Într-un interviu în exclusivitate acordat revistei ELLE, Ana Maria Bucura, care a lucrat vreme de câțiva ani ca model de fitting pentru casa Chanel, a dezvăluit că România a fost o sursă de inspirație pentru Karl Lagerfeld. Designerul a încetat din viață pe 19 februarie, la vârsta de 85 de ani.
Ana Maria Bucura, model de fitting vreme de trei ani pentru casa Chanel, a dezvăluit în exclusivitate pentru ELLE faptul că România a fost o sursă de inspirație pentru Karl Lagerfeld.
De altfel, designerul era cunoscut pentru cultura sa enciclopedică și pentru faptul că putea absoarbe inspirație de oriunde, mai cu seamă că avea nevoie de ea, pentru a se alimenta cu idei pentru cele peste 14 colecții pe care le realiza anual (lăsând la o parte numeroasele proiecte colaterale). Se estimează că biblioteca sa, spre exemplu, ar depăși numărul de 250 de mii de volume.
Ana Maria Bucura a povestit că, atunci când lucra în atelierele Chanel, era întrebată uneori de marele creator ce se mai întâmplă în țara ei natală, despre care acesta părea să cunoască felurite lucruri. În mod cert România trebuie să îi fi fost cunoscută, dat fiind că Lagerfeld păstra în studio un album mare despre portul popular românesc.
În studio, unde nu erau foarte multe cărți, era un album mare cu România, cu portul românesc. Pentru că toate galoanele pe care le vedeți la sacouri… el se inspira foarte mult din asta. Îmi aduc aminte și acum, un album mare mare cu România, cu portul popular din toate zonele țării.
Galoanele menționate de Ana Maria Bucura sunt acele șireturi sau panglici de mătase, lână, fir de aur sau de argint care se folosesc drept podoabe pentru pălării, haine, chiar și mobilă.
Aceasta nu este singura conexiune între România și faimosul Lagerfeld. Designerul a colaborat pentru o vreme cu Philippe Guilet, designerul care a realizat o colecție inspirată integral de România și lucrată cu artizani români, pe care a prezentat-o la Ambasada Franței din București în 2011. Guilet a mai lucrat și cu Jean Paul Gaultier și Thierry Mugler.
Iar România trebuie să îi fi fost familiară designerului și din colecțiile rivalului său dintotdeauna, Yves Saint Laurent, care și-a și numit inspirația pentru una dintre piesele sale iconice, arătând că ia românească a fost cea pe care a încercat (cu mare succes) să o evoce în colecțiile sale.
Karl Lagerfeld și Yves Saint Laurent se cunoșteau încă din 1954, când au fost amândoi laureați ai concursului care se cheamă azi Woolmark Prize, pe care Lagerfeld l-a câștigat pentru o jachetă, iar Saint Laurent, la categoria rochiilor de seară. Dintre cei doi, Saint Laurent este cel care a cunoscut succesul imediat și care s-a impus ca un creator notabil, în vreme ce Lagerfeld a funcționat vreme de câțiva ani, așa cum îi plăcea să spună, ca un mercenar, lucrând pentru alții fără să își semneze creațiile.
Dar nu e de mirare că România a fost o sursă de inspirație pentru Karl Lagerfeld. Designerul a fost inspirat de numeroase locuri și de porturile lor specifice, de la Brazilia până la Shanghai, dar și de tot soiul de alte lucruri, de la filmele mute la copertele cărților sale preferate, și de la pisica sa, celebra Choupette, la mașinile Rolls Royce.
Foto: Instagram