Fă cunoștință cu Simon Porte Jacquemus, tânărul designer care își povestește cele mai intime trăiri prin colecții care se bucură de o notorietate continuă!
De Karina Niculae
„Numele meu este Simon Porte Jacquemus, iubesc albastrul și albul, dungile, soarele, fructele, viața, poezia, Marsilia și anii ’80.” Astfel se prezintă tânărul designer în fața milioanelor de urmăritori de pe rețelele sociale. Cu siguranță ai auzit de Jacquemus, unul dintre cele mai iubite brand-uri de modă în rândul fashionistelor, ori ai remarcat show-urile puse la cale în unele dintre cele mai inedite locații ale lumii. Dar știi cine este omul din spatele brand-ului care aduce la viață toată magia care înseamnă Jacquemus?
Simon Porte Jacquemus s-a născut în 1990 în sudul Franței. A crescut în mediul rural, în satul Mallemort, într-o familie de fermieri – mama sa era specializată în morcovi, iar tatăl lui în spanac. Deși în weekend vindea legume pe marginea drumului, Simon visa încă de mic la glamour, era fascinat de cinematografia franceza și analiza copii ale revistelor Vogue Italia. Ba chiar, la vârsta de 8 ani a scris o scrisoare designerului Jean Paul Gaultier, în care i-a propus să devină stilistul său, susținând ca ar stârni o publicitate bună.
Jacquemus recunoaște că educația sa la țară i-a insuflat un oarecare sentiment de naivitate, sentiment prezent nu doar în felul lui de a fi, dar și în poveștile din spatele colecțiilor. Potrivit bunicii sale, Liline, de care este atât de apropiat: „Era un copil special, mereu fericit și zâmbitor, dansând sau îmbrăcându-se, mereu cu o obsesie pentru costume. A vrut să facă o mie de lucruri și nu și-a lăsat niciodată mama singură.”
Ambițios, Simon s-a mutat în capitala mondială a modei la doar 19 ani pentru a-și îndeplini visul de a deveni designer. Cu toate acestea, la doar o lună de la începerea facultății, tânărul suferă de pierderea tragică și bruscă a mamei sale într-un accident auto, la doar 42 de ani. Simon a renunțat la studii, luând decizia de a-și crea propriul brand în onoarea mamei sale: „Nu am vrut să pierd timpul”. Denumit Jacquemus după numele de fată al mamei sale, brand-ul servește ca un tribut stilului și spiritului mamei sale, supranumită „lumina vieții lui”.
Nevoit să se susțină financiar, dar și să își poată realiza viziunea când vine vorba de propriul business, Simon se angajează la Comme des Garçons. Acolo, Adrian Joffe, un maestru când vine vorba de a identifica talente în plin proces de dezvoltare, a fost convins de Jacquemus din prima. Joffe mărturisește despre tânărul Simon următoarele: „Am recunoscut imediat o prospețime și o originalitate, dar cel mai important o viziune puternică. Nu am întâlnit niciodată pe cineva atât de hotărât, atât de întemeiat și atât de clar în mintea lui despre ceea ce vrea să facă și ce vrea să obțină.”
Desi Valérie, mama sa, reprezintă cea mai mare inspirație a brand-ului, Simon declară faptul că viziunea lui pornește de cele mai multe ori prin conturarea câtorva imagini a unor figuri feminine:
„Am visat la viața acestor femei. Mi-a dat idei pentru a spune povești și m-a interesat totul: ce mănâncă, dacă merge pe cai sau pe motocicletă. Era întreaga imagine.” Totodata, fiind un real pătimaș al narațiunii si creației, Jacquemus mărturisește că fiecare colecție a sa s-a remarcat prin nota autobiografică, notă care îl distinge de orice altă casă de modă: „Poate fi vorba despre vacanțe, mama mea, ceva trist pe care l-am trăit. Dar este întotdeauna foarte personal. Obișnuiam să-i spun mamei mele: ‘o să-mi scriu autobiografia.’; Și ea își bătea joc de mine: ‘dar dragă, încă nu ai trăit, de opt ani mergi la școală, nu ai făcut nimic.’„
Un lucru este cert, brand-ul Jacquemus este despre abordarea minimalistă a modei pariziene, inspirată de rădăcinile din sudul Franței pe care Simon le celebrează cu fiecare ocazie.
Astăzi, Jacquemus este recunoscut pentru colecțiile sale minimaliste, dar îndrăznețe, show-urile de neegalat din locații precum câmpul de lavandă din Provența, o plajă din Oahu, Hawaii ori munții de sare din sudul Franței. Brand-ul are, totodată, și o prezență puternică în online, prin videoclipurile jucăușe ori imaginile din culise, dar mai ales datorită faptului că Simon se ocupă în totalitate de conținutul online.
Definind femeia Jacquemus ca fiind o persoană naivă, o femeie-copil, Simon o aduce la viață în ipostaze diferite în fiecare colecție: „Este un puzzle pe care îl urmăresc încetul cu încetul prin acea viață.” Colecțiile suprarealiste se bucura de o notorietate continuă, cu piese precum geanta Le Chiquito ori pălăria La Bomba devenind chiar virale: „Știam că se va întâmpla – știam că este viața mea.”, declară Simon. „Dar, în același timp, mai am atât de multe lucruri de spus, atât de multe obsesii și povești! Este începutul pentru mine.”
Foto: Profimedia, Instagram