The Red Experience, o călătorie senzorială la Milano Design Week

Milano Design Week a fost anul acesta scena primului parteneriat dintre brand-ul Ploom și designe-rul francez Ora-ïto. Colaborarea a condus nu doar la dezvoltarea unui device cu un design inedit și o culoare vibrantă, ci și la crearea unui spațiu senzorial, în care tehnologia și creativitatea au fuzionat.

The Red Experience, o călătorie senzorială la Milano Design Week

Un dezavantaj al edițiilor tipărite e că nu pot surprinde în timp real toate evenimentele importante care au loc în jurul lumii. Spre deosebire de mediul online, unde poți încărca în câteva secunde o știre, aici procesul e mai complex și, evident, durează mult mai mult timp până când un articol ajunge în mâinile tale. Tocmai ăsta e motivul pentru care citești în numărul de iunie despre un eveniment care a avut loc la sfârșitul lunii aprilie. Însă, chiar și așa, cu o mică întârziere, te asigur că Milano Design Week e un subiect care merită pe deplin atenția ta. Și nu spun asta fiindcă aș fi o mare pasionată de design, o cunoscătoare a domeniului sau o persoană care participă în mod regulat la astfel de evenimente. Nu am cunoștințele necesare pentru a înțelege pe deplin procesul creativ, dar cred că curiozitatea a fost unul dintre atributele care au cântărit cel mai mult în cele trei zile pe care le-am petrecut la Milano. Pur și simplu nu aveai cum să rămâi impasibil la toate lucrurile care se întâmplau în oraș. Oriunde îți aruncai privirea găseai o instalație, o galerie de design de produs și arhitectură, o conferință sau un pop-up store. În plus, toate lucrurile astea au fost întregite de energia molipsitoare a sutelor de mii de oameni care veniseră să descopere în premieră cele mai cool și interesante lucrări și concepte ale momentului.

Fiindcă probabil aș ocupa întreaga revistă dacă ți-aș povesti despre fiecare obiect pe care l-am văzut la Milano Design Week, o să mă opresc asupra unui proiect cu adevărat inedit: The Red Experience by Ploom X Ora-Ïto. De fapt, cred că ar fi mai corect să-i spun experiență, nu proiect, pentru că spațiul din inima cartierului Tortona a avut toate ingredientele necesare pentru a ne transporta într-un univers multisenzorial, în care creativitatea a fuzionat perfect cu tehnologia.

Ce au în comun brand-ul Ploom și designerul francez Ora-Ïto și cum a ajuns acest parteneriat la Milano Design Week sunt două întrebări pertinente, pe care și eu mi le-am pus înainte de a păși în clădirea îmbrăcată într-un roșu aprins și îndrăzneț, care găzduia instalația The Red Experience. Ei bine, colaborarea își are rădăcinile, în primul rând, în dorința comună de a crea produse care evocă senzații. Apoi, ambele părți sunt în căutarea raportului perfect dintre funcționalitate și design, dar și a unei modalități prin care pot simplifica lucrurile, fără a le altera valoarea sau a le da un aer banal. Când toate aceste filosofii au fuzionat, a apărut Ploom Special Edition Red, un device care demonstrează că designul trebuie să fie în egală măsură practic și stylish. Iar aceste caracteristici i-au adus un loc binemeritat la Milano.

„Ne-am unit forțele cu unul dintre cele mai inovatoare talente creative ale vremurilor noastre, a explicat Natasa Milosevic, Senior VicePresident Marketing & Sales JTI, la conferința de presă de lansare a parteneriatului. „La fel ca Ploom, a continuat Milosevic, „Ïto valorifică puterea designului pentru a crea experiențe unice. Iar senzorialitatea este modul nostru de a proiecta experiențe pentru lumea modernă.

Ora-Ïto, care în 2021 a fost inclus de revista Forbes pe lista celor mai celebri designeri ai lumii, este recunoscut, pe lângă portofoliul său impresionant care variază de la obiecte de mobilier, la arhitectură, și până la bijuterii sau tramvaie, și pentru dezvoltarea conceptului simplexity. Sau „a artei de a conferi o simplitate aparentă unui obiect cu funcții complexe, după cum chiar designerul explică. Deși e ușor să remarci cum această filosofie dictează liniile fiecărui obiect pe care îl creează, Ïto îmi spune în timpul interviului pe care am avut șansa să i-l iau chiar la Milano, în cadrul expoziției The Red Experience, că și viața sa personală e condusă de același principiu. „Casa mea e definiția termenului simplexity. E foarte simplă, clean, dar confortabilă în același timp. Și studioul meu e la fel. „Iar asta se aplică, presupun, și în cazul stilului tău vestimentar, nu?, îl întreb. „Știi… e chiar amuzant, fiindcă mă îmbrac la fel de peste 20 de ani. „Și Steve Jobs făcea la fel, îi răspund cumva din inerție. Poate ar fi trebuit să găsesc un exemplu mai bun, dar combinația de jeanși și tricou negru pe care o purta m-a oprit să mă gândesc mai departe. „Da. Așa e. Dar știi de ce suntem așa? Pentru că nu putem să pierdem timp. Imaginează-ți că mă trezesc dimineața și stau să mă gândesc… bluza asta albastră merge cu pantalonii ăia și așa mai departe. Nu pot să fac asta. Tocmai de aceea, am o uniformă. Și mai cred că o persoană creativă nu își manifestă inventivitatea și la exterior. Dacă nu ești creativ, poți să fii ingenios cu modul în care te îmbraci. Dar dacă ești un tip creativ, este un pic suspect dacă arăți asta chiar și prin haine. Asta e, cel puțin, părerea mea.

Continuând subiectul, îl întreb de unde vine toată creativitatea asta, precum și abilitatea de a crea ceva nou chiar și după 20 de ani de carieră. „Îmi pun foarte multe întrebări, spune designerul. „Și încerc să găsesc răspunsuri. Iar răspunsurile îmi dau idei care mă ajută să proiectez. În egală măsură, mărturisește și că are surse diverse de inspirație. „Trecutul e una dintre ele. Dar, ca să fiu sincer, astăzi inspirația mea își are originile mai mult în gramatologie. Am un fel de lexic și încerc mereu să găsesc cel mai bun limbaj pentru un produs.

Iar în ceea ce privește noul device Ploom, designerul a ales să se exprime prin intermediul culorilor. „Roșu e o culoare simbolică, cu un impact puternic. Pune chiar și un singur obiect roșu într-o cameră goală și vei simți imediat energia sa unică. Roșul înseamnă pasiune, înseamnă iubire, înseamnă intensitate. Roșul simbolizează dragostea noastră pentru produsele care sunt îndrăznețe, pline de pasiune și care ne trezesc simțurile la viață, explică designerul.

Însă nu doar noul device a purtat culoarea iubirii, ci întreaga experiență din cartierul Tortona a fost scufundată în această nuanță vibrantă. De exemplu, în prima încăpere am putut înțelege mai bine ingeniozitatea artistică a lui Ora-Ïto, admirând obiectele de mobilier sau bicicleta Angell pe care designerul le-a creat (toate roșii, bineînțeles). Am trecut apoi la un mediu dinamic, unde luminile proiectate pe ecranul tavanului reacționau la mișcările noastre, iar un DJ întreținea atmosfera și, în cele din urmă, la o zonă de lounge, decorată cu tot felul de elemente vizuale. Pe scurt, un spațiu în care tehnologia se împletea perfect cu designul și în care toate simțurile îți erau stimulate.

Probabil că singura notă discordantă din peisaj o făceau foile mele îndoite pe care îmi notasem de mână câteva idei pentru interviu. „Să știi că nu e așa, m-a asigurat designerul. „Și eu sunt ca tine, sunt old school. Desenez totul cu creionul, scriu, nu trimit email-uri. Încerc să păstrez contactul cu chestiile umane. Cu toatea astea, recunoaște că tehnologia e „un instrument. Unul chiar puternic. Sigur că inteligența artificială are și părți bune și părți rele. Dar în ceea ce privește tehnologia, eu o văd ca pe o armură. Este ca o foarfecă pentru un hairstilist. De asemenea, adaugă că această colaborare nu ar fi putut lua naștere fără ajutorul tehnologiei. „Toate proiectele pe care le-am făcut ar fi putut fi realizate și acum 20, 30 de ani. Dar acesta, datorită tehnologiei pe care o implică, îți spune cu adevărat momentul în care ne aflăm. Este un produs al vremurilor noastre. Dar și unul care poate trece cu brio testul timpului, datorită aspectului minimalist. „Lucrurile simple sunt atemporale. Un produs timeless e tăcut și simplu, explică Ora-Ïto.

Însă acesta nu este singurul atribut pe care creațiile designerului îl au în comun. Fie că e vorba de noul device Ploom, de sticla unui parfum, de un scaun sau de o pereche de căști, toate obiectele sale reprezintă un  raport perfect între funcționalitate și stil. „Cred că ambele aspecte sunt la fel de importante atunci când creezi un produs. Ai nevoie de un pachet întreg, spune Ïto, care mai adaugă și că aspectul modern e definitoriu pentru creațiile sale. „Când lucrez cu un brand, oricât de clasic ar fi, încerc să găsesc modalitatea prin care pot implementa un element modern. Și întotdeauna găsesc o cale. Altfel ce sens ar mai avea creez un lucru nou? Lucrurile din trecut au fost făcute pentru trecut, lucrurile de azi trebuie să fie făcute pentru prezent.

„Îmi imaginez că mintea ta e ca un browser cu zeci de tab-uri deschise, nu?, îl întreb pe designer, încercând să-mi dau seama cum poate cuprinde atât de multe idei la un loc. „Nu vrei să intri acolo. E mai bine pentru tine, îmi zice râzând. „Uneori și eu mă rătăcesc. Practic, mă gândesc non-stop, fiindcă nu sunt niciodată mulțumit pe deplin și încerc mereu să găsesc aspecte pe care le-aș fi putut îmbunătăți, detalii pe care le-am ratat. Nu știu dacă am lansat un produs de care să fiu 100% mulțumit.

„Dar la noul device Ploom ai găsit vreo imperfecțiune? Dacă ai putea da timpul înapoi, ai mai schimba ceva?. „Nu, îmi spune fără să stea pe gânduri. „E perfect așa cum e. Și dacă ar trebui să îl descriu în trei cuvinte acestea ar fi: senzual, organic și natural. Natural pentru că arată ca o piatră. E un obiect pe care vrei să îl ai în mână, să te joci cu el. Și are forma și dimensiunile ideale pentru a fi cuprins în mână. Așa că aș zice că am făcut o treabă bună. Și sunt convinsă că și miile de oameni care au trecut pragul instalației The Red Experience în perioada 15-21 aprilie și care au testat noul device Ploom sunt de aceeași părere. Fiindcă au asistat nu doar la o colaborare inedită, ci și la o fuziune totală între formă și funcție, între stil și substanță, între tehnologie și creativitate. 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din advertorial