ELLE: Ce inseamna conceptul Anda Roman – creator de ambianta?
Anda Roman: „Anda Roman, creator de ambianta inseamna, inainte de toate, un spatiu al ideilor, un spatiu viu, care surprinde si inspira, folosind obiectele si relationarea lor cu spatiul, ca instrumente de comunicare, inseamna o experienta in lumea designului de interior, designului de obiect. Propunem o colectie bazata pe eclectism, care mixeaza antichitati cu obiecte de design contemporan, piese clasice cu piese industriale, mult in, lemn brut nefinisat, metal, umor si miros de ambra. Platformele de exprimare sunt concept-store-ul „Atelier Anda Roman din Bucuresti (urmeaza un magazin online curand), studioul de design interior si biroul de arhitectura.
ELLE: Cu ce vine nou pe piata autohtona de design?
A.R.: Cred ca elementul de noutate rezida in viziune. Credem in cautarea si gasirea frumusetii in imperfectiune, credem in slow living, in autenticitate, celebram factorul uman in defavoarea masinilor si obiectelor facute in serie, credem in obiectele care rezoneaza cu creatorul lor, dar si cu consumatorul final, este vorba mai degraba de o setare mentala intuitiva decat de un demers rigid de aplicare a unor reguli de stil. De la inceput, mi-am propus sa sabotez societatea consumerismului compulsiv, bazat pe un marketing stralucitor si agresiv. Vreau sa cred ca am participat la initierea si incurajarea unui nou tip de consumerism, un consumerism asumat, responsabil, constient, unde cel mai important este factorul uman, manualitatea, energia extraordinara pe care o conserva obiectele bine facute si spatiile create cu dragoste si pasiune, care povestesc ceva despre cel care le locuieste
ELLE: Cum ti-a venit ideea deschiderii unei afaceri cu decoratiuni? (Stiu ca initial te-ai pregatit pentru o cariera in domeniul dreptului.)
A.R.: „Atelier Anda Roman s-a nascut din nevoie. A fost un gest de revolta, de rezistenta, impotriva unui sistem care tindea sa ne standardizeze, sa ne uniformizeze, si asta pe bani multi. A fost un gest de salvare de la o inregimentare estetica a sistemului care functiona bine si functioneaza inca si astazi, un gest de salvare si afirmare a propriei identitati si a unui set de valori in care cred. In mijlocul lor s-a aflat intotdeauna factorul uman, unicitatea care vine cu asta, povestile care pot fi citite intr-un obiect. Aceste obiecte sunt mult mai mult decat obiecte de design. Contin zilele si noptile nedormite ale artistului-creator, o parte din energia lui vitala, din contactul lui cu o lume nevazuta, inaccesibila tuturor, cuprinde timpul lui, o parte din viata lui.
ELLE: Care sunt provocarile cu care te confrunti ca designer de interior in Romania?
A.R.: Marea provocare este apetenta pentru luxul stralucitor, ostentativ, strident, folosit ca marker social, pentru consumul de brand, de importare a show-room-urilor. Ma doare sufletul sa vad ce ravagii au facut anii de comunism, sa vad cum multi dintre noi isi gasesc repere estetice intr-un mix nefericit, menit sa strige tot „luxul care ne-a lipsit atata amar de ani. E un fenomen pe care il inteleg psihologic vorbind si, de aceea, noi suntem aici sa oferim o alternativa. Aceea a unui lux retinut, bazat pe calitate, pe subtilitate, un lux care nu se ia pe sine foarte in serios. Alternativa unor interioare care se construiesc in timp, care cresc odata cu locuitorii lor, a unor interioare traite, care poarta puternic amprenta oamenilor care locuiesc in ele, interioare in care un obiect vechi, recuperat, salbatic primeste sansa de a intra in dialog cu un obiect de design contemporan, avangardist. Si nu exista teama ca nu „se asorteaza, ca nu sunt din aceeasi poveste, pentru ca cel care locuieste acolo isi spune propria lui poveste folosind tocmai acest dialog. Si este o poveste unica, asa cum este si combinatia aceea, asa cum este si interiorul acela .
ELLE: Care sunt sursele tale de inspiratie?
A.R.: Sursele mele de inspiratie vin din toate directiile. Cand esti deschis, gasesti inspiratie in orice. Sunt foarte multi artisti pe care-i admir si care ma inspira. Nici nu pot sa descriu senzatia pe care o am cand vad fotografii poetice, tablouri, filme, scenografii de spectacole, care ma ating intr-un anume fel. Au aceasta calitate de a ma absorbi total. Aproape ca nu mai sunt prezenta aici, sunt toata acolo. Nici nu stiu daca e bine sau e rau. Este o zona din mine care absoarbe tot ce ma incita din punct de vedere estetic, vizual, artistic. Senzatiile se amesteca toate intre ele, apoi cu toate amintirile si experientele mele si poate, pe undeva, ale familiei mele. Asta e zona din care imi vine inspiratia.
ELLE: Cine sunt clientii tai? S-ar putea creiona un portret-robot al celor care trec pragul Atelierului Anda Roman?
A.R.: Clientii nostri sunt acei consumatori responsabili, asumati, de care iti povesteam. Stiu exact de ce vin la noi. Este un proces care porneste intotdeauna de la nevoia lor, nu de la un impuls de moment sau de la noi. Sunt oameni pentru care designul este parte importanta din viata lor, este o forma de exprimare, oameni informati, care calatoresc, citesc, care rezoneaza cu noi si cu valorile noastre.
ELLE: Care sunt furnizorii?
A.R.: Portofoliul de furnizori este unul foarte variat. Lucram atat cu brand-uri consacrate, in ale caror produse si calitate credem, cat si cu nume necunoscute, pe care le-am descoperit in cautarile mele neincetate, si cu mestesugari si artizani locali. Apoi sunt si obiectele al caror design este semnat de mine, care imi sunt foarte dragi, pentru ca o parte din mine este acolo.
Ce este important nu este brand-ul, ci creatiile pe care le ofera si daca rezonam cu ele sau nu. Luxul, pana la urma, nu este doar o calitate care se traduce prin ceva material, tine de o anumita stare de spirit. Eu nu cred in luxul scrasnit, fortat, importat. Cred ca luxul adevarat vine cu o anumita relaxare si cu o anume naturalete. Relaxarea ca esti in deplin acord cu tine insuti, ca te simti bine in pielea ta. Desigur, trebuie sa stii care e pielea ta, aici intervine provocarea.
ELLE: Avand in vedere ca printre proiectele care poarta semnatura ta se numara amenajari de vitrine, locuinte particulare, dar si conceperea decorului de la evenimentul ELLE Style Awards, care a fost proiectul cel mai solicitant din cariera ta de designer de interior?
A.R.: In primul rand, iti marturisesc ca e o placere sa colaborez cu revista ELLE. Intotdeauna am rezonat cu voi si m-am simtit pe deplin exprimata in revista voastra. Pentru mine a insemnat enorm ca ati facut posibila comunicarea mea cu publicul vostru si ati facut-o cu multa dragoste si respect. Revenind la intrebarea ta, dificultatea pentru mine intervine acolo unde simt ca nu exista suficienta incredere in mine. Sunt foarte sensibila si, daca simt ca nu ai incredere totala in mine, in faptul ca-mi voi dedica zile si nopti ca sa gasesc formula cea mai reusita pentru proiectul respectiv, ma blochez. Ma inhib la cel mai mic semn de neincredere. Asta e solicitant pentru mine. Sa-mi depasesc acest blocaj, sa te conving ca poti avea incredere. Mi se intampla cateodata ca eu sa cred ca am gasit solutia extraordinara si cel cu care vorbesc sa nu inteleaga caracterul extraordinar, ba dimpotriva, sa i se pare chiar urat. Atunci am nevoie de toate resursele si rabdarea ca sa nu o iau personal.
ELLE: Cum functioneaza relatia dintre tine si clientii tai? Le propui un concept si au incredere totala in alegerile tale? Sau va consultati pe tot parcursul proiectului? Ti s-a intamplat vreodata sa simti ca trebuie sa treci peste gustul personal ca sa rezonezi cu cel al clientilor?
A.R.: Se intampla diferit, de la caz la caz. In majoritatea cazurilor este un dialog, care porneste intotdeauna de la nevoile lor, ale clientilor. Ideea este sa gasim o solutie originala, creativa si coerenta la o tema data. Daca cineva va dori o casa cu un pronuntat aer masculin, ar fi absurd sa-i propunem trandafiri roz pe pereti, nu? De aceea, mi se pare foarte util sa avem intalniri in care sa intelegem exact ce vrea clientul. Cu cat aflam mai multe despre ce-i place si ce nu, despre ce asteapta de la proiect, cu atat mai bine. Se intampla sa trebuiasca sa facem compromisuri, din cand in cand. Si, evident, nu sunt momentele mele preferate.
ELLE: Ce asteapta clientii romani de la un creator de ambianta? Exista la noi cultura designerului de interior?
A.R.: Depinde foarte mult cu cine vorbesti si in ce faza se afla proiectul. Daca este o casa inca in constructie, atunci se asteapta la supraveghere de santier, la gasirea tuturor solutiilor legate de finisaje, de accesorii si de solutii personalizate, adaptate spatiului respectiv. Daca este o casa la cheie, se asteapta sa propunem o schema de mobilare, de iluminare (punctata intotdeauna cu lumini de accent), accesorii si detalii care dau o nota personala spatiului, propuneri de draperii, perdele sau storuri, perne, oglinzi si opere de arta, daca e cazul. (Cred ca asta ar trebui sa fie un demers intim, insa, daca e nevoie, ne consiliem clientii si in achizitionarea operelor de arta.) Nu cred ca exista cultura designului de interior. Este ceva relativ nou. Constat insa ca tot mai multa lume este deschisa.
ELLE: Cum arata o zi obisnuita din viata ta?
A.R.: O zi obisnuita incepe la sase dimineata. Duc copiii la scoala, mai particip din cand in cand la o activitate sau alta la scoala, apoi ma intorc spre casa. In drum ma opresc sa-mi cumpar seminte si fructe uscate bio. De aici, fiecare zi este altfel. As putea avea o sedinta foto sau o intalnire, as putea vedea o casa, sau pur si simplu as putea avea foarte multe de facut, m-as simti foarte presata si nu as mai face nimic din ce aveam in agenda. Uneori sunt la atelier, alteori nu, depinde. Coordonatele fixe mi le stabilesc doar copiii. Dusul si adusul de la scoala, masa de seara impreuna raman puncte comune tuturor zilelor. In rest, totul fluctueaza.
ELLE: Exista un fel de top „5 piese must-have intr-un decor (asa cum exista intr-o garderoba)?
A.R.: Must have-ul intr-un decor ar trebui sa fie conceptul. Daca nu exista un concept care sa stea la baza unui proiect, se vede imediat. Nu va fi un spatiu unitar, coerent. Alt must-have este stabilirea unei game cromatice. Culorile induc anumite raspunsuri, au un puternic impact emotional asupra noastra. Cand folosim culorile, ar trebui sa o facem in functie de efectele pe care vrem sa le obtinem. Iar cand stabilim schema de mobilare, stabilim un punct focal al incaperii. Va fi centrul de atentie al spatiului respectiv. Este important, pentru ca, daca nu suntem atenti la aceste detalii, se prea poate sa ne trezim cu doua sau mai multe centre de atentie, care intra in concurenta unele cu altele. Asta se traduce intr-un spatiu „aglomerat, in care atentia este cucerita simultan de mai multe puncte din spatiul respectiv. Pot exista puncte focale secundare, dar asta este deja o discutie prea lunga. Este important sa intelegem ca si spatiul gol are importanta si greutatea lui. In stabilirea compozitiei unei imagini, lucram cu volume, dar si cu non-volume. Cu spatiul negativ, cu golul.
Daca simti ca nu ai suficiente cunostinte teoretice, sau pur si simplu simti ca nu poti sa te descurci singura, treci la ultimul must-have: un decorator de interior. Totusi, ultimul must-have ramane optional. De fapt, poate fi o mare placere sa-ti amenajezi propria casa. Da-ti timp, nu te presa si bucura-te de fiecare pas pe care il faci, nu lua decat obiecte care iti sunt utile si care-ti plac la nebunie!
Crina Alexe