Frumusetea este in ochii tai

In Marea Britanie, doar 29% dintre femei se considera frumoase, in timp ce in India, procentul e de 96%, conform studiului realizat de Philips Global Beauty Summit. Estetica se schimba in fiecare sezon, canoanele de frumusete au variatii majore de la un deceniu la altul. Stii ce ramane? Felul in care te privesti.

Frumusetea este in ochii tai

Mereu am fost extrem de aspra cu criteriile de frumusete, atat la adresa mea, cat si la adresa altora. Poate e defect profesional, pentru ca ma pierd zilnic in pagini colorate sau galerii foto cu modele, citind despre tendinte, studiind celebritatile, iar poate asta ma determina sa confund frumusetea cu simetria. Sa fiu brutal de sincera, majoritatea oamenilor pe care ii cunosc nu mi se par frumosi. De fapt, cred ca mereu am fost la fel de rigida. Tin minte si acum o colega din scoala generala. Nu pot sa o descriu fara sa par rautacioasa, insa pot sa-ti spun ca nu se incadra deloc in canoanele frumusetii, in schimb ea se vedea irezistibila si drept urmare se comporta ca si cum ar fi.

Pentru mine, ca observator, era uimitor sa vad cum farmecul cuiva umbreste defectele fizice, cum charisma te face sa uiti de asimetrii. „Oare nu stie cum arata?!, ma intrebam adesea, plina de admiratie. Dar ipoteza nu statea in picioare, pentru ca se uita in oglinda in fiecare pauza pentru a-si aplica strugurelul. Insa recent am aflat ca nici macar nu conteaza cum arati, ci cum te simti, comportamentul si energia pe care o transmiti influenteaza atitudinea celor din jur mai mult decat materia. De unde izvoraste aceasta super-putere?

In urma cu cateva saptamani am fost la Amsterdam pentru a participa la Philips Global Beauty Summit, o intrunire a specialistilor frumusetii cu presa de beauty, in care se prezinta inovatiile din domeniu si se discuta despre rezultatele Global Beauty Index, un studiu despre frumusete realizat pe un esantion de 11.000 de femei din intreaga lume. „In cadrul primului studiu de acest gen pe care l-am realizat in 2015 am aflat ca femeile isi doreau ca definitia frumusetii sa se extinda, sa depaseasca planul superficial, de la a fi frumoasa la a te simti frumoasa. Iar acest sentiment poate fi obtinut prin sport, obiceiuri sanatoase sau descoperirea diversitatii frumusetii. Se simtea o nevoie impetuoasa de schimbare, se dorea depasirea tiparelor, insa femeile gaseau ca e dificil sa ignore reprezentarile frumusetii impuse de societate, spune Rianne Meijerman, Business Leader Beauty pentru Philips Personal Care.

Am fost extrem de surprinsa sa aflu ca japonezele, pe care le gasesc superbe, se considera frumoase in proportie de 26%, frantuzoaicele idolatrizate in intreaga lume pentru silueta si naturaletea lor au spus ca se considera frumoase doar in proportie de 41%, versus femeile din India, care au raspuns ca sunt frumoase in proportie de 96%. Citind aceste numere, daca e sa fim corecti, trebuie sa recunoastem ce e evident: frumusetea e doar o chestiune de perceptie. Desigur, sunt si niste parametri universali, precum simetria si sanatatea, care se traduce prin tinerete.

Insa acest atribut imbraca cu lejeritate multe femei din lumi diferite, dupa cum ne demonstreaza The Atlas of Beauty, proiectul fotografei Mihaela Noroc. Parcursul ei a devenit viral pentru ca ne povesteste in imagini vii si cateva cuvinte despre cat de diversa in tuse, culori si nuante poate fi frumusetea. Si de aceea, cu ocazia evenimentului, Philips a invitat-o pe Mihaela la Amsterdam sa prezinte o selectie de fotografii din atlas in cadrul unei expozitii speciale.

Citeste si:
Trendul #IwokeUpLikeThis, eliberator sau un corset social?

Observand expresiile femeilor din poze, imi dadeam seama ca persoanele care au acceptat sa pozeze se simteau frumoase si transmiteau aceasta stare si prin panza tabloului.

Femeile fac o distinctie intre sunt frumoasa si ma simt frumoasa. Femeia incepe sa se simta frumoasa mai mult prin ceea ce face decat prin ceea ce este. Impactul media online la educarea perceptiei legate de frumusete este si el demn de luat in considerare. Frumusetea nu mai este promovata sub forma de chip armonios, ci sub atribute care tin de modul frumos in care femeia traieste, se ingrijeste si isi respecta nevoile. Perceptia despre frumusete, de asemenea, este in stransa legatura cu educatia si mai ales cu mentalul colectiv. Observam din ce in ce mai des cerinte legate de operatii estetice tip uniforma si destul de multe tinere care nu se opresc la prima interventie. Aceasta nevoie obsesiva si dismorfica de a arata perfect este, de cele mai multe ori, data de cerintele sociale, de dorinta de apartenenta, dar si de modelul familial, de nivelul de educatie sau de perceptia sexului opus. De aceea e binevenita aceasta preocupare pentru un stil de viata sanatos, spune Adriana Petrescu, psiholog si life coach.

Intr-adevar, studiul confirma ca 63% dintre femei recunosc ca se simt presate sa fie frumoase de industria de beauty (in proportie de 61%) si de celebritati (in proportie de 58%). Dar in acelasi timp castiga teren stilul de viata sanatos, ce include o stare de bine (wellbeing), sportul si o alimentatie echilibrata, care sunt adoptate de din ce in ce mai multe femei, dovada ca am inceput sa intelegem ca frumusetea si sanatatea merg mana in mana.

„In 2016, cercetarea s-a extins pe mai multe tari si am studiat cum presiunea sociala si culturala influenteaza modul in care femeile se privesc. Retelele sociale si era selfie-urilor sunt un factor, eram curiosi daca influenta lor intareste conceptiile clasice despre frumusete sau le doboara, oferind tuturor acces catre diverse culturi si tipuri de frumusete. Si am aflat ca, de fapt, femeile asociaza in mod intrinsec ideea de frumusete cu sanatatea si cu fericirea, increderea in sine are fundatia pe acesti doi piloni. Iar rezultatele studiului din acest an arata ca cele mai multe tendinte observate in 2016 sunt acum mai puternice. Femeile iau deciziile de frumusete cu o minte sanatoasa. Nu mai sunt preocupate doar de rezultate si de eficienta, ci si de produse care le ajuta sa-si cultive starea de bine. In mod incurajator, femeile au inceput sa isi doreasca sa fie frumoase pentru ele, nu pentru altii, 54% dintre femei au sustinut «Imi doresc sa arat bine pentru mine», iar 71% au spus ca se simt mai frumoase dupa ce se rasfata., completeaza Rianne Meijerman.

Si chiar cred ca sanatatea, fericirea si respectul de sine, lucruri care se reflecta prin ingrijire si rasfat, sunt izvorul acelei super-puteri de a te simti frumoasa, de a avea acel gen de incredere in sine greu de zdruncinat. Iar acum, banuielile mele ca modul in care te privesti umbreste aspectul fizic, asa cum am remarcat in scoala generala, au fost confirmate si de o cercetare stiintifica. Apropo, inca am o astfel de colega.

Citeste si:
10 trenduri de beauty care trebuie sa dispara in 2017

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din beauty