ING Bank România și Visa lansează programul She’s Next, prin care își propun să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului feminin în România. În ce va consta și ce oportunități le deschide acestora?
Visa (NYSE: V) și ING Bank, în parteneriat cu Impact Hub Bucharest, lansează în România programul Visa Shes Next pentru a sprijini dezvoltarea afacerilor conduse de antreprenoare. Acestea sunt invitate să aplice în cadrul programului, unde 10 finaliste vor beneficia de mentorat și coaching pe o perioadă de 6 luni. În plus, trei dintre ele vor avea ocazia să câștige unul dintre cele trei granturi în valoare de 10.000 EUR fiecare.
Aplicațiile pentru program pot fi depuse între 16 și 25 mai aici, iar persoanele care doresc să se înscrie în program trebuie să aibă un business deja înființat și să dețină o pondere de cel puțin 51% în structura de acționariat.
Un studiu recent, realizat de Visa Consulting & Analytics și ING Bank Romania, în colaborare cu Ipsos, pe un eșantion de 155 de antreprenori cu vârste cuprinse între 25 și 70 de ani arată că independența profesională și dorința de a fi propriul șef sunt factori importanți care determină începerea unei afaceri pentru mai mult de o treime dintre femeile antreprenor din România. Potrivit acestora, cele mai mari bariere întâlnite la început au fost birocrația (proceduri administrative complicate) (51%) și problema surselor de finanțare (48%). Pe de altă parte, majoritatea antreprenoarelor din România chestionate (73%) spun că nu s-au confruntat cu prejudecăți sau dezavantaje în timpul dezvoltării afacerilor. În plus, 4 din 10 antreprenoare au declarat că întâmpină uneori dificultăți în menținerea unui echilibru între muncă și viața personală.
Așa încât, bazându-se pe experiența de succes a programului de granturi și mentorat Visa Shes Next desfășurat în alte țări, Visa și ING Bank România va sprijini nevoile antreprenoarelor printr-o serie de sesiuni de mentorat personalizate care le oferă acces la informații practice din partea unor alte femei lider, precum și la resurse educaționale valoroase pentru a-și duce afacerea la nivelul următor. Ioana Hasan (cofondator SmartBill), Alina Donici (cofondator Artesana) și Oana Craioveanu (cofondator Impact Hub Bucharest) se numără printre mentorii care vor ghida participantele în această călătorie de dezvoltare profesională. Totodată, acestea vor beneficia de accesul la o comunitate de femei antreprenor, cu obiective, interese și provocări comune.
„Femeile sunt tot mai implicate în mediul antreprenorial din România, însă potențialul de creștere este încă foarte mare. În portofoliul Business Banking – divizia ING dedicată antreprenorilor, firmele care au femei în structura de acționariat au o pondere de 40% din totalul clienților noștri.
Din studiul pe care l-am realizat anul trecut împreună cu Impact Hub Bucharest și Bravva Angels, a reieșit că femeile sunt acționare în 47% dintre companiile active cu cifra de afaceri de peste 10,000 lei, iar 1 din 4 companii este deținută 100% de către femei. Datele au mai relevat că firmele cu acționariat 100% feminin generează, în medie, profit mai mare, însă au o cifră de afaceri semnificativ mai mică decât cele cu acționariat exclusiv masculin. Aceste concluzii ne-au motivat să lansăm un program special dedicat femeilor antreprenor. Știm că au obiective ambițioase și o viziune pe termen lung, că sunt perfecționiste și, poate, uneori, prea precaute. Suntem aici să le ghidăm să treacă peste obstacolele întâlnite și să valorifice viitoarele oportunități de afaceri cu încredere, alături de partenerii noștri Visa și Impact Hub Bucharest.', a declarat Luana Sorescu, Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking, ING Bank România despre acest program.
Iar Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România, a declarat: „Întreprinderile mici și mijlocii aduc avantaje economice pentru sute de milioane de oameni din Europa și sunt esențiale în conturarea unui viitor în care să ne regăsim cu toții. De aceea, Visa pune la dispoziția micilor antreprenori resursele, soluțiile și accesul la rețele și servicii financiare care să ajute la finanțarea, conducerea și creșterea afacerilor lor. Sprijinirea afacerilor deținute și conduse de femei este cu atât mai importantă cu cât ponderea acestora în România (36,5%) rămâne sub cea a afacerilor conduse de bărbați. Mă bucur să avem un partener implicat precum ING Bank cu care să desfășurăm programul Shes Next în România și sper ca această inițiativă să ajute femeile antreprenor în atingerea obiectivelor lor ambițioase de business, contribuind totodată la creșterea economiei locale și globale.'
„Impact Hub Bucharest este un catalizator pentru inovație prin antreprenoriat, astfel că parteneriatul cu ING Bank România și Visa în implementarea programului Shes Next vine ca o dovadă a implicării noastre active în dezvoltarea companiilor românești. Continuăm astfel tradiția de a lucra cu femei antreprenor și de a sprijini dezvoltarea spiritului antreprenorial, indiferent de gen.', a declarat Vlad Craioveanu, CEO Impact Hub Bucharest.
Află cum poți aplica
Programul Visa Shes Next, implementat de Impact Hub Bucharest, se adresează afacerilor în care capitalul social este deținut majoritar de femei sau a căror activitate este condusă de femei antreprenor, în cazul întreprinderilor individuale. Pentru înscrierea în program și în concursul de granturi, femeile antreprenor trebuie să trimită povestea business-ului lor, să spună ce le-a inspirat să înceapă o afacere, precum și să evidențieze provocările cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi. În plus, în ultima etapă a programului, semifinalistele vor putea să prezinte o idee de utilizare a grantului pentru dezvoltarea afacerii lor.
Cele 10 finaliste care vor beneficia de sesiuni de mentorat și coaching pe parcursul unei perioade de șase luni vor fi alese de un juriu dedicat. Programul le va ajuta în dezvoltarea afacerii, iar trei dintre finaliste vor avea șansa de a câștiga unul dintre cele trei granturi în valoare de 10.000 de euro fiecare. Formularele de înscriere pot fi trimise până la data de 25 mai, iar câștigătoarele vor fi alese în urma unui pitch organizat în luna noiembrie a acestui an.
Cum stăm cu antreprenoriatul feminin, conform studiilor
Concluziile studiului realizat de Visa Consulting & Analytics și ING Bank Romania, în colaborare cu Ipsos, arată că banii sunt foarte importanți în fondarea unei afaceri: pentru aproximativ una din două femei antreprenor din România finanțarea a reprezentat un obstacol în crearea business-ului. Finanțele sunt relevante și mai târziu în dezvoltarea afacerii: situația nefavorabilă a pieței (59%) și lipsa resurselor non-financiare (52%), precum cele materiale, umane sau idei, sunt cele mai mari impedimente în dezvoltarea afacerilor pentru antreprenoare. De asemenea, lipsa finanțelor sau problemele legate de fluxul de numerar pot fi o problemă în stadii mai avansate ale dezvoltării business-ului.
Mai mult, femeile antreprenor se axează pe activități de marketing și promovare (75%), finanțe (73%), digitalizare și e-commerce (47%) pentru a-și dezvolta afacerile. Acestea nu beneficiază în prezent, în majoritatea lor, de resurse de ajutor gratuite, dar sunt deschise către astfel de soluții.
O altă problemă cu care se confruntă acestea și care a reieșit din studiu este faptul că activitatea de conducere a afacerii are un impact major și în viața de zi cu zi, 4 din 10 femei chestionate făcând eforturi uneori să menţină un echilibru între viața profesională și viața privată.
Peste un sfert dintre femeile antreprenor din România și-au început afacerile după obţinerea primului loc de muncă, și acestea au declarat că familia și partenerii au jucat un rol important în demararea afacerii lor. Pe lângă o idee și un plan de afaceri bine conturate, experiența și fondurile necesare au fost, de asemenea, cruciale.
Un studiu realizat de ING Bank România anul trecut, care a analizat firme cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, a arătat că majoritatea afacerilor deținute de femei fac performanță la nivel înalt în domeniile de producție și manufactură, imobiliare și servicii profesionale. Totodată, industriile creative, educația și tehnologia reprezintă zone de interes pentru antreprenoarele din România.
Oportunități de dezvoltare
În 2019, Visa a lansat programul global Shes Next pentru a susține femeile în eforturile lor de a-și finanța, conduce și dezvolta micile afaceri. Până în prezent, Visa a investit peste 3,93 milioane de euro în peste 380 de granturi și sesiuni de coaching dedicate femeilor antreprenor în cadrul programului Visa Shes Next la nivel global, inclusiv în Polonia, Ungaria, Slovacia, Irlanda, țările baltice și țările nordice. În România, programul Shes Next este desfășurat și co-finanțat împreună cu ING Bank Romania.
Visa și ING Bank oferă întreprinderilor mici posibilitatea de a beneficia de tehnologia și inovația de care dispun, astfel încât acestea să poată ține pasul cu nevoile consumatorilor și să creeze o experiență de cumpărături și de plată simplă și eficientă. Micii antreprenori pot accesa resurse educaționale și inițiative care să le vină în ajutor pe plan local și prin platforma Marile Afaceri Mici, lansată de Visa în urmă cu doi ani.
***
Despre Visa
Visa (NYSE: V) este lider mondial în domeniul plăților digitale, facilitând tranzacții de plată între consumatori, comercianți, instituții financiare și entități guvernamentale din peste 200 de țări și teritorii. Misiunea noastră este să conectăm lumea prin intermediul celei mai inovatoare, accesibile, fiabile și securizate rețele de plată, ajutând consumatorii, companiile și economiile să prospere. Credem că economiile care includ pe toată lumea contribuie la dezvoltarea tuturor și considerăm că accesul este fundamental pentru viitorul circulației banilor. Pentru mai multe informaţii, puteţi accesa visa.ro.
Despre ING Bank România
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este singura bancă cu o creștere organică din top 10 bănci locale după active, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,7 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri & Mid-Corporate și Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.
Despre Impact Hub Bucharest
Impact Hub Bucharest este spațiul dinamic în care profesioniști și antreprenori lucrează pentru dezvoltarea proiectelor și inițiativelor de business. Încă din 2012, Impact Hub Bucharest este primul spațiu de coworking din România, cu o comunitate de peste 3.000 de membri în București, iar la nivel global organizația este prezentă în peste 100 de locații din peste 50 de țări. Misiunea Impact Hub Bucharest este de a susține ecosistemul antreprenorial oferind programe de accelerare a startup-urilor și finanțare directă, precum și cea mai mare platformă online de educație antreprenorială – Startarium.