Luana Sorescu este Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking a ING România din 2019 și lucrează în echipa ING de 23 de ani. Am stat de vorbă despre prioritățile antreprenorilor români și despre instrumentele de banking care le vin în ajutor.
Luana Sorescu este Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking a ING România din 2019 și lucrează în echipa ING de 23 de ani. Am stat de vorbă despre prioritățile antreprenorilor români și despre instrumentele de banking care le vin în ajutor.
ELLE: Cum a evoluat domeniul bancar în România în anii de când ați fost martoră și ați contribuit la schimbarea lui?
Luana Sorescu: Am observat o maturizare a pieței și un interes crescut pentru zona antreprenorială. Avem o satisfacție enormă când reîntâlnim clienți care sunt alături de noi de 15-20 de ani, cu atât mai mult cu cât au crescut și au reușit să se adapteze la condițiile pieței. Încă de la lansarea diviziei de Business Banking, dedicată antreprenorilor cu o cifră de afaceri anuală de până la 100 de milioane de euro, ne-au preocupat experiența clienților și nevoile IMM-urilor din România. Cu asta în minte, am lansat, primii în piață, pachetele cu costuri lunare fixe (ING Fix Online, Lei, Valută și Complet), care au devenit un standard pentru mediul bancar din România. IMM-urile au nevoie de transparență și predictibilitate, iar costurile fixe răspund nevoilor lor. Cea mai bună dovadă: peste 90% dintre clienții noștri IMM au optat pentru pachetele ING Fix.
Am parcurs acest drum alături de clienți și am crescut organic în acești ani, ajungând în topul băncilor din România. Și am inovat ca rezultat al dialogului cu clienții; adoptarea noilor produse și servicii este cea mai bună dovadă a succesului lor.
Un element central al strategiei ING este digitalizarea, tot pornind de la nevoile și comportamentul clienților. Azi, peste 65% dintre clienți accesează platforma de internet banking ING Business de pe mobil, iar tendința este de creștere. Zona consultativă rămâne la fel de importantă, din punctul nostru de vedere. Considerăm că relația umană va crea întotdeauna o diferență fundamentală pentru parteneriate pe termen lung.
Conturat mai bine recent este subiectul sustenabilității – unul dintre pilonii strategici pentru perioada următoare. Suntem interesați să sprijinim proiectele cu o componentă de sustenabilitate, pentru că ne preocupă impactul pe care îl putem avea prin finanțările pe care le oferim. Am observat un interes tot mai accentuat din partea antreprenorilor pentru această zonă.
ELLE: Care sunt provocările cu care se confruntă antreprenorii?
L.S.: Antreprenorii români sunt în mare majoritate curajoși, creativi și au acea forță interioară de a-și urma visurile cu hotărâre, chiar într-un mediu dinamic și incert. Nu am rezerve în a afirma că afacerile românești sunt valoroase și au un potențial mare de dezvoltare. Trebuie doar să primească sprijinul relevant pentru a se dezvolta.
Capitalizarea este una dintre principalele provocări. De aceea, punem un accent pronunțat pe zona de consultanță: le explicăm cum trebuie să arate o companie finanțabilă, cum să își îmbunătățească structura capitalurilor și cum să-și mențină firma sănătoasă financiar.
O altă provocare este capacitatea de creștere a afacerii pe termen lung. Anul acesta, am demarat o nouă inițiativă: programul ScaleOut, împreună cu fundația Romanian Business Leaders. 40 de companii din patru regiuni ale țării vor beneficia de consultanță financiară și mentorat pentru a se extinde și a atinge potențialul lor optim.
Alte provocări sunt accesul la date, birocrația, cadrul legislativ.
ELLE: Care sunt prioritățile lor, când vine vorba despre banking?
L.S.: Indiferent de profilul și dimensiunea afacerii, antreprenorii își doresc sprijin pentru administrarea eficientă a afacerii și consultanță pentru creșterea ei sănătoasă. Suntem alături de ei pe tot parcursul dezvoltării afacerii lor, cu soluții la îndemână, ușor de înțeles și accesat.
Frecvent, oportunitățile apar „peste noapte. Sau atunci le vedem și trebuie să acționăm rapid. Alteori, apar cheltuieli neprevăzute. În ambele situații, pentru a răspunde priorităților clienților, am creat ING Credit Util, cu rambursare în rate de capital egale, care poate fi obținut pe loc într-un office ING. Verificările sunt realizate automat de noi și nu sunt necesare documente financiare sau garanții materiale pentru aprobarea instantă a creditului. Antreprenorii pot împrumuta până la 500.000 lei pe o perioadă de până la 5 ani, pentru orice tip de cheltuieli.
În acelasi timp, oferim și soluții pentru clienții cu nevoi complexe: consultanță despre anumite industrii și piețe în momente-cheie ale afacerii lor, conexiuni cu potențiali parteneri și, desigur, acces la produse și servicii financiare personalizate.
ELLE: Știm că ING a dezvoltat o aplicație, SoftPOS, care poate ajuta afacerile. Ne puteți spune mai multe despre ea?
L.S.: Aplicația ING SoftPOS permite antreprenorilor să încaseze plăți utilizând doar telefonul mobil sau tableta. ING SoftPOS s-a bucurat de un succes foarte mare în rândul celor care au nevoie de un grad ridicat de mobilitate – pentru că pot încasa plăți oricând și oriunde le permite conexiunea la Internet. Într-un an de la lansare, avem deja aproape 100.000 tranzacții efectuate cu ING SoftPOS. Mai mult, de la începutul lui 2023, orice afacere care vinde produse și servicii în România și are încasări în numerar de peste 50.000 de lei/an trebuie să dețină un terminal POS. Iar ING SoftPOS reprezintă cea mai accesibilă soluție, care oferă antreprenorilor acces 24/24 și în timp real la istoricul plăților, evoluția vânzărilor, administrarea utilizatorilor și extragerea de rapoarte.
Un client digital trebuie să aibă o bancă digitală, care inovează și ține pasul cu cele mai noi tendințe din piață… iar ING SoftPOS este un exemplu de succes în acest sens.
ELLE: Ce abilități sunt necesare cuiva care dorește să fondeze o afacere de succes?
L.S.: Trebuie să fie vizionar, echilibrat, flexibil, rezilient, să aibă o gândire strategică, să fie un bun lider și om de echipă. Trebuie să vadă ideile cu potențial și să fie capabil să se reinventeze în orice situație.
Mediul antreprenorial este extrem de dinamic, așadar trebuie să fie mereu informat cu tot ce se întâmplă în piață. Știm cu toții exemple de afaceri care au avut foarte mare succes, dar nu au trecut proba timpului pentru că nu au știut să se adapteze la noile tendințe ale pieței.
Pe 23 martie, Camelia Șucu și Classin au fost, pentru o seară, gazdele unui eveniment ce a celebrat femeile antreprenor, alături de comunitatea ING. Business-uri care au declinat succesul la feminin, celebrități, prietene ale revistei s-au alăturat demersului nostru de a sărbători forța creativă a leadership-ului feminin.
„Femeile sunt prezente în mediul de afaceri din România. În portofoliul Business Banking din ING, peste 40% dintre companii au femei în structura de acționariat. Inerent, femeile au multe calități pentru a avea succes în afaceri: sunt dedicate, disciplinate, perfecționiste și empatice. Este adevărat, însă, că sunt mult mai precaute și de multe ori, ezită să iasă în față, deși au multe lucruri de arătat. De aceea avem impresia că nu sunt reprezentate în domeniul afacerilor. În general, femeile tind să aibă mai mult nevoie de certitudini pentru a face schimbări importante.
Ne-am bucurat să organizăm evenimentul #EntrepreneurElle, alături de voi – pentru a le ajuta să-și dezvolte relațiile personale, dar și de afaceri, să cunoască alte femei puternice, de succes, cu o viziune clară, dar și pentru a se motiva reciproc. Aceste evenimente sunt și mijloace foarte bune de a identifica noi oportunități de afaceri sau de a dezvolta afaceri existente.'
Luana Sorescu, Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking a ING România
Expl. foto: Camelia Șucu, Amalia Săftoiu, Roxana Voloșeniuc, Andreea Berecleanu și Andreea Marin.