu toate acestea asigura-te ca te-ai informat inainte sa intrebi si ca notezi raspunsurile pentru a nu fi nevoita sa intrebi inca o data. Cheia este sa pui intrebarile cum trebuie si sa fii pregatita pentru raspunsuri. Totodata, daca esti la inceput, programele si procedurile pot parea dificile, asa ca pregateste-ti mereu notitele.
7. Nu-ti fie frica de ,,nu’
Nu trebuie sa iti fie frica de ,,nu’, il vei auzi de multe ori in cariera si este ok. Cateodata acesta nu inseamna ca ideea ta nu este buna, ci pur si simplu s-ar putea sa nu fie potrivita in acel moment sau ar trebui sa fie putin modificata. Cu toate acestea, nu trebuie sa renunti la exprimarea opiniei – acesta este un aspect important care te poate ajuta foarte mult in cariera.
8. Absoarbe toate informatiile
Informatia este putere si de aceea cei mai buni angajati citesc intotdeauna tot ce este legat de munca lor – carti, reviste, bloguri. Sa cunosti foarte bine industria in care lucrezi este un lucru important. Ar trebuie sa cauti informatii oriunde, chiar si in social media, si sa selectezi intotdeauna ce ti se pare esential. Totodata incearca sa mergi la orice eveniment din industrie, daca poti. In felul acesta vei cunoaste oameni noi si iti vei crea noi legaturi.
9. Nu prezenta niciodata o problema fara o solutie
Seful tau va fi cu cel putin 75% mai putin ingrijorat despre o problema, daca ii prezinti alaturi si o solutie viabila. Chiar daca ideea ta nu este cea care va fi folosita la final, faptul ca te gandesti la imbunatatirea situatiei conteaza foarte mult pentru seful tau. Intotdeauna cei care vin cu solutii sunt preferati in locul celor care produc problemele. Daca vii cu solutii arati ca iti pasa, ca poti gandi strategic si poti lucra in echipa – iar toate acestea sunt calitati importante!
10. Scoate din vocabular ,,asta nu e treaba mea’
Unul din cele mai bune lucruri atunci cand iti infiintezi propria companie, este ca poti crea o cultura a companiei de la zero. Intotdeauna este bine sa fii de ajutor, chiar daca asta inseamna sa mai faci si lucruri care nu iti sunt adresate neaparat tie. Daca lucrezi intr-o echipa, ai grija ca toti membrii sa se simta responsabili si gata de a face orice pentru a rezolva problemele companiei.
Text: Georgiana Livadaru
Foto: PR