Simona Panait „Avem nevoie de femei în tech”

Simona Panait, Director de Marketing pentru Samsung România și Bulgaria, este pasionată de tehnologie și vrea să facă loc cât mai multor femei în domeniu.

Simona Panait „Avem nevoie de femei în tech”

Simona Panait lucrează de peste 20 de ani în marketing, după ce a absolvit Academia de Studii Economice. Până să ajungă la poziția pe care o ocupă azi, parcursul ei a însemnat multiple cursuri, dar și rolul de Director de Marketing Operațional pentru România și Moldova la Coca-Cola, însă spune că a atras-o domeniul, precum și promisiunea Samsung de a schimba vieți prin tehnologie. De altfel, Simona e beta tester pentru aplicațiile brand-ului și e entuziasmată acum de platforma Samsung SmartThings, care monitorizează și gestionează dispozitivele conectate Samsung din casă, eficientizând consumul de resurse. Am stat de vorbă cu ea despre reprezentarea femeilor în tehnologie (doar 16% la nivel european), despre accesul fetelor la educație de tip STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), dar și despre proiectele Samsung care își propun să schimbe lucrurile.

ELLE: Ce înseamnă să fii femeie în tech astăzi? Există aptitudini, dincolo de cele tehnice, care sunt necesare femeilor în mod special pentru a accesa această industrie?

Simona Panait: Atunci când vorbim despre egalitate de gen în industria tech, cred că e important să reformulăm și modul în care punem întrebări și lansăm dezbateri despre subiect. Atât femeile, cât și bărbații pot fi la fel de competenți și au același set posibil de aptitudini pentru domeniul tehnic, cu condiția să fi avut acces, anterior, la educația potrivită. Cred, în același timp, că este absolut necesară creșterea diversității și echității în industria tehnologiei, avem nevoie și de vocile femeilor, de modul lor de a aborda lucrurile, de perspectiva lor, pentru a accelera inovația și a dezvolta noi soluții, noi produse în beneficiul întregii societăți. Este important să înțelegem că tehnologia poate schimba viețile oamenilor atâta vreme cât soluțiile tehnologice sunt gândite pentru a reprezenta nevoile tuturor, atât femei, cât și bărbați din întreaga lume. Pentru a crea soluții tehnologice adresate femeilor, avem nevoie de femei în tech, iar aceasta este o realitate de necontestat.

ELLE: Există, pe de altă parte, astfel de aptitudini considerate feminine despre care consideri că reprezintă un avantaj?

S.P.: Personal, cred că inovația începe atunci când suntem toți împreună, concentrați să găsim cea mai bună soluție la problemele oamenilor. Iar acest „împreună înseamnă atât femei, cât și bărbați, din generații diferite, cu pasiuni diferite. Fără să generalizez, dacă femeile ar lipsi total din tehnologie, soluțiile dezvoltate ar fi poate mai puțin creative, mai puțin personalizate pe nevoile specifice ale oamenilor, mai puțin reprezentative.

ELLE: De ce există, cu toate eforturile, chiar internaționale, o mai mică participare a femeilor și fetelor în această zonă?

S.P.: Prezența femeilor în industria IT&C începe cu accesul la educație, aspect care trebuie îmbunătățit la nivel global. Pentru ca acest lucru să se întâmple, e nevoie ca noi toți, părinți, educatori, companii și stat să înțelegem că fetele au aceleași aptitudini și înclinații pentru științele exacte ca băieții și că e necesar să le încurajăm să-și urmărească pasiunile în acest sens.

Un citat celebru al ambasadoarei pentru drepturile omului Marian Wright Edelman spune că „nu poți fi ceea ce nu vezi. Un studiu recent al Samung la nivel internațional a arătat că 92% dintre tinerele cu vârsta între 18 și 25 de ani nu pot identifica un nume de femeie de succes în industria tech, un aspect care cu siguranță necesită îmbunătățiri luând în calcul performanțele incredibile ale femeilor care au lucrat și lucrează în companii inovatoare. Tinerele care aspiră să intre în domeniul tech au nevoie de modele, de mentori – și e si responsabilitatea noastră să le arătăm astfel de exemple pe care să le „vadă și care să le inspire.

ELLE: Cum acționează Samsung pentru a asigura accesul și reușita femeilor în tehnologie?

S.P.: Una dintre valorile Samsung este credința că diversitatea și accesul echitabil la șanse sunt esențiale pentru a construi un brand cu adevărat inovator. De aceea, compania a creat o platformă globală destinată femeilor din Samsung (WITS, Women In Technology at Samsung), un spațiu dedicat dialogului, menit să inspire liderii femei din companie să-și găsească o voce comună și să împărtășească experiențe alături de alte femei din domeniu.
De asemenea, lucrăm pentru a crește accesul la educație de tip STEM, prin intermediul programului SEED (Samsung Ecosystem for Education Development), care are ca rol îmbunătățirea accesului copiilor români la infrastructură, tehnologie și instrumente de lucru complet digitale. Nu în ultimul rând, prin competiția Solve for Tomorrow, deschidem elevilor din România calea pentru a-și pune în valoare gândirea creativă și îi provocăm să găsească, prin tehnologie, cele mai inovatoare soluții pentru problemele actuale ale societății.

ELLE: Știu că Samsung s-a implicat în zona de gaming pentru a susține femeile…

S.P.: La Samsung România, colaborăm de multă vreme cu comunitatea de gameri români pentru că suntem convinși că abilitatea de a te juca, indiferent de vârstă, sex sau educație, este una dintre cele mai creative și inovatoare forme de exprimare. În cadrul platformei #PlayOnWithSamsung prin care ne propunem să susținem comunitățile de gameri, am creat o echipă specială, GRL Power, formată doar din jucătoare pentru a oferi tuturor creatoarelor de conținut oportunitatea să facă parte dintr-o comunitate bazată pe valori de nediscriminare și încurajare a talentului în gaming.

Cu ocazia Gaming Marathon din martie, am anunțat extinderea acestei echipe de jucătoare talentate cu Ana Dumbravă, desemnată cea mai bună jucătoare de Counter Strike:Global Offensive din lume. GRL Power au devenit luna aceasta și vedetele unei sedințe foto speciale pe care am numit-o „Girl in gaming. Cu mesajul „Share your power, ne-am propus să le aducem astfel în prim-plan și să le spunem povestea de succes.
Vom extinde inițiativele dedicate fetelor și femeilor care se joacă și pe Twitch, unde am pregătit o surpriză special dedicată comunității de gameri și vom continua să colaborăm și să susținem toți jucătorii și jucătoarele care sunt pasionați de gaming, indiferent de ecran și platformă.

ELLE: De multe ori anumite abilități considerate tipic feminine sunt percepute drept minusuri în evoluția profesională a femeilor. Știu că lucrați la o campanie care își propune să contrazică asta.

S.P.: Pentru prea mult timp femeilor li s-a spus că a fi ca oricare altcineva, că a respecta regulile stricte, a adera la normele stabilite de alții este modul prin care se vor integra în societate, la locul de muncă, acasă. Astăzi, am reușit să ne eliberăm de aceste prejudecăți și le putem oferi femeilor libertatea de a se exprima în mod autentic, fie că sunt sensibile, puternice, curajoase, extravagante sau delicate. „Flip the contrast este o inițiativă prin care provocăm creatoare de conținut să împărtășească ce le face vulnerabile, diferite și, implicit, curajoase și puternice. Sunt o mare admiratoare a lui Brené Brown și, la fel ca ea, cred în puterea vulnerabilității, ca un act de curaj care ne dă oportunitatea de a deveni mai creativi, inovatori și autentici.

ELLE: Ați dezvoltat în trecut o campanie care contrazicea stereotipurile de gen prin filtrul cărora privim anumite profesii și ați adus în atenția publicului femei a căror experiență arată că pot excela în astfel de domenii. Care a fost impactul?

S.P.: La Samsung, credem că o societate inovatoare începe atunci când fiecare este liber să își exprime talentele și abilitățile unice, la maximum de potențial, fără a fi limitați de prejudecăți sau stereotipuri. De aceea, proiectul „Flip the Stereotypes și-a propus să răstoarne aceste stereotipuri și să ne arate exemple de femei care nu s-au lăsat limitate de societate, ajungând să aibă succes în domenii tradițional percepute drept „masculine: aviație, raliuri sau educație universitară. Astfel de inițiative au rolul de a arăta că, de fapt, nu există domenii în care femeile nu pot avea succes, câtă vreme au talent și determinare pentru a ajunge acolo, iar fetițele și tinerele femei care visează la o carieră în asemenea domenii pot găsi inspirație și încredere în forțele proprii.

ELLE: Spuneai într-un interviu că avem responsabilitatea să facem în fiecare zi un lucru care ne sperie. Ai un exemplu, din experiența personală? Ce ai câștigat din astfel de challenge-uri?

S.P.: Cine mă cunoaște știe că sunt pasionată de drumeții și de diving. Îmi plac munții, altitudinile, dar și lumea apelor. Un lucru care mă provoacă mereu este, însă, dorința de urca mai sus sau de încerca trasee noi, diferite. Sau, dacă vorbim de diving, de a mă scufunda, de a aborda rute noi, de a câștiga experiență. Am realizat că toate aceste încercări îți oferă un anumit tip de focus, reziliență și încredere, astfel încât micile probleme de zi cu zi sunt mult mai ușor de rezolvat.

ELLE: Ce îți aduc în viață aceste pasiuni?

S.P.: Pentru mine, mișcarea și sportul sunt esențiale, nu doar pentru sănătate (fizică), cât și pentru reziliența mentală si echilibrul emotional. În același timp, pentru că leg aceste pasiuni de călătorii și destinații noi, am șansa de a cunoaște oameni și a descoperi povești noi de viață, de a mă conecta la energia unor comunități. Mă întorc mai inspirată și plină de energie din călătoriile mele, iar pentru asta mă consider un om norocos. 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Libertatea
Ego.ro
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din advertorial