Ieri a fost momentul mult așteptat! Noul director de creație Valentino, Alessandro Michele, a prezentat prima sa colecție Haute-Couture pentru primăvara-vară 2025.
Debutul lui Alessandro Michele la Valentino a fost cel mai așteptat moment al Săptămânii Modei de Haute-Couture de la Paris. Fostul designer Gucci a căutat adânc în arhivele noii sale case și a găsit acolo extravaganță și bucurie.
Părerile despre Alessandro Michele diferă. Unii îl iubesc pentru opulența sa și poveștile fantastice pe care le spune prin modă. Alții văd ȋn schițele sale doar rochii supraîncărcate și costume de epocă.
Michele a fost prezentat ca noul director de creație al casei de lux italiene la sfârșitul lunii martie al anului trecut, iar debutul său a fost probabil cel mai așteptat show al sezonului. „Domnul Valentino este cumva mereu cu mine”, a explicat Alessandro Michele în podcastul „The Business of Fashion” cu câteva zile înainte de show-ul de la Paris. El a mărturisit că s-a orientat ȋncă din prima sa zi de lucru la Valentino către arhivele designer-ului de modă și fondatorului companiei, Valentino Garavani (acum 92 de ani). „Nu îmi pasă să fiu amintit, îmi pasă să fiu în viață acum”, a spus la un moment dat Garavani. Acum, când casa renaște, moștenirea sa este mai vie ca oricând.
Michele a respectat pentru această colecție specificul Valentino, dar i-a conferit și un suflu nou și nonconformist, tipic lui. Astfel, Michele a creat o lume de vis plină de haine opulente, glugi decorate și dramă barocă. Pelerine lungi, broderii opulente, siluete dramatice, toate acestea cu semnătura inconfundabilă a lui Michele au fost prezente și am putea spune că s-a jucat cu istoria bogată a casei Valentino, conducând-o simultan într-o nouă eră.
„Lista este la originea culturii. Face parte din istoria artei și a literaturii. Și ce ȋși dorește cultura? Să facă infinitul de înțeles. Vrea să creeze ordine, nu întotdeauna, dar adesea. Și cum facem ca ființe umane, față infinitului? Cum putem să înțelegem ce este de neînțeles? Prin liste, cataloage, colecții din muzee, enciclopedii și dicționare. Lista nu distruge cultura, ea o creează.”, a spus Umberto Eco.
Alessandro Michele s-a inspirat din aceste vorbe pentru colecția ‘Vertigineux’. „Aceste gânduri mi-au ținut companie în timpul pregătirii primei mele colecții Haute-Couture. Și m-au împins să-mi imaginez fiecare rochie unică, finită și irepetabilă, ca un catalog neîntrerupt și potențial infinit de cuvinte: o listă negramaticală care ia naștere prin acumulare și juxtapunere. Patruzeci și opt de rochii: patruzeci și opt de liste. În fiecare listă coexistă atât elemente materiale, cât și imateriale: proporții măsurabile, fire emoționale, referințe picturale, note, biografii, țesături cinematografice, geometrii cromatice, cusături filozofice, semne muzicale, broderii lingvistice, fragmente botanice, arhetipuri vizuale, țesături istorice, intarsii narative, noduri relaționale etc.
De parcă fiecare rochie ar evoca, prin asociere, o pluralitate de lumi interconectate: o stratificare febrilă și neîncetată a referințelor care fac ca unicitatea sa să explodeze. Calvino ar numi o astfel de listă ‘un zodiac al fantomelor’: o poetică a lui etcetera în care fiecare fir, fiecare cusătură, fiecare urmă de culoare se transfigurează într-o multitudine de cuvinte care transcend limitele vizibilului. O constelație de viziuni care tremură și se dizolvă în vârtejul enumerarii. Fiecare rochie nu este doar un obiect, este mai degrabă nodul unei plase de semnificații: o cartografie vie care păstrează urme ale amintirilor vizuale și simbolice. Este o arhivă narativă ȋn care combinațiile improbabile găsesc armonie, care amintește de epoci, de culturi și ecouri încrucișate a unor povești trecute care rezonează cu prezentul. Este o listă care se desfășoară într-o explozie de combinații, amintiri, ecouri până la limita graiului. Este călătoria în vertijul unei multiplicităţi neterminate.”
Foto: PR, Profimedia