După o pauză, cred eu, justificată, John Galliano revine pe scenă cu o colecție care îl reprezintă 100%, dar care i-a luat pe mulți prin surprindere. Oare de ce?
Couture Fashion Week, la Paris, a fost un eveniment mai degrabă liniștit decât agitat din punct de vedere vizual. Show-ul Maison Margiela a creat un soi de neliniște, de vâlvă, de agitație, și m-am întrebat de ce?
Lăsând la o parte faptul că mi se pare extrem de obositoare prezența clanului Kardashian, devine un pic îngrijorător să constați că, de la Balenciaga la Margiela și retur, toți le consideră pe aceste cetățene niște repere. Singura problemă este că ele, cetățenele, nici măcar nu identifică reperele pe care acești designeri le aruncă la scenă deschisă, sunt convins – vezi cazul Margiela & tabloul vivant inspirat de opera lui Brassaï și de catacombele pariziene din perioada anilor 1930, sufocate de vicii și prostituție.
Show-ul a debutat magistral în cel mai pur spirit al grotescului de la Grand-Guignol, cu toate elementele relevante pentru o astfel de pastișă amintind de Misterele Parisului, cu personajele sale atât de relevante în epocă – Cucuvaia, Gurista, Învățătorul. Tipul acesta de colcăială estetică, specifică vieții de noapte pariziene, în care accentele pudrate & parfumate în exces, descriind un univers familiar travestiților, prostituatelor și infractorilor, nu reprezintă o noutate pentru John Galliano. Încă din perioada Dior a apelat la aceste artificii – le cunoaște, le stăpânește, aș spune, chiar, că îi aparțin. E zona lui de confort și o desenează impecabil.
Corsetele cu talia exagerată, șoldurile la fel de exagerate, transparențele în zona pubiană, straturile de tul, perucile frizând ridicolul, impecabil realizate, atmosfera dark, ce pare înnăbușită în esențe de paciuli, toate urlă a Galliano.
Am recunoscut siluetele Galliano, la fel de recognoscibile ca cele semnate Giacometti – pentru că Galliano este unul dintre designerii cu o identitate vizuală extrem de puternică, care nu va putea niciodată renunța la ce îi place în favoarea unui curent de moment. Asta a făcut și acum, asta va face întotdeauna. Un show pe care îl recomand chiar și celor care nu sunt pasionați de modă, pentru că este un fel de lecție contemporană de istoria artei.
Foto: Maison Margiela