Acte necesare pentru înființarea unei firme de transport marfă internațional

Dacă îți dorești să activezi ca operator pe segmentul transporturilor de marfă, înființarea unei firmei reprezintă o etapă importantă din circuitul afacerii pe care dorești să o dezvolți.

În rândurile de mai jos, îți arătăm ce acte sunt necesare pentru materializarea unui astfel de demers:


Acte necesare pentru transport internațional de marfă 

Este bine de știut faptul că transportul de mărfuri în spațiul UE este reglementat de Regulamentul 1072/2009, iar transporturile rutiere pe drumuri cuprinse între România și țări non-UE, de OG 37/2011. 

Aceste seturi normative propun o serie completă de condiții generale, privind licențierea și / sau respectarea anumitor condiții specifice, pentru funcționarea unei societăți comerciale în domeniul transporturilor de marfă internaționale. 


Înființare și autorizare firmă de transport internațional

Orice firmă nou înființată în acest domeniu trebuie să fi obținut în prealabil o licență de transport, eliberată de ARR (Autoritatea Rutieră Română). 

Licența de transport se eliberează pentru o perioadă de 5 ani, iar legea prevede ca acest act să fie ținut la sediul companiei pe care tu dorești să o înființezi. Existența și valabilitatea sa sunt dovedite prin prezența unei copii conforme cu originalul, eliberată tot de ARR și prezentă în mod obligatoriu la bordul autovehiculului desemnat să realizeze un astfel de transport.  

Copiile respective au valabilitatea de 1 ani iar tu, ca administrator al companiei de transport internațional de mărfuri, ai dreptul să soliciți de la ARR atâtea exemplare câte autovehicule există în parcul auto.

Pentru eliberarea licenței de transport, se va depune la ARR un dosar cu următoarele acte

  • cerere-tip 
  • certificat de înmatriculare la Oficiul Național al Registrului Comerțului
  • act constitutiv din care să reiasă obiectul de activitate
  • act de înființare cu cod CAEN specific pentru transporturi rutiere de mărfuri
  • lista vehiculelor din parcul auto pentru care sunt necesare copii conforme. 

Managerul de transport al unei astfel de entități juridice

De asemenea, firma de transport internațional pe care dorești să o înființezi trebuie să desemneze o persoană care organizează activitatea ce ține de expediții, prin îndeplinirea următoarelor condiții:  

  • să fie angajat al companiei pe care ai înființat-o
  • să existe o decizie de numire
  • să dispună de un cazier judiciar în original 
  • să dispună de un aviz medical în original
  • să dispună de un aviz psihologic 
  • să dispună de un certificat de pregătire profesională*

*acesta se obține în urma absolvirii unui curs organizat de o instituție acreditată, având o perioadă de valabilitate de 5 ani.

Documente necesare pentru șofer și mașină 

Atât șoferul desemnat să realizeze un transport internațional de marfă, cât și autovehiculul utilizat pentru expediție, trebuie să îndeplinească anumite condiții impuse de legislația în vigoare, a căror valabilitate poate fi dovedită prin prezentarea următoarelor documente: 

Acte personale pe care șoferul trebuie să le prezinte: 


  • permisul de conducere corespunzător tipului de camion 
  • atestatul profesional (dacă vehiculul depășește 3.5 tone)
  • legitimația sau copia după contractul de muncă
  • actul de identitate.

Acte ale autovehiculului, pe care șoferul trebuie să le prezinte: 

  • copia după licența pentru transport rutier public în trafic internațional 
  • copia conformă eliberată de ARR 
  • contractul de leasing sau închiriere (dacă este cazul)
  • cartea de identitate a autovehiculului 
  • certificatul de înmatriculare 
  • certificatul internațional de inspecție tehnică 
  • asigurarea obligatorie a autovehiculului 
  • diagrama tahograf pentru orele de muncă
  • foaia de parcurs (pentru mase autorizate maxime > 3.5 tone)
  • autorizația CEMT. 

Atunci când un transport rutier de mărfuri se realizează către o destinație dintr-o țară non-UE, la bordul autovehiculului respectiv va fi prezentă și autorizația de transport internațional pentru țara respectivă. 

Document necesare pentru marfa propriu-zisă 

Atunci când marfurile sunt transportate peste granițele României, sunt necesare: 

  • scrisoarea de transport CMR; 
  • avizul de însoțire a mărfii; 
  • carnetul TIR (pentru transport în țări non-UE). 

În cazul expedierii unei încărcături agabaritice pe rute internaționale pentru transportul de marfa, este necesara eliberarea unei autorizații ADR, a unei fise de siguranță precum și a altor documente specifice, ce vizează atât camionul respectiv, cât și șoferul. 


În cazul expedierii mărfuri perisabile sau a animalelor vii pe rute internaționale pentru transportul de marfă, este necesară eliberarea autorizațiilor sanitare și certificatelor sanitar-veterinare. 

Pentru descărcarea formularelor tipizate, precum și pentru obținerea altor informații personale, privind datele cu caracter personal, te rugăm sa consulți site-urile instituțiilor ce eliberează în România actele pentru înființarea unei firme pentru transporturi internaționale de marfă. 


Sursa foto: shutterstock.com

Vezi şi ce faci dacă ai pierdut buletinul, certificatul de naştere, cardul de sănătate!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
 
Publicitate
Antena 1
Unica.ro
catine.ro
Mai multe din lifestyle