Stilul Y2K a revenit în forță, pe un val de susținere de pe TikTok, unde adolescenții și tineri sunt de-a dreptul entuziasmați de garderoba anilor 2000.
Material de Ana Gabriela Micu
Stilul Y2K este în totalitate un produs al dezvoltării tehnologice accelerate: internetul asigură dintr-odată accesibilitatea întoarcerii în timp și conversia tendințelor vestimentare. Muzica ascultată de oameni este tot mai diversă, piața vestimentară este înfloritoare, dorința de etalare, de expunere, posibilă prin rețelele de socializare, duc către un stil vestimentar bulversant, aproape haotic. Personalități precum Britney Spears, Christina Aguilera și Paris Hilton, emblematice în acea perioadă, purtau ținute care, pe unele dintre ele, acum câțiva ani le consideram „greșeli vestimentare”. Culorile aprinse, pantalonii cu talie joasă și top-urile care evidențiază și descoperă talia sunt look-uri definitorii ale acestei perioade. Stilul este tineresc, nesofisticat, libertin, în trend cu descătușarea noilor vremuri, de după Războiul Rece.
Ei bine, poate de multe ori ai conștientizat că tot ceea ce se întâmplă azi pe Internet e într-o continuă schimbare, viteza informațiilor fiind din ce în ce mai accelerată, și multe informații din trecut ne sunt reintroduse. În fiecare zi, e posibil să revedem pozele și videoclipurile din trecutul nostru apropiat. Suntem inundați de tendințe, iar influența stilului Y2K asupra adolescenților, a revenit, ca un firesc, datorită dorinței de a experimenta acele vremuri din trecut (cum e și cu estetica, mai clasică și mai rafinată, „old money”). Moda anilor 2000 a devenit un trend mai întâi pe TikTok, unde postările cu hashtag-ul #Y2K au strâns 8.2 miliarde de vizualizări. Clipurile au un aer proaspăt, multe dintre ele se concentrează pe vestimentație și nu pot să spun că nu-mi displace stilul pe care îl propun.
Ele te inspiră uneori în zilele în care preferi să te îmbraci cu ceva mai comod, ieșit din tiparele impuse de societate („femeile ar trebui să fie elegante în orice situație”). După viralizarea acestui trend pe TikTok, treptat, stilul anilor 2000 a reapărut și pe podiumurile marilor case de modă. Nu e de mirare că Blumarine a fost primul brand care a îmbrățișat renașterea acestui stil, dar și brand-urile precum Chanel, Balmain, Dolce & Gabanna au reintrodus elemente din anii 2000. Mai târziu, acest stil a apărut și în vestimentația cotidiană a Bellei Hadid, Rihannei, Dua Lipa și ale lui Hailey Bieber. Iar acum vedem că și Alina Ceușan, Irina Deaconescu, Potecaru Denisa și multi alti influenceri abordează acest stil.
Un alt factor care contează în revenirea stilului Y2K este serialul Euphoria, care a reușit să creeze o estetică mai diferită de celelalte seriale și care a atras privirile fanilor cu vestimentația și stilul tuturor personajelor. Conform unui interviu realizat de Harper’s Baazar, designerul de costume pentru serialul Euphoria, Heidi Bievens spune că: „Folosirea vintage este firească pentru designerii de costume pentru că, dacă te gândești bine, încercăm să construim garderobe oamenilor, nu? (…) Trebuie să găsim piese care au istorie, care nu sunt noi.”. Și cred că acesta este meritul lui Heidi pentru estetica fabuloasă și unică a serialului-a reușit să facă valoros, ceva ce este accesibil.
Cred că ai deja în garderobă blugi și pantaloni evazați, sau măcar un top, sau poate o bandană. Toate piesele acestea le regăsim în stilul Y2K pe care sunt sigură că într-o oarecare măsură îl abordezi, fie că îți place foarte mult, fie că te limitezi la câteva piese extravagante. Alte piese inspirate de acest stil, și prezente în garderoba noastră, sau în vitrinele din magazinele de haine, sunt cele realizate din materiale strălucitoare, geanta baghetă, fustele plisate, treningurile din velur, piesele din denim, fuste și rochii cu pene, dar și cardiganele și agrafele de păr.
Vestimentația anilor 2000 a reușit să reintre în dulapurile tuturor cu versatilitate și îndrăzneală, datorită rețelelor de socializare, care readuc în noi nostalgia vremurilor trecute, cu o frecvență aproape nefirească. E o abundență de stiluri, de mesaje, de îndemnuri cărora trebuie să le facem față. Ce alegem, cât de repede trebuie să ne decidem?
Foto: Instagram