ELLE a stat de vorbă cu Elena Dincă, Head of Sales for Financial Institutions, Merchants and Government Segments la Mastercard, despre obiceiurile consumatorilor români, despre importanța digitalizării, educație financiară, inovație și siguranță în privința plăților.
ELLE: Lucrezi încă din 2012 pentru Mastercard. Care sunt motivele pentru care ai rămas atât de mult timp în companie? Ce e satisfăcător pentru tine în această muncă, în primul rând?
Elena Dincă: O industrie atât de dinamică precum cea financiar-bancară și, mai ales, o companie precum Mastercard, care se află exact în intersecția care conectează consumatori, comercianți, bănci, fintech-uri, companii și organizații de diferite tipuri și autorități din toate zonele de activitate, au condus la un lung șir de oportunități și provocări care au făcut ca lucrurile să fie mereu interesante. Mastercard este o companie de tehnologie, ceea ce se potrivește de minune cu interesul meu pentru inovație și tot ce înseamnă soluții care fac viața mai simplă și care au un impact pozitiv în societate. Nu în ultimul rând, oamenii sunt în centrul culturii Mastercard și simt că valorile mele se aliniază cu cele ale brand-ului și ale echipei – un aspect care, din punctul meu de vedere, este esențial pentru menținerea satisfacției la locul de muncă.
ELLE: Ne poți explica, pe scurt, în ce constă munca ta?
E.D: Din rolul actual, sunt responsabilă de dezvoltarea şi consolidarea relaţiei cu partenerii Mastercard, atât cei tradiţionali, din industria financiar-bancară, cât şi cu cei non-bancari, precum comercianţii și sectorul administrativ. Activitățile pe care le coordonez, alături de echipa mea, vizează îmbunătăţirea experienţei de plată, prin dezvoltarea şi lansarea tehnologiilor inovatoare care asigură consumatorului siguranţă, simplitate şi confort, precum şi inițiative ce încurajează adoptarea plăţilor electronice şi creşterea incluziunii financiare în România.
ELLE: Ce ne poți spune despre piața locală de plăți și despre comportamentul consumatorilor din România? Cum le-ai evalua?
E.D: Ultimii ani au fost o perioadă de „reset la nivel de priorități, valori și comportamente de consum, în care am asistat la o accelerare a adoptării tehnologiei, la o inovare sporită și la diversificarea posibilităților, inclusiv în ceea ce privește achiziționarea a ceea ce ne dorim, când și cum dorim, de oriunde ne-am afla.
Opțiunile de plată s-au diversificat constant în ultimii ani, datorită cererii consumatorilor și a evoluției noilor tehnologii care au făcut posibile soluții precum plățile biometrice, ce folosesc aceeași tehnologie cu care toți ne-am obișnuit și pe care o utilizăm când ne deschidem smartphone-ul cu amprentă sau recunoaștere facială.
Datele Mastercard arată că adoptarea de noi metode de plată este în creștere, iar apetitul consumatorilor pentru tehnologii digitale noi, rapide și flexibile continuă să crească. Iar aceste tendințe globale le observăm și în România, unde pentru mulți consumatori, în special din mediul urban, plățile digitale sunt un gest firesc, de zi cu zi. Există în continuare o preferință pentru numerar, principalul obstacol în adoptarea plăților digitale fiind reprezentant de faptul că foarte mulți nu înțeleg încă pe deplin cum funcționează și care sunt avantajele acestor metode de plată. La această situație contribuie atât profilul demografic, aspecte precum precum vârsta, nivelul de educație și venitul lunar jucând un rol esențial în cunoașterea de către consumatori a metodelor de plată, cât și familiaritatea – cu cât o metodă de plată există de mai mult timp pe piață, cu atât consumatorii au mai multe oportunități de a se familiariza cu aceasta, de a o încerca și, posibil, de a o adopta. De exemplu, în România, produsele și tehnologiile contactless au atins un nivel aproape maxim de maturitate, spre deosebire de alte tehnologii și instrumente mai noi pe piață, precum wereables sau portofele digitale, unde există mult spațiu de creștere.
Întrucât cunoștințele sunt în general dobândite pe o perioadă mai lungă de timp, este nevoie în continuare de proiecte și inițiative pe termen lung de educație financiară, pentru toate vârstele, și în special pentru tinerele generații, copii și adolescenți.
ELLE: În ultimii ani se vorbește mult despre digitalizare, chiar și pandemia a condus la o dezvoltare fără precedent a plăților digitale. Cum vezi evoluând acest trend, atât în ceea ce privește companiile, cât și administrația publică?
E.D: Trăim într-un deceniu în care tehnologia a adus schimbări tangibile în fiecare aspect al vieții noastre – medicină, transporturi, servicii publice, retail, fiind, totodată, baza pentru construirea unei economii sustenabile. Pandemia a accelerat, într-adevăr, digitalizarea, dar vorbim de un proces care exista deja și care vine cu numeroase avantaje și beneficii. O societate digitalizată înseamnă un nivel al calității vieții îmbunătățit, accesul cetățenilor la serviciile publice, o mai mare transparență și eficiență din partea guvernului, creștere economică.
Digitalizarea este, totodată, un catalizator pentru creșterea plăților digitale, metodă de plată care oferă numeroase avantaje. La nivel individual, consumatorii își pot urmări și planifica mai bine cheltuielile, pot obține beneficii adiacente, inclusiv cashback, și își pot recupera banii în cazul în care pierd cardul sau identifică tranzacții pe care ei nu le-au autorizat. Pentru comercianți, instrumentele digitale de plată asigură un management financiar simplificat și accesul la noi segmente de consumatori, prin posibilitatea de vânzare online. La nivel macro, instrumentele financiare digitale contribuie la transparentizarea circulației banilor și, astfel, la diminuarea economiei subterane. Ceea ce contribuie, mai departe, la nivelul de prosperitate al societății.
În calitate de companie de tehnologie, Mastercard este un promotor al soluțiilor digitale, fundamentul pentru crearea unei economii digitale sustenabile, accesibile tuturor, de oriunde. Ne-am luat angajamentul de a aduce un miliard de oameni și 50 de milioane de întreprinderi mici și mijlocii în economia digitală până în 2025, iar acest angajament include sprijin pentru 25 de milioane de femei antreprenor pentru a le ajuta să își dezvolte afacerile.
Pentru a avea cu adevărat tracțiune și impact, consider că procesul de digitalizare trebuie să includă toți actorii sociali, din mediul public și privat, iar aici vorbim de companii de toate dimensiunile și din toate sectoarele de activitate. Dacă companiile din mediul privat erau deja pe „valul digitalizării, și pentru instituțiile din mediul public digitalizarea a devenit o prioritate, existând deja o serie de măsuri transversale în cadrul Planului de redresare și reziliență al României (PRR), cum ar fi adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației, a serviciilor publice, a IMM-urilor.
ELLE: Cum întâmpină Mastercard aceste evoluții ale pieței? Ce programe dedică acestei tendințe?
E.D: Digitalizarea este un subiect de importanță strategică pentru Mastercard și suntem parteneri în numeroase inițiative pentru digitalizarea transportului în comun, a comerțului tradițional, a mediului de business local, a plăților pentru taxe și servicii publice, cu obiectivul de a crește gradul de incluziune și educație financiară la nivel național.
Un exemplu pe care vreau să îl menționez este platforma Ghișeul.ro, un proiect susținut de Mastercard încă de la lansarea acestuia, în 2011. Proiectul promovează digitalizarea și modernizarea serviciilor publice, creșterea incluziunii și a educației financiare, precum și optimizarea colectării veniturilor publice.
Sunt peste 1,8 milioane de cetățeni înregistrați pe Ghișeul.ro, iar acest număr a crescut în special în ultimii trei ani.
Anul acesta am lansat aplicația Ghișeul.ro, plecând de la insight-ul că peste 70% dintre utilizatori accesează Ghișeul.ro de pe telefon. Aplicația a fost finanțată integral de Mastercard, dezvoltată împreună cu Tremend Software Consulting și pusă gratuit la dispoziția Autorității pentru Digitalizarea României. Aceasta integrează toate funcționalitățile platformei web Ghișeul.ro, cele mai noi standarde de securitate, conformare, tehnologii și opțiuni precum biometrie, istoric al tranzacțiilor, activarea de notificări utile, opțiuni de filtrare a informațiilor și statusul actualizat al datoriilor și plăților, în materie de taxe, servicii sau amenzi. În prezent, lucrăm la dezvoltarea de noi funcționalități în aplicație, cum ar fi obținerea cazierului judiciar, opțiunea multi-profil, îmbunătățirea experienței de plată.
ELLE: Știu că Mastercard a implementat și un program de carduri sustenabile și are și alte inițiative care privesc sustenabilitatea. De ce este acesta un lucru important pentru companie? Și cum îl vezi evoluând în viitor?
E.D: Sustenabilitatea a făcut întotdeauna parte din ADN-ul Mastercard, fiind o direcție strategică imprimată la toate nivelurile de business, și a dobândit o relevanță și mai mare în contextul inovației. Pentru a atinge obiectivele globale legate de climă, energie și mediu, sunt necesare soluții inovatoare cu aplicații practice.
De aceea, ne concentrăm pe dezvoltarea de produse și soluții digital first, inovații care susțin obiectivele globale de dezvoltare durabilă și prin care încurajăm companiile, autoritățile și miliarde de consumatori din rețeaua Mastercard să adopte un comportament mai sustenabil.
În acest demers, ne uităm, totodată, și la impactul activității noastre. Astfel, ne-am luat angajamentul de a ajunge la zero emisii nete de gaze cu efect de seră până în 2040 și, totodată, sprijinim partenerii în eforturile lor de decarbonizare. Un exemplu concret este producția de carduri. Mastercard a lansat programul de carduri sustenabile în 2018, cu obiectivul de a reduce amprenta activității noastre asupra mediului. De atunci, peste 330 de emitenți din 80 de țări s-au înscris în program, lucrând în parteneriat cu principalii producători de carduri pentru a facilita tranziția a peste 168 de milioane de carduri din întreaga rețea către materiale reciclate și de origine biologică. Anul acesta, ne-am luat angajamentul ca, până la 1 ianuarie 2028, toate cardurile de plată Mastercard să fie fabricate din materiale mai sustenabile (plastic reciclat sau de origine biologică, precum rPVC, rPET sau PLA) și aprobate printr-un program de certificare, în premieră pentru o rețea de plăți.
ELLE: Vorbește-ne, te rog, pe scurt, și despre programul Premium Collection de la Mastercard. Ce fel de experiențe ați gândit pentru clienți și ce beneficii îi așteaptă?
E.D: Mastercard Premium Collection este primul program de cashback automat organizat de Mastercard în România pentru deținătorii de carduri Premium. Premium Collection oferă acces exlusiv la rețeaua de parteneri Mastercard de pe piața locală, de la modă și beauty, la delicatese culinare și cadouri, și cashback automat cuprins între 5% și 15% pentru fiecare plată efectuată la aceștia. Programul include toți emitenții bancari din portofoliul Mastercard în Romania, iar deținătorii de carduri Premium Mastercard Gold, Platinum, World sau World Elite, emise în România, pot accesa beneficiile prin crearea unui cont de utilizator pe www.priceless.com, urmată de înscrierea cardului lor pe pagina programului Mastercard Premium Collection. După îndeplinirea acestor pași și confirmarea afișată pe platformă, cashback-ul se aplică automat pe cardul înrolat, la fiecare plată efectuată în rețeaua de comercianți parteneri, conform coordonatelor ofertei comerciale.
„Ultimii ani au fost o perioadă de reset la nivel de priorități, valori și comportamente de consum, în care am asistat la o accelerare a adoptării tehnologiei, la o inovare sporită și la diversificarea posibilităților, inclusiv în ceea ce privește achiziționarea a ceea ce ne dorim.