Cei sapte ani de-acasa, sfaturi despre dragoste si despre cum sa-ti urmezi visul – astfel de lucruri ti le spun toti. Dar iata altele despre decizii si alegeri complexe si complicate pe care viata le ofera.
Apartament sau casa? Munte sau mare? Pui sau peste? Mereu exista o alternativa si, cu toate acestea, te gandesti ca, in final, trebuie sa ramana o singura varianta. Nu doua, nu trei. Si ea trebuie sa fie cea corecta. „Simtim nevoia sa apelam la toate caile rationale pentru a gasi solutia cea mai buna', spune Barry Schwartz, profesor in psihologie la Swarthmore College din Pennsylvania. „Dar asta e in zadar'.
Cu cat analizam mai mult situatia, cu atat ne va fi mai greu sa ne decidem, explica Schwartz, iar in final, exista posibilitatea de a fi dezamagita. In loc sa faci o lista lunga de pro vs. contra, profesorul Schwartz sfatuieste sa-ti urmezi intuitia prima data si sa-ti dai seama ce iti place. Urmatorul pas este sa renunti la asteptari, iar, in final, nu da inapoi. „Sa revii asupra deciziilor pe care le-ai facut nu e o idee buna. Daca o sa faci asta, s-ar putea sa fii nemultumit de alegere. Nu exista instructiuni clare pentru a ocoli esecul', explica Barry Schwartz.
„Modul in care o cearta incepe determina in proportie de 96% modul in care se va si termina.', spune John Gottman, fondator al Institutului Gottman din Seattle. Doi oameni se pot certa des si, totusi, acest lucru sa nu le afecteze deloc relatia. Gottman sustine ca nu conteaza numarul de certuri, ci tehnicile folosite in momentul discutiei in contradictoriu. Se pare ca ignorarea parerilor celui de langa tine este cea care duce la divort in multe dintre cazuri. Tot aici pot fi incluse si atacurile personale si refuzul de a vorbi. Cheia este sa incepi discutia intr-un mod calm si politicos, pentru a se incheia la fel.
Daca faci parte din acea categorie de oameni care se inrosesc, le transpira palmele, iar pulsul le creste cand se afla in toiul unei discutii aprinse, opreste-te imediat din tot, chiar daca in acel moment iti vine sa urli. Hormonii stresului blocheaza functiile cognitive, precum atentia si controlul impulsurilor, iar atunci cand te simti amenintat nu poti receptiona informatie noua.
Ne e mai putina teama sa traim pe picior mare decat sa decadem. Nimic nou, nu? Carol Dweck de la Universitatea Stanford a facut studii despre succes si despre credintele pe care le avem legate de orientarea noastra spre performanta si cea spre invatare.
Oamenii care sunt orientati spre invatare, acumulare de cunostinte, vad greselile ca pe niste provocari. Premisa lor ar fi: daca iti iei avant, lovesti si ratezi, data viitoare o iei de la capat, dar mai cu forta. Pentru cei care sunt orientati catre performanta e mai important sa faca un lucru, dar bine, decat mai multe si prost. Ei se ghideaza dupa premisa: ia-ti avant, loveste, rateaza si du-te sa faci ceva la care te pricepi deja. Daca faci parte din aceasta categorie, tine minte ca cea mai de durata competenta este cea pe care tu o dobandesti prin efortul tau.
Atunci cand suntem criticati, increderea in sine are de suferit si incepem sa cautam lucruri pe care sa dam vina, fie din exterior, fie din interior. Ii acuzam pe ceilalti fara sa ne gandim, spunem ca la ei e problema, ori, pe de alta parte, ne concentram gandirea negativa numai asupra noastra si luam ca atare orice vorbe pe care le consideram critice.
In loc sa transformi totul intr-o drama, mai bine primeste cu calm toate afirmatiile si reflecteaza cateva minute asupra lor, fara a judeca. Cateodata, acele lucruri sunt chiar cele pe care ar fi trebuit sa le auzi in acel moment. Ar trebui sa manifesti compasiune fata de tine deoarece te va ajuta sa intelegi ca, daca nu te pricepi perfect la anumite lucruri, nu inseamna ca ai dat gres total.
In primul rand, negocierea nu e un lucru rusinos. Fa-ti curaj! Poti sa ai un job bun de cativa ani si sa primesti doar o mica marire in tot acest timp, daca esti norocos. Asa ca, profita de conversatia de doua minute pe care o ai cu seful tau pentru a-ti incerca norocul sa primesti ceea ce doresti. Cere sfaturi prietenilor inainte de a face acest lucru si poti folosi si site-uri precum PayScale.com si Salary.com, care te vor ajuta sa-ti faci o idee despre cat primeste o persoana care are un CV ca al tau.
In cazul in care seful tau te intreaba de salariu, evita sa dai un numar exact. Va fi in dezavantajul tau. Jessica Miller, autoarea cartii A Womans Guide to Successful Negotiating, iti da un pont: in cazul in care ii vei spune „Daca sunt persoana potrivita pentru job si job-ul e potrivit pentru mine, cu siguranta vom gasi o cale convenabila pentru ambele parti.', asta nu va suna atat de bine.
„Ei nu cauta pe cineva care doreste acel job pentru bani intai de toate. Condu discutia astfel incat sa se ajunga natural la capitolul „salariu', explica Jessica Miller. Cand ai primit o oferta (una avantajoasa pentru tine), abtine-te sa sari in sus de fericire, ci multumeste si intreaba politicos „Sa incep de maine? '.
Text: Oprea Antonia
Foto: Beautiful woman on a ladder above the clouds looking far away from Shutterstock