Avem o tara bogata. Si nu ma refer la Rosia Montana sau la PIB (!), ci la abundenta de plante cu efect tamaduitor si antiaging care infloresc pe plaiurile noastre, cateodata fara sa le cultive nimeni. La specialistii ale caror nume ne fac sa ne simtim mandri de origini. Si la industria de cosmetice romaneasca ce ne ofera un raport calitate/pret imbatabil.
Ghici ce? Nu le vezi pe panouri stradale uriase, nu te agaseaza cu ferestre pop-up cand ti-e lumea mai draga, nu sunt impodobite cu cristale Swarovski si probabil ca nu le vor avea ca imagine foarte curand pe Giselle, Kate sau Lara Stone. Cu alte cuvinte, nu iti iau ochii prin stralucire si nu iti sucesc mintile cu promisiuni, cu toate ca, pe parcursul cercetarii pentru acest articol, am citit pe blog-uri si forumuri povesti care m-au emotionat mai mult decat unele reclame cu bugete fabuloase.
E vorba despre brand-urile cosmetice romanesti, care, neavand capital de promovare suficient de consistent cat sa concureze cu gigantii mondiali, nu epateaza decat prin calitate, asta daca desigilezi ambalajul, de multe ori prea familiar, cu o minte deschisa si daca indraznesti cateodata sa platesti mai putin pentru frumusete.
Din fericire, am noroc de un ten care stie sa culeaga beneficii din aproape orice crema, iar job-ul de beauty editor imi ofera oportunitatea de a incerca cele mai performante produse si cele mai noi formule din industria cosmetica. Cu toate ca am multe optiuni pe masuta mea de toaleta, momentan am ales sa testez o crema de noapte Elmiplant. Inainte, cand auzeam unele vedete autohtone ca se declarau fanele unor produse pe care eu le asociam cu copilaria, le priveam cu scepticism si cu suspiciunea ca ar avea contracte de publicitate.
Insa de cativa ani am redescoperit farmecul produselor de ingrijire autohtone, iar declicul s-a produs dupa ce am cunoscut o fosta insotitoare de zbor care arata la 50 de ani ca la 35. Ea mi-a marturisit ca toata viata a fost loiala cremei Apidermin, desi calatorea mult si ar fi avut posibilitatea sa se „reprofileze. Si poate n-ar trebui sa fiu surprinsa de acest fapt cand stiu ca fata cu cel mai stralucitor ten din grupul meu de prietene se demachiaza cu lapte Doina (si da, am vazut-o cu ochii mei). Sau ca o alta prietena, care era fidela celebrei Creme de la Mer, a descoperit efecte similare intr-un produs Deuteria, adaptat tipului sau de ten.
In plus, odata am avut ghinionul sa am in fata mea, la farmacie, o coada de turisti spanioli hotarati sa cumpere produse Gerovital. In acel moment mi-am dorit sa fi vazut si prof. dr. Ana Aslan ca descoperirile sale in domeniul antiaging se pastreaza in formulele originale si inca ii ajuta pe oameni sa lupte cu efectele imbatranirii. Bineinteles, reputatul doctor a cunoscut succesul si din timpul vietii, deoarece personalitati precum Marlene Dietrich, Salvador Dalí sau J.F. Kennedy au urmat tratamente cu Gerovital.
Dar ma intreb cat de cunoscuta ar fi fost Ana Aslan daca ar fi profesat intr-o tara cu mai multa forta financiara, precum Statele Unite, sa zicem. Probabil ar fi fost la fel de celebra precum colegul sau de studii si de an, Mario Badescu, care si-a urmat destinul peste Ocean. Imi amintesc cat de lezata m-am simtit in sufletul meu nationalist cand am fost corectata: „Mario Badescu se scrie fara diacritice… e o politica de brand'. Dar m-am consolat cu gandul ca si Eugen Ionescu a devenit Ionesco, multumita recunoasterii internationale.
Anastasia Soare, o alta romanca ce a cunoscut faima in tara tuturor posibilitatilor, mi-a povestit la un moment dat ca produsele brand-ului ce ii poarta numele sunt elaborate si testate in Statele Unite, dar acestea contin foarte multe ingrediente active extrase de pe plaiuri mioritice, reunite in complexul denumit Balkan Botanical Infusion, prezent in mai multe produse de ingrijire si de machiaj.
Majoritatea cosmeticelor romanesti au ca ingredient-cheie extracte din plante autohtone ce au beneficii deosebite asupra pielii (galbenele, macese, salvie, musetel, catina, papadie etc.), retetele fiind inspirate de frumusetea si de echilibrul naturii. Iar daca tendinta „naturaletii' a luat amploare de curand in toata lumea, pe plan national extractele din plante sunt populare de ceva vreme, iar acest lucru este evident si in denumirile brand-urilor si ale produselor:
Cosmetic Plant, Elmiplant, Proplanta, Gerovital Plant, Plant Activ… cred ca ai prins ideea. Am citit o teorie foarte interesanta care sustine ca fiecare dintre noi are o legatura cu pamantul natal mult mai puternica decat am putea sa ne imaginam si ca roadele sale ne ajuta sa inflorim. Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi mi-a confirmat ipoteza spunand ca alimentatia ideala e constituita din fructe si legume autohtone si de sezon. Daca principiul se aplica si in cosmetica, produsele de ingrijire fiind un fel de hrana pentru piele, asta ar insemna oare ca extractul de catina ar putea sa-mi fie mai prielnic decat un extract de alge dintr-o mare in care n-am inotat niciodata? Asta nu am cum sa aflu, globalizarea ne ofera acces la toate cele, asa ca nu putem trage concluzii.
Mai ales ca, tot datorita globalizarii, brand-urile romanesti de infrumusetare fac eforturi pentru a tine pasul si cu pietele internationale si combina beneficiile plantelor de pe langa casa cu extracte exotice (precum uleiul de argan sau de jojoba, untul de shea, untul de cacao s.a.m.d.), cu ingrediente foarte populare (acizi din fructe, acid glicolic, acid hialuronic), cu cele de origine animala (extract de melc) si cu multe vitamine cu eficacitate dovedita. Deci, teoretic, cosmeticele noastre pot actiona ca un cocktail personalizat pentru romance.
Poate vei fi surprinsa sa stii ca, desi nu excelam la capitolul imagine si marketing, in unele privinte suntem pionieri, chiar si in domeniul cosmeticii. Apidermin e prima crema in care s-a folosit ca ingredient activ laptisorul de matca, iar acum il gasim mentionat pe mai multe produse, in traducerea de royal jelly. De asemenea, brand-ul s-a diferentiat si prin utilizarea proprietatilor nutritive si calmante ale mierii. Prof. dr. Ana Aslan a devenit, prin inventarea formulelor Gerovital H3 si Aslavital, un pionier in domeniul cercetarii antiaging. Iar prof. univ. dr. Ioan Nedelcu, parintele Deuteria Cosmetics, foloseste in gamele de ingrijire Apa Echilibrata in Deuteriu, o apa speciala, creata in laborator, cu proprietati biologice deosebite, inventie premiata cu medalii de aur la saloane de inventica de la Bruxelles, Geneva si Londra. Mai mult, brand-ul Ivatherm a lansat in premiera mondiala primul produs antirid ce contine resveratrol, un ingredient activator al genelor longevitatii, apoi a lansat prima gama de produse hidratante care se bazeaza pe descoperirea acvaporinelor, niste proteine membranare cu rol in transportul apei la nivel celular.
Afland despre beneficiile acestor creme, ajung sa ma intreb de ce nu sunt aceste cosmetice mai mainstream… Imi dau seama ca, daca s-ar investi mult mai mult in ambalaj si promovare, acest lucru ar modifica implicit si preturile, care sunt foarte avantajoase in raport cu calitatea pe care o ofera, indiferent de nisa careia i se adreseaza un anumit brand. Iar acesta e numitorul comun al tuturor produselor de ingrijire romanesti. Partea buna e ca, astfel, frumusetea devine accesibila. Si poate de aceea se spune ca romancele sunt asa frumoase.
Cu o traditie de peste 120 de ani, compania Farmec e 100% romaneasca si are in portofoliu brand-uri precum Gerovital H3 si H3 Evolution, Gerovital Plant, Gerovital Plant Tratament, Gerovital Pure, AslaVital MineralActiv, Farmec Natural si laptele demachiant Doina, care e in continuare cel mai bine vandut produs din segmentul lui. Conform reprezentantilor Farmec, a existat dupa 90 o tentativa de a-i schimba ambalajul, dar clientele au cerut sa fie readus pe piata in forma initiala. Astfel, laptele Doina si-a pastrat aspectul si reteta originala de aproape 50 de ani! www.farmec.ro
Ca un numitor comun intre generatii, Apidermin e un brand lansat in 1965 sub planurile de dezvoltare ale profesorului Veceslav Harnaj. Printre primele produse se numara si crema Apidermin, care imbina beneficiile mierii cu cele ale laptisorului de matca, ingredientul activ ce stimuleaza regenerarea celulara pe care il folosesc albinele lucratoare pentru a transforma o larva oarecare in matca – albinele traiesc maximum 45 de zile, iar matca traieste cinci ani. Desi crema a trecut prin cateva campanii de rebranding, formula sa naturala a ramas neschimbata in ultimii 48 de ani. www.complex-apicol.ro
Avand la baza studiile Centrului de cercetare-dezvoltare BIODIATECH, Proplanta imbina activitatea de cercetare cu productia la scara pilot de fitodermocosmetice naturale si produse de wellness. www.proplanta.ro
Puterea naturii a reprezentat sursa de inspiratie pentru Elmiplant inca de la lansarea brand-ului in anii 90 de catre farmacistul cercetator stiintific Elena Cremenescu. Tehnologia produselor se bazeaza pe cunoasterea in profunzime a ingredientelor naturale si a proprietatilor acestora. Formulele nu contin parabeni si sunt testate dermatologic, iar ingredientele sunt naturale: uleiul de mandarine, cafeaua verde, vitamina E, algele marine, bioelastina, aloe vera, acidul salicilic etc. www.elmiplant.com
Pe prof. univ. dr. Ioan Nedelcu ai putea sa-l asculti oricat vorbind despre dermatologie, pentru ca fascinatia pe care o nutreste pentru domeniul sau e absolut contagioasa. Brand-ul de dermatocosmetice Deuteria Cosmetics e rezultatul unor studii stiintifice profunde si riguroase ce-i poarta semnatura. Gamele abunda in concentratii foarte generoase de ingrediente active adaptate problemelor specifice ale pielii (aceste concentratii pozitioneaza produsele foarte sus in topul mondial al eficacitatii cremelor) si contin o apa speciala, creata in laborator, cu proprietati biologice de regenerare, o inventie premiata peste hotare. www.deuteriacosmetics.com
O companie fondata de farmacista Elena Mester dupa 20 de ani de experienta in cadrul Farmec, ce isi propune sa ofere produse cosmetice competitive sub raportul calitate/pret. Cosmetic Plant a ales din buchetul romanesc elementele care se disting prin proprietatile lor speciale (precum extractele naturale din galbenele, musetel, salvie, catina sau macese) si le combina cu ingrediente cu ecou mondial precum Q10, extract din argan sau aloe vera. www.cosmeticplant.com
Aceasta marca s-a nascut din pasiunea pentru studiul plantelor, iar rezultatele cercetarilor s-au materializat sub forma cosmeticelor Etera si Plant Activ. Majoritatea ingredientelor binefacatoare din aceste game sunt culese de pe plaiuri mioritice: brusturele, arnica, salvia, mugurii de plop, coada- soricelului, bradul, mesteacanul si multe alte plante cu care probabil te-ai imprietenit din copilarie. www.eteracosmetice.ro
Ivatherm e o companie de dermatocosmetice ce imbina resursele noastre naturale, prin apa termala Herculane, cu cele mai recente tehnologii din lume, pentru a crea o marca de produse competitive pe plan international. Baile Herculane sunt cea mai veche statiune balneara din Romania, atestata documentar din 153 e.n., iar apa termala de aici e apreciata de dermatologi pentru proprietatile ei calmante si antiiritante. www.ivatherm.ro
Brand-ul Lia – Delicii pentru Piele ofera cosmetice complet naturale ce au la baza ingrediente exotice precum untul de shea, untul de cacao si uleiul de cocos virgin si au arome delicioase de miere, ciocolata, cocos, zmeura. In formula cosmeticelor apetisante nu se folosesc apa, emulsificatori, agenti de ingrosare, conservanti sau ingrediente sintetice. Toate „deliciile pentru piele' sunt fabricate din unturi si uleiuri vegetale, argila, pudre de plante, fructe sau flori, ceara, extracte vegetale pure. Produsele Lia sunt fabricate si ambalate manual in Romania, deci create cu multa dragoste si atentie la detalii. www.lia-delicii.ro
Produsele Gerocossen se diferentiaza pe piata de cosmetice prin procentul mare de ingrediente naturale continute: unt de shea, ulei de masline, ulei de avocado, ulei de argan, colagen marin, laptisor de matca, extract de melc etc., asociate in formule unice create in laboratoarele proprii. Nu contin parabeni sau parafine si sint testate dermatologic. www.gerocossen.ro
Farmacistul si designerul vestimentar clujean Dorin Negrau a lansat Clona, o linie de cosmetice distribuita in farmacii ce se bazeaza pe extractul de venin de vipera (o peptida sintetica antirid ce mimeaza efectele unei polipeptide din veninul viperei de templu), ce netezeste ridurile de expresie actionind ca o injectie cu Botox, dar cu un efect mai suav.
Text: Lavinia Gogu