Ce ne determina sa alegem un anumit parfum? Aroma imbatatoare, amintirile pe care le evoca sau efectul pe care il are asupra sexului opus? Lavinia Gogu investigheaza.
OK, recunosc, sint intr-o relatie de lunga durata, dar cu toate astea, nu ma pot multumi doar cu el… Am descoperit Pure Poison de la Dior, adica parfumul care simt ca-mi imbraca fiecare particica a sufletului, cindva pe la finalul liceului. Si am fost destul de fidela, in afara de acea despartire de o vara cauzata de The One de la Dolce&Gabbana, o aventura ilicita cu Guilty de la Gucci si citeva week-end-uri petrecute in compania unor arome pe care le-am primit cadou. Dar in timp, parca Pure Poison si cu mine am devenit mai mult prieteni decit iubiti, ca doi camarazi care se simt confortabil impreuna, dar nu sint nici pe departe suflete-pereche. Imi doresc sa descopar un parfum nou, care sa atraga si care sa ma atraga.
Dar ce anume ne convinge sa optam pentru un parfum anume si nu pentru altul? Pentru ca ne aminteste de o gradina cu flori, de copilarie sau de o persoana pe care am iubit-o cindva. Sau pentru ca ne imaginam ca aroma sa va determina toti barbatii care ne ies in cale sa se indragosteasca nebuneste. Fireste, de noi. Sau macar de esenta care ne invaluie cu un voal discret de organza. Insa, cind vine vorba despre parfumuri, nu exista o reteta universal valabila.
Si ca sa te convingi de asta nu trebuie decit sa citesti parerile radicale de pe forumurile oricarei parfumerii online. Aroma care poate arunca pe cineva in bratele extazului este in mod garantat o agonie pentru o alta persoana. Exact asa cum unii devoreaza cu placere fumul de trabuc, pe cind pentru altii este un chin sa-l suporte, este de necontestat faptul ca experimentam aroma parfumurilor intr-un mod diferit.
Teoria care sta la baza preferintei noastre pentru anumite arome este ca le asociem cu momente pozitive sau negative din viata noastra, din moment ce regiunea creierului care proceseaza mirosurile este foarte apropiata de cea care stocheaza amintiri. Asa se explica faptul ca unora le place aroma de iarba proaspat cosita pentru ca le aminteste de vacantele petrecute la bunici, pe cind altora le repugna, pentru ca le aminteste de cit de mult detesta sa-si tunda peluza.
Un studiu publicat in jurnalul Public Library of Science Computational Biology de neurobiologul Rafi Haddad de la Institutul Weizmann din Israel a aratat ca, atunci cind un nas electronic a gradat aromele pe o scara de la placut la neplacut, rezultatele au fost foarte asemanatoare cu preferintele subiectilor israeliti si etiopieni. Interesant este ca aromele care au fost desemnate cele mai ademenitoare sint esentele care se folosesc de obicei in notele de virf ale parfumurilor, adica grapefruit, bergamota, portocala, lamiie, frezie si mimoza. Iar multe arome considerate de subiectii studiului ca fiind neplacute constituie baza parfumurilor, precum moscul si patchouli.
Insa, indiferent de preferinte, oare parfumurile chiar te pot ajuta in jocul seductiei? Biologia ne spune ca efectul afrodisiac al parfumurilor este un mit, iar aroma florilor poate atrage cel mult niste albine, iar pe noi poate doar sa ne relaxeze sau sa ne ofere o stare tonica, tot datorita unor asocieri neuronale. Ca toate mamiferele, si noi, oamenii, sintem stimulati sexual de niste mirosuri care n-au nici cea mai mica legatura cu gradinile inflorite, prajiturile dulci ale bunicii si nici macar cu iarba proaspat cosita. Mai exact, atunci cind ne simtim atrasi de cineva producem feromoni pe care ii eliberam prin piele si prin glandele sudoripare. Este metoda noastra de a comunica olfactiv cu sexul opus, exact in acelasi mod in care spunem ca putem mirosi frica.
Replica produsa in laborator a feromonilor naturali nu are un suport stiintific care sa-i demonstreze eficienta, de aceea multi parfumieri sint sceptici cind vine vorba de folosirea lor in formulele magice ale esentelor. „Din nefericire, nu sint convins ca parfumurile pot avea cu adevarat un efect afrodisiac, dar ceea ce pot spune cu certitudine este ca o femeie care poarta un parfum este mult mai seducatoare decit una care nu poarta', mi-a spus via e-mail Romano Ricci, fondatorul brand-ului de parfumerie de nisa Juliette Has a Gun.
Totusi, un studiu realizat la San Francisco State University si publicat in jurnalul Physiology and Behavior a relevat faptul ca feromonii artificiali sporesc gradul de atractivitate. Timp de 14 saptamini, 19 femei au purtat un parfum ce continea feromoni, iar 17 femei au folosit un parfum netratat. In aceasta perioada s-a constatat ca femeile care au purtat parfumul cu feromoni au fost mult mai curtate decit celelalte. Iar un alt studiu realizat de ABC News, numit „20/20, a plasat doua surori gemene in cadrul unei sesiuni de speed dating cu zece barbati, doar una dintre ele fiind parfumata cu o doza de feromoni. Studiul a aratat ca noua dintre cei zece barbati au dorit sa mai iasa la o intilnire cu geamana parfumata cu feromoni, fata de sora ei care a convins doar cinci dintre ei.
Deci ambele studii au concluzionat ca hormonii artificiali ar avea o oarecare pondere in chimia cu sexul opus. Dar daca este adevarat ca mirosul ajuta sa ne depistam in mod natural partenerii compatibili, inseamna ca, daca am cuceri un barbat prin astfel de metode neortodoxe, ulterior ar trebui sa ne parfumam cu feromoni tot timpul, ca sa raminem in gratiile lui. „Pentru a clarifica problema… nu cred ca exista parfumuri afrodisiace, ci persoane atragatoare. Seductia este o consecinta a existentei; inseamna sa fii iubit pentru cine esti si nu pentru ca devii altcineva', mi-a scris Serge Lutens, fondatorul casei de parfumerie de nisa cu acelasi nume.
Studiile mentionate au fost contestate de multi cercetatori, sub pretextul ca persoanele care au avut rezultate palpabile cu parfumurile cu feromoni stiau ca poarta ceva in plus, iar acest lucru le-a ajutat sa se simta irezistibile. Iar daca aceasta teorie ar fi corecta, inseamna ca tot increderea in sine este cel mai puternic afrodisiac.
Dar aceasta incredere in sine despre care se vorbeste in toate cartile de self help are o sursa mult mai profunda decit ingredientele unui parfum – este vorba despre imaginea de sine. Adica modul in care ne percepem chipul, silueta, personalitatea si sufletul. Si cum alegem o aroma in functie de cine sintem sau cine am dori sa fim? Aici campaniile marilor case de moda joaca un rol crucial. Cine nu-si doreste sa fie Keira, gonind pe o motocicleta prin Paris intr-un outfit nude, sau Kate, in spatele unui taxi, visind la noaptea de amor torida care tocmai s-a incheiat? Sau Charlize, defilind ca o zeita intr-o rochie aurie, in sala oglinzilor de la Versailles? Cind dam cu ochii de aceste proiectii aspirationale, inima ne-o ia la goana si tot ce ne dorim este sa purtam acel parfum. Iar preferinta pentru o campanie sau chiar pentru un brand ne dezvaluie chiar si noua insine cine sintem. Si cine am vrea sa fim. Insa, de multe ori, pierdem din vedere chiar aspectul initial – si anume parfumul. „Multe femei care cumpara parfumuri de la un brand de fashion acorda prea putina atentie aromei. Desigur, trebuie sa le placa, dar brand-ul le influenteaza judecata', a declarat expertul in parfumerie Roja Dove pentru ELLE UK.
Marc Chaya, presedintele Maison Francis Kurkdjian, considera ca nu sintem influentate de campanii atunci cind ne alegem parfumul. „Spre deosebire de moda, parfumurile sint conectate la emotiile si la sentimentele noastre. Campaniile pot spori celebritatea brand-ului si te pot incuraja sa-l incerci, insa odata ce porti un parfum stii daca ti se potriveste sau nu. Oricum, esenta si talentul parfumierului sint cele care te conving sa alegi acelasi parfum in fiecare zi', spune Marc. Iar o intimplare recenta m-a facut sa-i dau dreptate intru totul.
„Parfumul este o poveste. Nu se spune «parfumul unui roman» sau «parfumul unui film»? Pentru mine nu este neaparat vorba de aroma, ci despre ce simti prin intermediul ei. Iar eu ma simt nu ca un parfumier, ci mai degraba ca cineva care-si scrie povestile in parfum. Unele persoane se regasesc in ele, pentru ca le mingiie sufletul, spune parfumierul Serge Lutens.
De curind am fost la o intilnire cu reprezentantii Casei Serge Lutens si am testat parfumurile, in timp ce ascultam fascinata povestea fiecaruia. Le adulmecam pe piele si le simteam cum se transforma in contact cu mine. Dar cind am incercat Fleurs DOranger, parca timpul s-a oprit in loc si nu ma mai puteam concentra nici la vorbele consultantului, nici la comentariile colegelor si nici la celelalte parfumuri care-mi impinzeau fiecare alt centimetru de piele disponibila. Am simtit ca, in contact cu epiderma mea, parca devenea mai stralucitor si mai efervescent. Si mi l-am imaginat insotindu-ma atit la interviuri, cit si la petreceri. L-am vizualizat alaturi de mine in diminetile grabite si in noptile lungi de vara. Am simtit ca stie cum sa ma faca fericita si sa-mi aline tristetile. Si mi-am dat seama ca atunci cind, dupa indelungi cautari, iti gasesti in sfirsit parfumul este ca si cum ti-ai gasi sufletul-pereche. Pur si simplu stii.
Foto: Guliver