Fashion Forward, un proiect Vodafone X ELLE

Numărul de iunie al revistei ELLE România reprezintă un pas semnificativ pentru creativitatea autohtonă.

Fashion Forward, un proiect Vodafone X ELLE

Este o revistă al cărei concept de copertă ți se dezvăluie în întregime doar după ce o scanezi și care îți permite să probezi chiar tu prima piesă vestimentară AR realizată la noi. Proiectul este rezultatul unei colaborări intense, a cărei poveste o afli mai jos.

De câți oameni este nevoie ca să transpui în realitate un concept inovator? Evident, nu contează neapărat numărul lor, oricât de mare, ci munca depusă împreună; iar ce vezi acum este rezultatul unei colaborări a cărei idee s-a născut cu multe luni în urmă: Vodafone, agenția cu care lucrează, Oxygen, designerul Lucian Broscățean, Alex Dohotaru, AR/VR & AI Technologist, și ELLE România au lucrat alături multă vreme pentru a realiza ceea ce inițial părea doar un vis îndepărtat: prima copertă de revistă românească realizată cu ajutorul realității augmentate (AR). De la gândul îndrăzneț apărut anul trecut și până azi, sute de email-uri, telefoane, mesaje, ședințe și conversații au trasat parcursul unei idei. I-am rugat, deci, pe câțiva dintre oamenii care au lucrat la acest proiect să ne treacă prin proces și să ne dezvăluie cum privesc ei aportul inovator al tehnologiei la creativitate.

CONȚINUT VIDEO ELLE

Alexandra Olaru, Director Legal & External Affairs Vodafone, povestește: „Ne-am dorit un proiect care să valorifice parte din puterea fiecărui brand și a fiecărui om care a făcut posibilă această copertă. Practic, este un proiect care a împrumutat de la fiecare ceea ce știm să facem mai bine și a pus împreună mult talent, frumusețe, știință și dorința de a face ceva nou. Evoluție. Inovație.”

Asta pentru că, spune Silvia Dumitru, Group Creative Director Oxygen, „Vodafone este un lider în domeniul tehnologiei și maturitatea sa în piață atrage după sine o siguranță de a explora teritorii complet noi. Parteneriatul cu ELLE, un pionier al fashion-ului, a venit așadar foarte firesc. Ideea proiectului a fost pasul natural în asocierea de tehnologie inovatoare cu moda. Suntem obișnuiți să privim pe coperta ELLE ținute compuse creativ și inovator. Dar, în mod tradițional, aceste piese sunt rezervate strict modelelor și podiumurilor. Dar dacă am democratiza această copertă? Dacă ar putea fi purtată de oricine? Acest gând a deschis ușile unui proiect-pionier de realitate augmentată (AR), în care ni s-au alăturat designer-ul vestimentar Lucian Broscățean, cu o piesă creată exclusiv pentru Vodafone și ELLE, expertul AR și VR Alexandru Dohotaru, cu transpunerea garment-ului în 3D într-o manieră suprinzătoare și creația filtrului real-time ce a permis democratizarea garment-ului, și Vlad Plavicheanu, care ne-a împrumutat imaginea sa impecabilă și care a devenit primul, dar cu siguranță nu ultimul purtător al primei coperți purtabile din România.”

Alexandra Olaru ne mărturisește că, pentru ea, inovația se află în strânsă conexiune cu învățarea. „Cred în inovația care ajută ceea ce facem astfel încât să putem fi mai buni. Oameni mai buni, profesioniști mai buni, părinți mai buni… Și nu este întâmplător gândul ei, căci pentru Alexandra percepția asupra viitorului este legată în primul rând de generația de mâine, și mai exact de fiica ei, „despre oportunitățile pe care le va avea, despre alegeri, despre experiențe care să îi aducă bucurie și să îi stârnească emoție”. Profesional, însă, Alexandra spune că „Vodafone este despre inovație. Fiecare lucru mic într-o companie atât de mare este despre inovație. Pentru că trebuie să ajungă la peste 3.000 de angajați și la peste 11 milioane de clienți doar în România. Vodafone este lider mondial în ICT și IOT, în acest moment conectăm peste 160 de milioane de dispozitive în toată lumea. La Vodafone, inovația este strâns legată de a oferi cele mai bune servicii tuturor clienților, indiferent de zona în care aceștia se află.”


Stânga – Vlad poartă pantaloni din jerse, Issey Miyake, 1.870 lei, bascheți din piele, Rick Owens, 2.715 lei, ambele magazinul Entrance.
Dreapta – Bianca: top din jerse, Dion Lee, 1.980 lei, magazinul Aparterre; pantaloni din stofă de lână, Raf Simons, 5.270 lei, și botine din piele, Rick Owens, 5.270 lei, ambele magazinul Entrance.
Vlad: Tricou din bumbac, Balenciaga, 1.980 lei, și pantaloni din fâș, Prada, 3.915 lei, ambele magazinul Mengotti; sacou din lână, Coperni, 6.140 lei, bascheți din piele, 2.715 lei, și ochelari de soare, 3.600 lei, ambele Rick Owens, toate magazinul Entrance; corset din piele, Hedare, 2.070 lei.

Silvia Dumitru, un om-cheie în realizarea acestui proiect, spune că domeniul în care lucrează, și anume publicitatea, a fost mereu early adopter al noilor tehnologii, ceea ce a rezultat în implementarea mult mai facilă a ideilor creativilor. Însă ține să sublinieze că, indiferent de domeniu, „creativitatea a fost dintotdeauna ceva extrem de uman. Cu siguranță AI-ul va excela în foarte multe domenii, dar cred că creativitatea va rămâne a noastră, a oamenilor. Iar tehnologia va fi un partener extraordinar în procesul de creație.” Nu doar ca unealtă, ci prin natura sa de a „ne împinge în permanență în afara zonei de confort. Și este bine știut că doar acolo se întâmplă adevărata evoluție.”

Pentru Lucian Broscățean, designerul care a conceput piesa vestimentară redată în AR pe copertă și în paginile revistei, intersecția dintre tehnologie, inovație și modă a fost mereu interesantă. Își amintește de o expoziție revelatoare pe această temă, Manus x Machina: Fashion in the Age of Technology, de la Metropolitan Museum of Art. „Curatorul Andrew Bolton explica această relație extrem de tensionată între ceea ce presupun artizanatul, couture-ul, manufactura și noile aparaturi hi-tech. Paradoxul modei contemporane este legat de faptul că progresul tehnologic fulminant a generat o întoarcere la procese tehnologice tradiționale, arhaice, pline de emoție autentică. De multe ori am folosit sintagma perspectivă inversată pentru a descrie un astfel de zbor întors. Posibilitățile date de noile tehnologii hibridizate cu un demers de tipul slow fashion cred că ar putea duce la inovație.” De aceea, și în munca sa în Departamentul Modă-design vestimentar UAD Cluj-Napoca, povestește că se pune din ce în ce mai mult accentul pe această hibridizare: „Know-how-ul acum e legat atât de învățarea unor metode tradiționale de lucru, cât și de digitalizarea și prelucrarea în programe specializate a unor schițe, tipare, module de imprimeu, elemente brodate etc.

Alexandra Olaru, o pasionată de frumos, și implicit de modă, crede că tehnologia și partea artizanală a modei „încă se împrietenesc.” Dar, pentru că tehnologia ușurează transmiterea unor meșteșuguri, este mai simplu ca oricând ca tezaurul artizanatului să fie dat mai departe către altă generație, „care poate va ști mai mult și va dori să îl folosească în moduri care nouă, astăzi, ne sunt de neimaginat.”

Bianca: rochie din jerse, 3.030 lei, și botine din piele, 5.270 lei, ambele Rick Owens, magazinul Entrance; ochelari de soare, Lapima, 2.800 lei, www.sunglasscurator.com.
Vlad: kimono, Lucian Broscățean; pantaloni din jerse, Issey Miyake, 1.870 lei, și bascheți din piele, Rick Owens, 2.715 lei, ambele magazinul Entrance.

Și Lucian Broscățean crede în echilibrul dintre know-how și sofisticarea tehnologiei, și spune că tocmai de aceea a primit cu bucurie propunerea de a concepe o piesă pentru acest proiect. Nu doar pentru că a lucrat în nenumărate rânduri cu ELLE sau pentru că este utilizator Vodafone de când rețeaua a apărut la noi, ci și pentru că „îmi plac provocările, ieșirile constante din zona de confort. Procesul, povestește el, a început „cu o documentare legată de identitatea vizuală Vodafone și de arhiva mea de proiecte și colaborări. Încă din prima etapă am propus echipei să lucrăm la partea de ilustrații cu Keszeg Agnes.” Spune că referințele care au generat tiparul piesei vestimentare au fost „de la logo-ul Vodafone, la speechmark și de la formele hibridizate ale primelor mele colecții, la elemente specifice cosplay-ului (…) Am folosit tehnici de construcție/deconstrucție/reconstrucție. În brief-ul inițial se menționa doar partea de reprezentare digitală a produsului. Dar, pentru ședința foto, s-a considerat necesar să se vadă și un produs transpus, tocmai de aceea ritmul de lucru a fost intens. Au fost produse mai multe variante de rochii-cămașă, sacouri, de aripi încorporate și detalii supradimensionate, până să se aleagă forma finală. Ceea ce a ieșit a fost rezultatul lucrului în echipă”, ține el să precizeze, subliniind și input-ul esențial al lui Alex Dohotaru, AR/VR & AI Technologist.

Alex face parte dintr-o generație care a crescut odată cu tehnologia și spune că faptul acesta i-a permis o perspectivă de ansamblu asupra noilor informații și inovații, dar și că propriul telefon e o fereastră către o lume plină de posibilități și cunoștințe noi. Povestește că, la primirea propunerii de a se alătura acestui proiect, și-a dat seama că „aduce un plus de inovație în domeniul modei și tehnologiei din România. Crearea unui filtru AR pentru un obiect vestimentar mi-a arătat că suntem într-adevăr în pragul unei noi ere, o provocare și totodată o oportunitate de a depăși limitele a ceea ce poate face AR în industria modei. Ideea i-a stârnit curiozitatea și entuziasmul: „am avut ocazia să integrez două pasiuni – tehnologia realității augmentate și moda. Entuziasmul meu a fost alimentat de provocarea de a transforma o piesă vestimentară a unui designer renumit într-o experiență interactivă și virtuală, care să aducă un zâmbet pe fața utilizatorilor și să le ofere o perspectivă diferită, forward thinking, asupra lumii modei”. Procesul de creare a filtrului, spune el, a presupus o colaborare strânsă cu Lucian Broscățean: „Folosind schițele și planurile vestimentare, am creat un model 3D, iar apoi am dezvoltat filtrul AR și de asemenea l-am simulat virtual pe pozele cu modelul real. Acest demers m-a provocat să utilizez o combinație de software-uri inovatoare, permițându-mi să combin tehnologia și imaginația într-o experiență AR ingenioasă și captivantă.”

Vlad Plavicheanu, despre care Lucian Broscățean spune că are o frumusețe și o sofisticare atemporale, a fost ales pentru a purta pe copertă piesa vestimentară AR. Foarte tânăr și deci trăind, și el, întreaga viață în era tehnologiei, spune că aceasta, indiferent de posibilele sale consecințe mai puțin fericite, „ne ține interconectați și ne ajută să creștem. Șterge granițele și ridică barierele dintre oameni, culturi, dintre domenii ale cunoașterii.” Chiar mai mult, el crede că ne oferă șansa la o lume mai bună și că depinde de noi cum folosim această șansă.

Bianca: corset din piele, Hedare, 2.400 lei; cizme din cauciuc, Balenciaga, 3.350 lei, magazinul Mengotti; ochelari de soare, Rick Owens, 3.600 lei, magazinul Entrance .
Vlad: kimono, Lucian Broscățean; pantaloni din jerse, Issey Miyake, 1.870 lei, și bascheți din piele, Rick Owens, 2.715 lei, ambele magazinul Entrance.

Vlad povestește jucăuș că propunerea de a purta, în premieră la noi, un articol vestimentar AR într-un editorial de modă i-a „venit mănușă. Pasiunea mea pentru inovație a jucat un rol important în parcursul meu. Interesul pentru tehnologie vine de la tatăl meu și s-a împletit dintotdeauna cu fascinația pentru modă. E vorba de creativitate în ambele domenii, tot așa cum e vorba de multă muncă și seriozitate. Am văzut-o ca pe o idee genială și un pariu ambițios, ca cele două lumi să fie aduse împreună pe aceeași copertă. Iar eu sunt în general deschis către aventuri și experiențe, așa că nu m-am lăsat greu convins.” Spune și că la ședința foto a aplicat același principiu care îi ghidează întreaga activitate profesională, adică dorința de a fi o persoană cu care este ușor de lucrat, și povestește că „prima experiență pe platou cu Maurice Munteanu a fost așa cum mă așteptam, a coincis cu lucrurile pe care le-am auzit despre el. M-am simțit ascultat și înțeles, pus în lumină într-un fel care m-a surprins.”

Inovația reprezintă, pentru Vlad, lucruri care să ne facă viețile mai ușoare, iar acest concept, atunci când este aplicat industriei modei, „”ar trebui să fie mai mult despre sustenabilitate și despre confort. Procesarea materialelor, reciclarea pieselor vestimentare, respectarea drepturilor omului în lanțurile de producție, cred că toate aceste preocupări pot fi congruente cu un stil vestimentar mai confortabil, adaptat personalității fiecăruia.” Crede că tehnologia va avea un rol decisiv în reducerea impactului modei asupra mediului și povestește și despre cum o altă inovație, din trecut, a schimbat pentru totdeauna domeniul. „Știi care a fost una dintre cele mai mari inovații în modă, despre care astăzi aproape că nu se mai vorbește? Mașina de cusut Singer, pe care eu, de exemplu, o știu din casa bunicii mele. După unii istorici, a fost una dintre invențiile cele mai importante ale secolului al XIX-lea. A făcut hainele mult mai accesibile pentru milioane de oameni care nu și le permiteau, a ajutat foarte mult la emanciparea femeilor (…), a dat, practic, startul industriei de modă de masă, așa cum o știm azi. Și nu i se datorează cuiva care se pricepea neapărat la haine, ci unui inginer, așa cum sunt și părinții mei.”

Lucian Broscățean i-ar da, cu siguranță, dreptate, pentru că el repetă ceea ce subliniază deseori la cursurile pe care le susține în fața studenților săi: „fără repere și fără o perspectivă istorică nu se poate proiecta nici o imagine relevantă a viitorului. Descoperisem online, la un moment dat, o campanie Vodafone care se intitula: The future is exciting. Ready? Pregătirea pentru un viitor al modei se poate face și prin cunoașterea, în profunzime, a istoriei ei, nu?”


Bianca: salopetă din jerse, 3.790 lei, și cizme din piele, 5.270 lei, ambele Rick Owens, magazinul Entrance; bijuterie pentru corp din cristale, Benedetta Bruzziches, 4.799 lei, magazinul Icon.
Vlad: tricou din bumbac, Balenciaga, 1.980 lei, magazinul Mengotti; șort din lână & fâș, JW Anderson, 2.710 lei, magazinul Aparterre.

Democratizarea pe care o menționa Vlad Plavicheanu i se pare o oportunitate și Silviei Dumitru, Group Creative Director Oxygen: „Cel mai interesant aspect al acestui proiect este faptul că oferim tuturor cititorilor ELLE posibilitatea de a proba în timp real un garment extraordinar. Și vreau să cred că prin acest proiect deschidem ușa către un nou mod sustenabil și creativ de a proba piese exclusiviste și de a descoperi colecții inovatoare din confortul propriei case. Iar pentru designeri, tehnologia AR oferă o platformă de diseminare a creațiilor în timp real, către milioane de utilizatori.”

Și Alex Dohotaru își imaginează un viitor în care vor exista din ce în ce mai multe piese AR, la care să aibă acces multă lume, și spune că acesta va fi „strâns legat de evoluția tehnologiei vizuale și avansurilor din lumea inteligenței artificiale. Ochelarii AR vor deveni probabil o prezență obișnuită, iar oamenii își vor putea adapta stilul și mediul înconjurător într-un mod din ce în ce mai intuitiv. Pe măsură ce dispozitivele AR vor deveni o prezență obișnuită, exprimarea de sine și personalizarea vor fi esențiale”. Tot el spune că tehnologia va deveni încă mai integrată în viețile noastre, cu AI jucând un rol semnificativ în această evoluție.

Alexandra Olaru atrage atenția asupra utilizării responsabile a tehnologiei, care ne susține azi în fiecare detaliu al vieții noastre, și subliniază că ea are puterea de a „aduce oamenii împreună pe teritorii creative pe care altfel le-ar fi înțeles și accesat mai greu. Și componenta aceasta, alături de educație, stabilește un nou model de colaborare.”

Vlad Plavicheanu, tânărul protagonist al acestui proiect, a avut un detaliu interesant de adăugat la finalul conversației noastre:”„L-am întrebat pe Chat GPT cum își imaginează viitorul și ce rol joacă inovația în perspectiva sa. Mi-a răspuns că inovația va juca un rol important în viitorul nostru, va ajuta la găsirea soluțiilor pentru provocările majore cu care ne confruntăm și la crearea unei lumi mai bune și mai prospere pentru toți. Să sperăm că așa va fi!”

Fotografii: Robi Boscai
Styling: Maurice Munteanu

Modele: Vlad Plavicheanu; Bianca Mazilu (Attitude Models).
Machiaj & coafură: Alex Ifimov.
Asistente styling: Maria E.G. Pais și Irina Bucur.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din video