Fotografii de street style si bloggerii de moda sunt in conflict, chiar in mijlocul Saptamanii Modei!
Orice ai zice despre industria modei, oricat te-ar revolta dictatele si standardele ei si cat ai comenta pe marginea metodelor prin care isi atinge scopurile, un lucru este cat se poate de clar: e o industrie. Si inca una dintre cele mai profitabile ale lumii. In care, asa cum se intampla peste tot unde se face profit, numai unii castiga.
Aceasta inechitate este ilustrata pe deplin de un nou grup format din fotografi, un fel de sindicat ad hoc in care s-au constituit mai multi fotoreporteri specializati in street style si care acopera principalele Saptamani ale modei din lume.
Acestia, conform publicatiei Womens Wear Daily, s-au intalnit de curand, dupa show-ul Max Mara de la Milano, ca sa isi discute situatia si sa gaseasca solutii. Un document obtinut de WWD din partea acestei asociatii arata ca brand-urile, influencerii si bloggerii folosesc deseori imaginile protejate de drepturi de autor pentru a-si respecta responsabilitatile fata de brand-urile care ii platesc ca sa poarte si sa promoveze anumite haine si accesorii la defilari si la evenimente. Grupul de fotografi nu va mai folosi tag-uri si nu ii va mai credita pe acesti influencers, inlocuind sistemul deja clasic de etichetare cu hashtag-ul #NoFreePhotos.'
Declaratia comuna a fotografilor arata ca scopul asociatiei este sa opreasca castigurile disproportionate ale influencer-ilor' si sa atraga atentia asupra faptului ca fotografii nu doar ca nu sunt platiti pentru munca lor, ci ca sunt etichetati ocazional'. Asta in vreme ce ar trebui sa fie remunerati pentru imaginile pe care le realizeaza si care sunt utilizate de influencers ca sa isi respecte obligatiile fata de brand-uri.
De asemenea, noul sindicat al fotografilor ii avertizeaza pe bloggerii si influencerii care folosesc imaginile ca vor fi actionati in justitie daca vor continua sa le posteze fara a le plati sau fara sa aiba vreun drept asupra lor.
Grupul de fotografi detine in total peste trei milioane de followers pe platforma Instagram, si e dispus sa ii foloseasca. Fiecare dintre cei implicati va adauga la profilul de Instagram fraza Imaginile mele nu pot fi utilizate fara consimtamant. Pentru drepturi asupra imaginilor, contactati-ma.'
Primele reactii ale influencer-ilor au aparut deja. Bryan Boy, un blogger de moda urmarit de 637 de mii de oameni doar pe reteaua Instagram, a postat o imagine continand hashtag-ul #NoFreePhotos, insotita de un comentariu la initiativa fotografilor. Desi respecta breasla fotografilor si le apreciaza rolul crucial in industrie, Bryan Boy tine sa sublinieze faptul ca sa crezi ca influencerii sunt platiti enorm ca sa poarte anumite haine e de tot rasul. Fotografii acestia stiu cat de zgarcite sunt brand-urile (si vreau sa spun ZGARCITE)? Au bugete de zeci de mii de dolari de platit pagini de reclama in reviste tiparite, pe care le mai citesc doar cativa oameni, dar in mod cert nu au bani de dat oamenilor din online si nu cred ca acestia ar trebui sa fie remunerati. O multime dintre fetele pe care le stiu NU sunt platite sa poarte hainele. Multe isi cheltuie propriii bani ca sa mearga la probe, imprumuta samples (haine folosite de birourile de presa anume pentru sedinte foto, n.red.) si poarta hainele doar ca sa intre in gratiile brand-urilor. Unele brand-uri le imbraca pentru ca apoi sa le azvarle in randul doi sau trei (la show-uri). Totul gratis! Iar influencerii fac toate aceste lucruri doar ca sa isi dezvolte o relatie (de obicei superficiala) cu brand-urile care sunt foarte multumite sa treaca mai departe, la urmatorul influencer, care are si mai multi followers. De cele mai multe ori, brand-urile lucreaza cu influencerii la proiecte speciale pe canalele proprii sau pe canalele influencer-ilor, proiecte pentru care nu sunt folositi fotografi din afara. Evident ca inteleg nevoia fotografilor de a fi recompensati pentru munca lor. Dar cand le-a cerut vreun influencer drepturi fotografilor pentru imaginile care ii infatiseaza si care sunt vandute apoi revistelor, site-urilor sau brand-urilor? Cum ar fi daca fiecare influencer, editor sau personalitate din moda ar cere sa fie compensat pentru fiecare imagine folosita fara autorizatie? Nu ar rezulta un proces colectiv? Imi place sa cred ca fiecare ar trebui sa castige in acest ecosistem care functioneaza simbiotic. Ganditi-va la asta: o fata ajunge celebra in online pe cont propriu, castiga atentia brand-urilor si incepe sa mearga la Saptamana/luna/circul modei. Apoi fotografii de street style incep sa o pozeze purtand haine imprumutate si fara sa fie remunerata, iar imaginea ei este vanduta catre mai multe canale… unde e ceva in neregula?'.
Postarea lui Bryan Boy a atras aprobarea altor voci din industrie. Vanessa Hong (The Haute Pursuit, 618 mii followers) a scris: Bine spus, Bryan! Cand credeam ca nimeni nu mai spune cum stau de fapt lucrurile, ai servit o lectie. Foarte onest si, daca imi permiti, foarte elocvent.'
Ascia (peste 2 milioane de followers) a tinut sa precizeze ca are o multime de prieteni fotografi si ca le inteleg frustrarile. E greu sa nu fii recompensat pentru munca ta mai ales atunci cand crezi ca influencerii fac bani ori de cate ori ies din casa si ajung in circul numit Saptamana Modei… Dar pot spune ca asta este o exagerare ridicola.'
Oricum ar fi, e cert un lucru. Industria modei foloseste din plin sistemul influencerilor si al fotografilor de street style. Atat de mult incat, ani la rand, imaginile cu participantii la prezentari au devenit mai influente decat imaginile cu modelele din cadrul prezentarilor. Aparitia fenomenului influencerilor a fost cea care a adus o revolutie in felul in care se face moda.
Deseori o casa beneficiaza mai mult din aceste imagini surprinse la usile cladirilor in care au loc show-urile decat din prezentarile propriu zise. Faptul ca atat influencerii, cat si fotografii de street style sunt acolo ca sa isi creasca sansele de a fi remarcati de establishment implica si un acord din partea lor sa fie oarecun folositi – cei care sunt fotografiati in spatiul public nu au, conform legilor celor mai multe tari, drepturi asupra acestor imagini. La fel cum fotografii care isi posteaza public imaginile pe retelele sociale nu pot sa pretinda ca aceste imagini sa nu fie multiplicate de bloggeri si influenceri.
Atata timp cat aceste lucruri nu sunt reglementate si cat fiecare categorie asteapta intelegere de la ceilalti, este evident ca vor exista nemultumiri. Dar, la fel cum fotografii se aduna intr-o asociatie sindicala ca sa isi ceara drepturile (asa cum au obtinut intotdeauna drepturi oamenii muncii din toata lumea), poate ca si influencerii ar putea sa urmeze aceeasi reteta ca sa fie remunerati pentru munca lor.