Anorexia, una dintre cele mai TERIBILE boli psihice, isi terorizeaza victimele prin neputinta de a manca in plin belsug. O noua teorie ar putea da sperante celor condamnati la infometare.
Cu mai bine de un secol in urma, epidemiologul Ancel Keys a convins 36 de tineri robusti si sanatosi sa se infometeze cu buna stiinta. Timp de sase luni, voluntarii s-au hranit numai cu varza, cartofi si, rareori, o bucatica de carne, in portii minuscule. Pe masura ce saptaminile treceau, au inceput sa fie din ce in ce mai letargici, iritabili si agresivi. Unii dintre ei au ajuns sa-si satisfaca poftele culinare citind, pe ascuns, carti de bucate, cu aceeasi furie cu care adolescentii devoreaza revistele porno. E suficient sa arunci o privire fotografiilor facute pe parcursul experimentului, care infatiseaza un grup hidos de tineri scheletici, ca sa ti-i imaginezi cu usurinta luindu-se la bataie pentru o imbucatura de sandwich. Domnul Keys nu era un sadic. Scopul experimentului sau era sa descopere o modalitate prin care sa readuca la greutatea normala trupurile emaciate ale fostilor prizonieri de razboi.
Doar ca, de-a lungul studiului sau, a aflat despre foamete, infometare si oameni mai multe decit si-ar fi dori. Foamea e sinistra. In fata ei capituleaza orice sentiment uman: rusine, dragoste, ambitie sau decenta. Pentru a-si potoli foamea, oamenii sint capabili de lucruri oribile: mint, insala, isi tradeaza cel mai bun prieten, iar in cel mai cumplit si extrem caz, ajung sa se manince unii pe altii.
Iata de ce anorexia ramine o enigma: anorexicii nu fug de foame, o accepta si o cultiva. Aceasta anormalitate o face cu atit mai fascinanta si stranie. Anorexia este cea mai periculoasa boala psihica. 15% dintre victimele sale mor, iar jumatate dintre cei afectati nu se vindeca niciodata. Incapabili sa manince, incapabili sa se odihneasca si cu o gindire degenerata, sfirsesc prin a-si pierde trupul, precum stafiile.
Cele mai vechi informatii despre anorexie dateaza din Roma antica, unde femeile se infometau voluntar pentru a implini dorintele barbatului si stapinului lor. Inca de pe atunci infometarea extrema era asociata cu sacrificiul de sine si sanctificarea, iar aceasta legatura a devenit si mai evidenta in Evul Mediu. Probabil si Ioana DArc, daca nu ar fi fost arsa pe rug, s-ar fi stins de foame. Pina in a doua jumatate a secolului XIX exista mai putine date legate de acest fenomen, pentru ca apoi sa apara din nou sub numele anorexia nervosa, impreuna cu o patologie amanuntita. Descrierea stadiului ultim al anorexiei, facuta de neurologul francez Ernest Charles Lasengue in 1873, insumeaza toate simptomele actuale: „Familia este naucita. Incurajarile nu declanseaza decit crize de incapatinare. Medicul si-a pierdut autoritatea, medicamentele nu mai au nici un efect. Totusi, pacientul sustine ca nu s-a simtit niciodata mai bine. Nu se plinge de nimic si nu are nici cea mai mica dorinta de vindecare.'
Evident, Freud nu a rezistat tentatiei si a adaugat bolii o valenta sexuala. Iata ce scria in 1895: „Faimoasa anorexia nervosa a tinerelor fete mie imi pare a fi… o melancolie a sexualitatii inca nedezvoltate. In 1978, in The Golden Cage, un best-seller al psihiatrul Hilde Brunch, anorexicii sint prezentati ca niste persoane docile, ultraconformiste, care interactioneaza cu familiile lor pina la punctul in care nu mai reusesc sa-si cistige independenta. Ideile lui Freud si ale lui Brunch rezista inca in teoriile actuale despre anorexie, care definesc boala ca pe o manifestare disperata a adolescentilor in incercarea de a recapata controlul asupra vietii lor; o forma de protest impotriva unui parinte dominator, o boala a perfectionismului extrem.
Iata insa ca, recent, psihologul Shan Guisinger a venit cu o noua teorie, pe care o publica in Psychological Review. Guisinger sustine ca manifestarile anorexiei – reducerea drastica a hranei, hiperactivitatea si negarea senzatiei de foame – nu tin de domeniul psihologiei, ci de biologie. „Anorexia e o forma evoluata a unui mecanism biologic de adaptare. In vremurile preistorice, in perioadele de foamete, stramosii nostri erau obligati sa migreze pe distante lungi in cautarea hranei. In aceste perioade, organismul lor bloca senzatia de foame si declansa energia si optimismul care ii faceau capabili sa strabata distante enorme. Dar oamenii nu sint singurele fiinte care reactioneaza astfel. Nenumarate animale, in ciuda scaderii drastice in greutate, refuza mincarea atunci cind au de implinit scopuri mai importante (incubatia, migratia, apararea teritoriului). Spre deosebire de infometarea involuntara, anorexia determina hiperactivitate si un anume sentiment de superioritate, de virtute, ca si cind ai fi in misiune.'
Intr-adevar, studiile anterioare teoriei lui Guisinger arata ca, daca sint fortati sa piarda 30% din greutatea corporala, sobolanii ajung sa ignore mincarea si sa se agite frenetic. Indiferent de specie, femelele au o predispozitie mai mare pentru anorexie decit masculii, fenomen pe care Guisinger il explica tot prin biologie. „Masculii rezista mai putin intr-un mediu ostil, fara hrana. In natura, masculii care incearca sa intre pe teritoriul altuia sint atacati, in vreme ce femelele, de obicei, sint binevenite', spune ea. Teoria lui Guisinger nu este radicala, e exploziva. In primul rind, neaga tot ce credeam ca stim despre selectia naturala. Cum e posibil ca o boala care ucide sau, in cel mai bun caz, impiedica reproducerea speciei sa fie un mecanism de adaptare? Cum e posibil ca natura sa fi inzestrat un animal cu un mecanism care sa-l determine sa refuze mincarea, cind e lihnit de foame?
Dar evolutia si adaptarea nu sint intotdeauna elegante si, citeodata, isi pun amprenta acolo unde nu este nevoie. Walter Kaye, profesor de psihiatrie la University of Pittsburg, care trateaza anorexia de peste 25 de ani, sustine ideile lui Guisinger: „Anorexia e o disfunctie omogena. Persoanele afectate au aceleasi simptome. Spun aceleasi lucruri si actioneaza la fel. Un tipar atit de uniform dovedeste clar ca totul se petrece la nivel biologic. S-a teoretizat la un moment dat ca ar fi vorba de psihologie si astfel a ramas. Dar afirmatia nu a fost indeajuns probata'.
Poate acesta este motivul pentru care tratamentul psihologic traditional nu da rezultate. Nu poti face psihoterapie cu o persoana al carei creier refuza sa functioneze. „Anorexicii sint, de obicei, inchisi in sine, furiosi si speriati', spune Guisinger. „Chiar daca anorexicul este inzestrat genetic cu puterea de a rezista foamei, nu o face de fericire. Fara indoiala, factorul psihologic e important, dar e gresit sa te ocupi atit de mult de ceea ce se petrece in capul pacientului, incit sa uiti ce se intimpla cu trupul.'
In cazul anorexicilor, nivelul neurotransmitatorilor serotonina, dopamina si norepinefrina (substante care regleaza apetitul), este la polul opus a ceea ce ar trebui sa fie, iar stomacul lor trimite creierului mesaje contradictorii (indica in acelasi timp ca are nevoie de hrana si totusi e plin). Anorexicul e rastignit intre pofta de mincare si neputinta de a minca. „Acest dezechilibru este amprenta biologica a dorintei de a cauta mincare, fara a minca', crede Guisinger.
Iata de ce tratamentele bazate pe ideea perfectionismului si a rezolvarii problemelor familiale sint ineficiente. Perfectionismul poate declansa dorinta de pierdere in greutate, dar odata ce greutatea a scazut cu 15 procente sub limita minima, biologia preia controlul. Intelegind contexul biologic al anorexiei, devine mai important ca pacientul sa ajunga la o stare fizica buna si abia apoi sa ne ocupam de psihic.
Corpul unui anorexic ii spune sa nu manince pentru a-si salva viata. Menirea terapeutului este sa-l convinga de cel mai greu lucru posibil – sa inceteze sa-si asculte trupul. Comportamentul unui anorexic poate fi inteles daca luam in considerare contextul unui mecanism evoluat de adaptare ramas din vremuri preistorice si il transpunem in civilizatia actuala. Solutia exista. Trebuie doar sa vrem s-o vedem.'
Arhiva revistei ELLE
Foto: Shutterstock