Sfârcurile au făcut mereu parte din arsenalul de seducție, dar și de controversă, al modei. Citește despre evoluția dezvăluirii lor.
Text de Karina Nicoleta Cseres
În modă, corpul feminin a fost mereu un câmp de luptă, un teritoriu unde s-au proiectat dorințe, frici, idealuri și revolte. Iar în ultimii ani, sânul – în special sfârcul – a revenit în centrul discursului estetic și politic al podiumului. De la sutienele conice prezentate de Miu Miu până la piesele transparente și fără căptușeală semnate de Jean Paul Gaultier, Dior sau Nensi Dojaka, designerii nu mai ocolesc vizibilitatea sfârcului – dimpotrivă, o amplifică.
În anii ’90, Madonna șoca lumea modei purtând celebra rochie Gaultier care îi lăsa sânii complet la vedere, susținuți doar de un ham din piele. Aceasta a fost o apariție care, dincolo de scandal, afirma o idee radicală pentru acea vreme: corpul nu este doar obiectul privirii masculine, ci și subiectul dorinței proprii. Mai târziu, Kim Kardashian a purtat aceeași rochie, dar cu cupe adăugate – un gest care reflectă poate o schimbare subtilă de mentalitate, dar și o tensiune constantă între senzualitate și control.
Astăzi, mișcarea „free the nipple” revine cu forțe proaspete. Miu Miu a lansat recent o serie de sutiene rigide care nu doar că expun sfârcul, ci îl pun în centrul siluetei, ca pe un ornament.
La polul opus, SKIMS a propus un model de sutien care simulează forma sfârcului – o joacă subtilă între confort și sugestie. În zona de lenjerie fin, brand-uri ca Agent Provocateur sau Fleur du Mal oferă piese cu cupa deschisă sau realizate integral din tul transparent – concepute nu pentru a ascunde, ci pentru a celebra.
Această estetică nu este nouă. În secolul al XVIII-lea, Émilie du Châtelet, matematiciană și filosofă, lansa trend-ul aplicării fardului pe sfârcuri pentru a le evidenția. Și chiar dacă astăzi rețelele sociale continuă să cenzureze imaginea sfârcului feminin – uneori chiar în picturi istorice – moda se afirmă ca un spațiu de rezistență și recontextualizare.
Într-un interviu din 2011, Tom Ford afirma că Yves Saint Laurent a fost unul dintre primii care a adus sfârcurile pe catwalk. „A eliberat femeile într-o epocă în care ele își cereau libertatea și a aruncat asta pe podium.” Moștenirea lui se vede astăzi în colecțiile care renunță complet la căptușeală și susțin vizibilitatea sânului ca gest estetic, așa cum se vedea și scandaliza și în colecția de primăvară din 1968, o mostră din care poți vedea chiar aici.
Într-o eră în care feminitatea este mereu renegociată, designerii aleg să nu o acopere, ci să o lase să respire. Iar sânul – acel simbol vechi de maternitate, sexualitate și vulnerabilitate – devine, în mâinile lor, un totem de putere, un manifest al unei mode care nu se teme să arate, să simtă și să spună.
Foto: Profimedia, Instagram