La Harrods, Selfridges sau Brits, tot mai multe celebritati apeleaza la sfatul unui medium si tot mai putine la sedintele de psihanaliza. ELLE investigheaza acest fenomen.
Cind top-modelul Kate Moss a declarat ca s-a implicat in relatia cu Pete Doherty numai pentru ca mediumul ei, clarvazatoarea Susan King, pe care obisnuieste sa o consulte ori de cite ori se simte dezorientata (si, slava Domnului, Kate nu duce lipsa de astfel de momente), i-a prezis ca in viata ei va intra un barbat care are nevoie urgenta de ajutor, nimeni, dar absolut nimeni nu a acuzat-o ca si-a pierdut mintile. Daca aceasta declaratie ar fi fost facuta cu 5 ani in urma, presa de scandal ar fi avut ce scrie cel putin o luna. Acum insa, in taina sau in vazul lumii, tot mai multe celebritati apeleaza la serviciile unui medium si tot mai putine la cele ale psihanalistului.
Daca odinioara clarvazatorii, ghicitorii si cititorii in stele erau priviti cu suspiciune si chiar cu teama, astazi imaginea lor s-a schimbat radical. Meseria lor este recunoscuta ca o forma de medicina alternativa, iar lista clientilor este din ce in ce mai selecta. Urban Retreat, celebrul spa exclusivist din Harrods, anunta pe lista de terapii alternative serviciul Professional Intuitive (numele modern pentru spiritism). Katie Winterbourne, „clarvazatoarea, clarauzitoarea si clarsimtitoare' de la Urban (o domnisoara eleganta de 33 de ani, ce te intimpina relaxata si senina de parca ar urma doar sa-ti vopseasca parul), dupa numai o luna de munca la Harrods, are deja o lista de asteptare mai lunga si mai selecta decit Anastasia Soare (programarile pentru Katie se fac cu trei luni inainte). „Nu e nimic de temut in practicile mele', sustine Katie. „Tot ce fac este sa atrag atentia clientilor asupra acelor aspecte ale vietii lor care solicita o redirectionare.' Totusi, acest „nimic' costa nici mai mult, nici mai putin decit 98 de lire sterline pe sedinta.
Consiliera spirituala a lui Kate Moss, Susan King, lucreaza in conditii similare (programarile se fac cu o luna in avans, iar pretul unei sedinte este de 105 lire sterline) pentru Como Shamballa, o clinica internationala de terapii holistice. Nici cei de la Selfridges nu s-au lasat mai prejos si, incepind din luna aprilie a acestui an, au semnat un contract de servicii cu celebrele Psychic Sisters. Directorii de la Selfridges cred ca succesul de care se bucura stiintele oculte se datoreaza faptului ca „pentru a-si gasi linistea si echilibrul, oamenii au devenit foarte interesati de aspectul spiritual al vietii lor, in orice forma'.
Nu zau, ce poate fi linistitor si echilibrat la o sedinta de spiritism? Emma Hibbs, director editorial la Spirit and Destiny, spune ca simpla idee de a te sfatui cu cineva care are un raspuns rapid la toate problemele tale induce o stare de calm si incredere. „Oamenii nu incearca sa vorbeasca cu rudele decedate, ca odinioara, ci cauta sa-si redescopere o zona neglijata a propriei personalitati.'
Scepticii, in schimb, sustin ca cititul in stele, in carti sau spirite nu e decit o inselatorie grosolana, dar reusita, in care asa-zisul terapeut arunca in discutie teme generale si asteapta ca victima sa muste momeala. Totusi, femeile care au beneficiat de o sedinta de spiritism reusita sustin sus si tare ca, dupa citirea inspaimintator de exacta a circumstantelor in care evolueaza viata lor, terapeutul vine cu instructiuni detaliate asupra felului in care pacientele sale trebuie sa reactioneze, facind experienta de doua ori mai fructuoasa. E limpede de ce, in locul sedintelor saptaminale costisitoare cu un psiholog, oamenii prefera un clarvazator care, intr-o singura sedinta, le lumineaza viitorul. Pina si printre cei care privesc viata spirituala ca pe un „hocus-pocus' zgomotos, exista din ce in ce mai multe voci (chiar si din zona stiintifica) ce sustin ca oamenii nu ar fi capabili sa supravietuiasca fara comunicare spirituala. E si asa destul de greu sa-ti croiesti drum intr-o lume cladita din tarina si cenusa, in care iti poti asigura dividende substantiale ucigind, furind sau trisind.
De vreme ce in lumea abstracta nu exista politisti care sa sufle in fluier atunci cind lucrurile scapa de sub control, e reconfortant sa stii ca ai un gardian ce iti cenzureaza impulsurile rele, scoate la suprafata partea nobila din tine si te avertizeaza ca e mereu cineva treaz acolo sus, in casa cosmica. Nu conteaza daca acel cineva se numeste Dumnezeu, spirit calauzitor sau Buddha. Cita vreme ne pazeste sufletul, e foarte bine. Oricum, dezbaterea (ce pare sa ia proportiile unui uragan) pe tema nevoii de spiritualitate a omului modern atrage dupa sine o serie de intrebari: de ce unii oameni sint mai deschisi catre practicile spiritiste/oculte decit altii? Natura sau cultura i-a determinat sa reactioneze astfel? De ce unii oameni aud vocea divina, iar altii ramin complet surzi la sunetele ei?
Departe de a fi un lux nascut din evolutia societatii, nevoia de spiritualitate poate fi o trasatura esentiala, imprimata in codul nostru genetic, transmisa de la generatie la generatie. Oamenii care s-au dezvoltat in sens spiritual nu au facut decit sa-si asculte instinctele. Ecuatia evolutiei e simpla, dar puternica. In cartea sa The God Gene: How Faith Is Hardwired Into Our Genes, Dean Hamer, specialist in biologie moleculara, seful departamentului de genetica de la National Cancer Institute, sustine nu numai ca spiritualitatea umana e o trasatura adaptabila, imprimata in codul nostru genetic, ci, chiar mai mult, el crede ca a localizat genele responsabile pentru asta (aceleasi de care depinde producerea anumitor neurotransmitatori ai starii de bine). „Cel mai profund sentiment de transcendenta', potrivit scrierilor lui Hamer, „se poate datora intoxicatiei temporare a creierului cu substante chimice. Sint convins ca fiecare gind al nostru si fiecare sentiment pe care-l incercam este rezultatul activitatii cerebrale. Asta e, urmam legile fundamentale ale naturii.' Adica nu sintem altceva decit un sac de reactii chimice intr-un ambalaj ambulant?
Chiar si pentru cei mai sceptici dintre noi, o minimalizare atit de drastica a conditiei umane este revoltatoare. Sensul credintei si spiritualitatii, la cel mai superficial nivel de gindire, este acela de a-ti agata speranta repede de ceva, fara a lua in calcul notiunile de cauza si efect (pe care stiinta le gaseste atit de necesare). Incearca sa imparti lucrurile, asa cum fac geneticienii, asa cum face Hamer, si se va alege praful si pulberea de credinta ta. Deci, hai sa gasim o cale de mijloc: spiritul nu poate fi demonstrat logic, asa cum nu poate fi demonstrata nici existenta lui Dumnezeu.
Ecleziastii spun ca spiritul a fost asezat de secole in sufletul omului. Cercetatorii secolului 21 nu neaga ideea, ci o corecteaza: spiritul a fost asezat in genele omului. Tot ce ne ramine de facut, pentru a atinge nemurirea si transcendenta, este sa gasim aceste gene. Primele cercetari in acest scop au fost facute tot de Hamer, in 1998, in timp ce conducea un studiu legat de efectele fumatului asupra chimiei creierului, pentru National Cancer Institute. Subiectii voluntari au fost rugati sa completeze un formular cu 240 de intrebari legate de temperament si caracter. Printre trasaturile considerate esentiale in determinarea gradului de spiritualitate, Hamer a trecut iertarea de sine, capacitatea de a te pierde complet intr-o experienta (fie ea si sexuala), identificarea transpersonala (sentimentul apartenentei fiecarui individ la univers). „Toate aceste caracteristici ne ajuta sa ne apropiem de experienta transcendentala, cum o numesc parapsihologii', explica Robert Cloninger, psihiatru la Washington University, St. Louis, unul dintre membrii echipei lui Hamer.
Dupa ce a selectat participantii cu cea mai mare deschidere spirituala, Hamer a inceput testele ADN, pentru a descoperi genele comune subiectilor alesi, dar diferite de cele ale subiectilor respinsi. Principiul e simplu, dar presupune o munca titanica. Genomul uman are 35.000 de gene, care contin 3,2 miliarde de substante chimice. Pina la urma, cautarea lui Hamer s-a oprit la 9 gene, care joaca un rol major in producerea monoaminelor (o grupa de neurotransmitatori, care controleaza starea de spirit, din care fac parte serotonina, norepinefrina si dopamina). Producerea acestor substante poate fi echilibrata prin administrarea de Prozac si alte antidepresive sau poate fi bulversata de consumul de droguri precum LSD, Ecstasy sau alte substante halucinogene folosite uneori in practicile religioase sau spiritiste.
Mergind pe aceasta cale, Hamer a cistigat jackpot-ul genetic: capacitatea unui individ de a trai experiente transcendentale depinde de o variatie a genei VMAT2 (responsabila de transportul vezicular al monoaminelor). „O singura schimbare a unei singure substante in mijlocul unei singure gene influenteaza direct capacitatea oamenilor de a-si deschide sufletul. Nu inseamna ca oamenii dotati genetic cu aceste abilitati devin automat clarvazatori sau apeleaza in mod obligatoriu la practici oculte. Dar sint mai deschisi spre experiente transcendentale decit restul lumii.'
Interesant este ca budismul propavaduieste de secole ideea ca spiritualitatea este determinata genetic. „Budismul', spune Robert Thurman, profesor de studii budiste la Columbia University, „intretine de mult timp ideea ca mostenim genele spiritualitatii dintr-o viata anterioara. Acestea, impreuna cu genele mostenite de la noii parinti, din viata actuala, determina un nou profil fizic si spiritual, care ne ajuta sa ne formam o anumita deschidere catre univers. Budistii ar gasi marea descoperire a lui Hamer amuzanta', adauga el.
Hamer nu e singurul care a studiat din punct de vedere stiintific capacitatea omului de a transcende. Neurocercetatorul Andrew Newberg de la University of Pennsylvania, School of Medicine a fost interesat de reactiile pe care le produce in creierul uman o experienta spirituala/ transcendentala. A folosit diferite tehnici de imagistica pentru a identifica activitatea cerebrala a unor subiecti in stare de meditatie. Cu cit voluntarii erau mai adinciti in transa, cu atit lobul frontal (responsabil pentru capacitatea de concentrare si atentie) si sistemul limbic (unde se nasc si sint procesate sentimentele) deveneau mai active. Remarcabil este faptul ca in timpul experientei spirituale, cu cit aceste doua regiuni deveneau mai aprinse, o alta regiune cerebrala importanta (lobul parietal) devenea mai inactiva. Lobul parietal orienteaza individul in timp si spatiu. Daca este amortit, limitele propriei existente dispar si se naste sentimentul de contopire cu universul.
Ei bine, aduna toate aceste date, trage linie si vei avea o sedinta perfecta de spiritism, extaz religios, citire in astre, meditatie yoga sau orice alta practica transcendentala te atrage. Dar daca avem sentimentul divin inscris in codul nostru genetic, de ce am fost echipati cu un cip care sa ne impiedice sa contemplam universul, lumea de dincolo sau insusi Creatorul? Raspunsul cel mai simplu: desi ni s-a dat un dar, nu am demonstrat ca il putem folosi cu intelepciune. Cu focul iti poti incalzi casa sau o poti arde pina la temelie, in functie de inclinatii. Iar inclinatiile sint modelate de circumstante. O mostenire genetica saraca, in circumstante spirituale norocoase, poate insemna mai mult decit o mostenire genetica bogata in circumstante nesanatoase. Acestea pot face parte din kit-ul spiritual cu care am fost echipati, asemeni genelor cu care ne-am nascut, sau nu.
Pina la ora actuala, nimeni nu a reusit sa identifice complet echipamentul spiritual cu care am fost dotati si nici lanturile care ne tintuiesc de pamint, asa cum nimeni nu a reusit sa demonstreze cu exactitate ce este Dincolo si macar daca acest Dincolo exista. Totusi, nimeni, nici oamenii de stiinta, nici clarvazatorii, nici noi, muritorii de rind, nimeni nu renunta. Undeva trebuie sa existe o schema a lucrurilor. Universul nu poate fi doar un sac plin cu legi. Pentru ca lumea asta nu e plina numai de intelesuri, ci mai ales de sentimente.
Arhiva revistel ELLE
Foto: Shutterstock