Milano Fashion Week merge înainte, iar ziua de ieri ne-a oferit cele mai bizare accesorii pentru toamna 2018, în forma unor pui de dragoni și a unor clone decapitate. Vezi și alte momente memorabile de pe podiumuri și află care sunt propunerile designerilor.
Gucci a trimis pe podiumuri cele mai neobișnuite accesorii pentru toamna 2018 – dragoni, capete tăiate, coarne și ochi în frunte sau poziționați pe mâini. Dar Alessandro Michele, designerul brandului italian, are câteva justificări pentru avalanșa de ciudățenii cu care și-a accesorizat modelele. Conform comunicatului de presă trimis după show-ul de la Milano, ideea prezentării a pornit de la conceptul de identitate și de la felul în care societatea ne impune tuturor o identitate precisă, fixă. Într-o lume în care se vorbește din ce în ce mai des de asumarea identității pe care o preferi, versus cea impusă din exterior, show-ul lui Michele pentru Gucci a fost un manifest împotriva normelor.
Citând din filosoful Michel Foucault (Provocarea puterii disciplinatoare este să impună unui subiect o identitate precisă (…) iar strategiile de a o reglementa sunt atât de atrăgătoare încât indivizii aleg voluntar să se așeze într-o categorie, aderând la o anumită poziție într-o cultură socială.') și din autoarea D.J. Haraway, a cărei lucrare, Cyborg Manifesto, este inspirația principală a colecției, Michele a ales să prezinte, pentru toamna viitoare, hibrizi, oameni care au trecut dincolo de categorii impuse în favoarea unor identități pe care ei înșiși și le creează. Cyborg-ul Gucci este o creatură paradoxală, care adună în sine natură și cultură, masculin și feminin, normal și extraterestru, suflet și materie', iar identitatea sa se transformă continuu, în deplină libertate și responsabilitate. În noua lume imaginată de Gucci, oricine poate fi tot ceea ce își dorește să fie, să nu se conformeze, să treacă dincolo de categorii.
Dincolo de mesajul filosofic' complicat transmis de casă, Gucci își dorește, însă, să depășească niște limite și îi încurajează și pe cei care consumă produsele brandului să facă la fel – adică să poarte un al treilea ochi în frunte, un mini-dragon în brațe și, eventual, la o ocazie specială, propriul cap, tăiat și clonat, pe post de poșetă. Dacă ultimii ani ne-au învățat ceva, este că totuși moda se mișcă foarte bine în categorii și identități impuse. Sigur, individualitatea primează, dar are mai ales succes și vizibilitate dacă poartă însemnele mai multor culturi, trecute prin filtrul brandului și vândute la prețuri piperate. Baticuri rusești înnodate sub bărbie, costume amintind de cele populare din felurite părți ale lumii, tweed și tartan, pijamale din mătase chinezească și o abundență de logo-uri Gucci.
La Moschino, brandul care ne provoacă sezon de sezon la zâmbete nostalgice și la extravaganțe vestimentare, tema diferenței a continuat – de data aceasta cu o teorie a conspirației. Aici, Jeremy Scott și-a imaginat o lume în care J.F. Kennedy ar fi declarat că extratereștrii există și că însăși Jackie ar fi făcut parte dintre ei, ajungând să îi cauzeze, în cele din urmă, moartea. E o poveste simpatică și bizară, care poate să prindă într-o lume în care oamenii sunt mai dispuși ca oricând să asculte și să creadă fake news. Dar hainele au fost mult mai cuminți de atât. Taioare în culori primare și rochii de gală strălucitoare, însoțite de accesorii drăguțe venite parcă direct din anii 60: mici poșete colorate, pălăriuțe burgheze și mănuși lucioase, care completau ținute într-o singură culoare, purtate de femei vopsite din cap până în picioare în nuanțe acide.
La Brunello Cucinelli, în schimb, cum era de așteptat, tonul a fost dulce și trendul principal a fost confortul, chiar dacă unul luxos – durează zile întregi ca piesele să fie realizate manual, iar tricotajele, pantalonii din catifea reiată și paietele împrăștiate pe cardigane au un aer întotdeauna purtabil. Identitatea femeii care poartă hainele brandului (sau propunerile de accesorii pentru toamna 2018) nu ține de haine. Ei îi este suficient ca acestea să fie cât mai neutre – lucruri care devin o a doua natură, la care nu trebuie să te gândești, dar care sunt mereu adecvate.
Foto: PR, Imaxtree, Instagram