Cum va funcționa școala în pandemie este întrebarea care pune dificultăți atât autorităților, cât și părinților. Medicul Virgil Musta are o serie de recomandări pentru o activitate educativă cât mai puțin riscantă.
Școala în pandemie presupune numeroase riscuri pentru copii și pentru cadrele didactice și personalul auxiliar, de aceea autoritățile discută o serie de măsuri care ar limita impactul epidemiei de coronavirus în desfășurarea cursurilor. Tocmai de aceea, medicul infecționist Virgil Musta, de la Spitalul Victor Babeș din Timișoara, a prezentat perspectiva sa asupra desfășurării cât mai în siguranță a orelor de curs. Din aceasta reies câteva măsuri precum triajul epidemiologic pe care ar trebui să îl facă părinții, dar și cursurile online pentru copiii cu probleme de sănătate.
Cum va funcționa școala în pandemie e o întrebare cu încă și mai multe necunoscute, dacă luăm în considerare numărul mic al copiilor depistați pozitiv cu noul coronavirus. Studiile arată că, deși copiii se pot infecta și pot avea încărcături virale chiar mai mari decât adulții, ei nu prezintă același tip de simptomatologie, așa încât depistarea e mai puțin probabilă, ceea ce ar putea transforma sălile de clasă în focare. Majoritatea copiilor fac forme ușoare ale bolii Covid-19, iar cei care ajung să dezvolte forme severe sunt, de obicei, cei cu comorbidități precum diabetul zaharat sau obezitatea.
Medicul Virgil Musta a analizat modul în care ar putea funcționa școala în pandemie, subliniind că beneficiile prezenței la școală nu mai trebuie demonstrate, pentru că acestea sunt evidente atât pentru legătura dintre profesori și elevi, cât și pentru socializarea dintre copii, dar și pentru copiii care nu au posibilități de a urma școala online sau pentru părinții care nu au cu cine să își lase copii. Medicul a declarat că este revenirea la școală este de dorit „cu condiția să nu avem o explozie a pandemiei până atunci sau ulterior, dar pentru că va fi foarte dificil să ţinem sub control contaminarea, va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de boală, atât la copii, cât şi la familiile acestora”.
Printre propunerile medicului legate de școala în pandemie și de funcționarea acesteia cu riscuri ținute sub control se numără triajul epidemiologic zilnic, realizat de părinți. Aceștia ar trebui să cunoască manifestările copilului și să decidă să nu îl trimită la școală dacă observă ceva suspect. Virgil Musta a declarat că, pentru ca acest lucru să se întâmple, ar fi nevoie de un ghid specific și de consultarea medicului de familie, pentru că este esențial ca elevii cu simptome de Covid-19 să nu ajungă la școală.
În privința copiilor care au deja probleme de sănătate precum malformații, diabet zaharat, obezitate, care i-ar face vulnerabili sau predispuși la forme grave de Covid, aceștia ar trebui să urmeze cursurile online.
Școala în pandemie ar trebui să fie urmată în forma online și de copiii care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul (bătrâni, cardiaci, diabetici), sau, în cazul în care acești copii merg totuși la școală, ar trebui restrâns contactul lor cu acele categorii de persoane.
Importantă este și educarea copiilor, de către părinți și profesori, conform nivelului lor de înțelegere, cu privire la măsurile de bază pentru prevenție și la recunoașterea unor simptome.
Dincolo de măsurile specifice pentru școala în pandemie, părinții ar trebui să urmărească și respectarea măsurilor atunci când copiii nu sunt la școală, adică evitarea locurilor aglomerate, purtarea măștilor și igiena permanentă a mâinilor.
De asemenea, din partea școlilor ar fi de așteptat reorganizarea activităților cu risc crescut, evitarea supra-aglomerării claselor, cu grupe de elevi vulnerabili care să învețe online și grupe care să își mențină structura care să studieze în școală (astfel încât depistarea unui caz pozitiv să nu închidă întreaga clasă), dezinfectare zilnică a claselor și aerisirea lor în pauze, și distanțare între copii și în pauze, prin stabilirea unui orar specific. Cadrele didactice trebuie, la rândul lor, să contribuie la buna funcționare a orelor, cunoscând posibilele simptome, păstrând distanța față de elevi, purtând mască în interiorul școlii și comunicând constant cu părinții și elevii.
În cele din urmă, a concluzionat medicul Musta, sunt două condiții cheie pentru felul în care va funcționa școala în pandemie: „Evident că va fi o perioadă diferită faţă de anii anteriori, în care se cer asumate eforturi suplimentare de la toţi cei implicaţi menţionaţi mai sus, dar toate acestea se fac de fapt spre binele tuturor, iar dacă există deschidere, înţelegere, asumare şi dialog constructiv permanent cred că ne putem adapta şi gestiona bine împreună lunile care vor veni. Este important ca specialiştii să editeze diverse materiale care să ajute şcolile, profesorii, părinţii şi elevii şi chiar să putem avea un dialog direct pentru a încerca să găsim împreună cea mai bună (dar şi realist de implementat) abordare, astfel încât să încercăm să evităm viitoare focare, iar activitatea şcolară să decurgă cât mai apropiat de normal. Cuvintele cheie în demersul de a oferi copiilor noştri o educaţie de calitate în condiţii de siguranţă sunt: RESPONSABILITATE şi SOLIDARITATE!”
Foto: arhiva ELLE