Deși metroul din București a fost mai pustiu ca în zilele de sărbătoare în săptămânile care s-au scurs de la declararea stării de urgență, e clar că circulația va deveni mult mai intensă după 15 mai, când vom trece în stare de alertă, dar cei mai mulți dintre bucureșteni vor merge la muncă. Un mijloc de transport sufocat în mod normal în fiecare zi poate pune probleme grave de sănătate publică și poate îngreuna eforturile de a controla răspândirea coronavirusului. Deși nu au fost publicate încă măsurile care vor fi impuse în cazul specific al călătoriilor cu metroul, autoritățile din sănătate, dar și primarul Bucureștiului au făcut precizări în acest sens.
Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie și reprezentant al României la Organizația Mondială a Sănătății a vorbit despre călătoriile cu metroul cu reporterii postului TV Digi 24. Acesta a declarat că soluția pentru aglomerația deja notorie de la metrou este decalarea programului de lucru.
„Soluția este una singură: decalarea programului de lucru, dar trebuie coordonat. Oamenii încep, să spunem, între 6:30 și 9:30, deci fragmentarea orelor de începere și implicit a celor de terminare vor fi decalate. Suplimentarea transportului de suprafață este foarte importantă și trebuie să respecte același ciclu, de aceea coordonarea între diverși angajatori mari, autoritățile locale și cei care coordonează activitatea de transport este foarte importantă', a explicat specialistul, la Digi24.
Reprezentantul OMS a mai spus că decalarea orelor de lucru poate fi un câștig pentru societate, căci ar conduce la decongestionarea orașului într-o anumită măsură. La fel cum un câștig, a precizat acesta, este și faptul că avem o rutină de igienă mult mai corectă acum. El a insistat asupra colaborării autorităților din sănătate cu autoritățile locale.
Iar reprezentanta acestora din urmă, Gabriela Firea, a declarat că firesc ar fi ca cei care călătoresc cu mijloacele de transport în comun, în speță cu metroul, să practice distanțarea și să întreg procesul să fie urmărit de controlori și de polițiștii locali. „Este normal să nu se accepte aglomerarea și este imperios necesar să se urmărească zonele și rutele care tind să se aglomereze, pentru a se suplimenta în acea zonă. Firesc ar fi să fie călătorii pe scaune și un rând în picioare, dar nu mai mult, și la distanță.'
„Există controlorii care înainte de pandemie doar verificau dacă a fost taxat biletul, acum pot să facă și acest lucru, și cu sprijinul colegilor din Poliția locală, fără să agreseze pe nimeni, fără să fie abuzuri, fără să fie o tonalitate care să deranjeze sau care să creeze o stare de disconfort pentru călători.'
Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Raed Arafat a vorbit, și el, despre măsurile care trebuie luate în general de la ridicarea restricțiilor de circulație, pe 15 mai. Pe lângă purtarea obligatorie a măștii în orice fel de locuri aglomerate, inclusiv în cazul călătoriei cu metroul, acesta a spus că o soluție pentru evitarea aglomerației ar fi creșterea mijloacelor de transport în comun de la suprafață. Întrebat dacă vom sta la rând să intrăm în stații atunci când călătorim cu metroul, Raed Arafat a spus că acest lucru este posibil. Specialistul a mai făcut referire la decalarea programului de lucru, cu oameni venind în trei intervale orare, și la lucrul de acasă acolo unde este posibil, dar și la stabilirea unor ture de două săptămâni, în cazul în care acestea sunt fezabile.
În schimb, despre scanarea temperaturii în stații la călătoria cu metroul, specialistul a declarat: „Nu știu dacă la metrou va fi fezabilă. Este o măsură la care se gândește toată lumea.'
Citește și:
Cum vom trăi dacă un vaccin pentru noul coronavirus nu va exista niciodată
Foto: Shutterstock