Imbracat in negru, ca de obicei, cu un sort si un cutit de bucatarie pe post de accesorii, Dorin Stefan ne-a aratat in ce cheie ar trebui sa ii citim Cartea de Bucate D'Arhitectura.
Se ia singurul arhitect din Romania care a inteles conceptul de personal branding, se adauga surse de inspiratie precum filmul The Belly of an Architect, regizat de Peter Greenway, un must see, cum zice francezul si se asezoneaza cu alte repere istorice in cartea de arhitectura, precum Content, al lui Rem Koolhaas.
Se adauga grafica creata de Corina Duma, dupa gust, si peste mai bine de un an de tinut la cuptor, la foc mic, iese cartea de arhitectura, ganduri si concepte semnata Dorin Stefan, Carte de bucate d’arhitectura. O anticarte de retete, dupa spusele arhitectului.
In fapt, cea mai creativa monografie de pana acum, gandita chiar de arhitectul cu pricina si care nu face rabat de la niciun condiment: retete de bucate adevarate din cartea bunicii, lucrari de arhitectura realizate de-a lungul timpului sau caracterizari directe si indirecte ale personajului Dorin Stefan – scrise de studentii lui, colaboratori, membri ai echipei DSBA, arhitecti care i-au fost profesori si alti arhitecti.
Unele dintre cele mai pretioase pagini sunt chiar paginile de jurnal, mici tratate de gandire si chiar marturisiri, simpatice pentru cei care il cunosc si poate chiar mai interesante pentru cei care nu au avut vreodata contact cu o carte de arhitectura. In rest, multe imagini de arhitectura insirate intr-o logica pe care va lasam sa o descoperiti dupa lectura.
Iar daca Koolhaas si-a permis sa includa o reclama de coperta pe spatele cartii sale Content, precum si o coperta fata cu un George Bush cu crucifix in mana si cartofi prajiti de la McDonald’s pe post de palarie, Dorin Stefan a ales ca imagine pentru coperta 1 o… varza. Pentru ca totul este varza. De aceea a mers si mai departe in ilustrarea conceptului, si a propus un meniu de eveniment cum altfel decat din… varza. Varza calita, varza salata, varza alba si rosie, varza. Iar instalatia pregatita la Muzeul de Arta Contemporana cu acest prilej a cuprins si o serie de manechine cu rochii bogate in broderii, manechine care arborau in loc de cap o – ati ghicit! – varza.
Daca din aceasta putem deduce ca Dorin Stefan nu se ia la fel de in serios precum alti colegi de breasla, din carte vom reusi sa intelegem mai bine arhitectura sa, dar si arhitectura in general, profani sau initiati deopotriva.
Veti savura cu siguranta umorul, dar si profunzimea cu care arhitectul a abordat fiecare tema, si veti afla mai multe despre arhitectura din Romania. Fara prea multe ifose si fara exprimare ermetica. O lectura interesanta si memorabila, asa, ca Dorin Stefan.
Text: Maria Ionescu
Foto: Cosmin Popescu